اجرای طرح ملی مناظره دانش‌آموزی دراستان فارس
اجرای طرح ملی مناظره دانش‌آموزی دراستان فارس

به گزارش پگاه خبر؛رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس از آمادگی کامل این استان برای اجرای طرح ملی مناظره دانش‌آموزی در مناطق و شهرستان‌ها خبر داد و گفت: مناظره ۱۷ تیم دانش‌آموزی از ۱۱ منطقه در قالب ۹ گروه از ۲۵ بهمن آغاز شده است. امید اسماعیلی دوشنبه ۲۷ بهمن در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه […]

به گزارش پگاه خبر؛رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس از آمادگی کامل این استان برای اجرای طرح ملی مناظره دانش‌آموزی در مناطق و شهرستان‌ها خبر داد و گفت: مناظره ۱۷ تیم دانش‌آموزی از ۱۱ منطقه در قالب ۹ گروه از ۲۵ بهمن آغاز شده است.

امید اسماعیلی دوشنبه ۲۷ بهمن در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این مناظره ویژه دانش‌آموزان پایه‌های نهم تا دوازدهم است، گفت: توسعه فرهنگ گفت‌وگو بین دانش‌آموزان، تقویت مهارت تفکر خلاق و نقادانه، مهارت سخنوری و تقویت روحیه نقدپذیری در دانش‌آموزان  از اهداف اصلی اجرای طرح ملی مناظره است.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس افزود: تیم‌های دانش‌آموزی شرکت کننده در این مناظره از نواحی ۴ گانه شیراز و شهرستان‌های اقلید، مرودشت، فسا، کوهمره‌نودان، خفر، سروستان و کازرون هستند که در قالب ۱۷ تیم در ۶ گروه دختر و ۳ گروه پسر در این مناظره حضور دارند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: هر تیم متشکل از ۵ نفر است که یک نفر مربی پیشتاز به عنوان سرپرست تیم و ۲ دانش‌آموز مناظره کننده و ۲ نفر محقق از اعضای هر تیم هستند که محققین مسوولیت تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در خصوص موضوع مناظره و جمع‌آوری دلایل مخالفت یا موافقت خود را بر عهده دارند.

او ادامه داد: مناظره موجب تقویت انگیزه ارتقای دانش و آگاهی در میان دانش‌آموزان و تمرین فعالیت‌های گروهی و منسجم است که موجب شناسایی دانش‌آموزان مستعد در عرصه سخنوری و نقد نیز است.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس گفت: استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه در مدارس، برگزاری امتحانات غیرحضوری در شرایط کرونایی،حذف کنکور، تنوع مدارس در ایران، تنوع و گسترش تشکل‌های دانش‌آموزی، گسترش موسسات علمی-آموزشی،گسترش کتاب‌های کمک آموزشی از جمله موضوعاتی است که مناظره‌کنندگان با توجه به نظر مخالف یا موافق خود در خصوص آن ها تحقیق و از آرای خود در مناظره دفاع می‌کنند.

اسماعیلی در تشریح دیگر موضوعات مناظره کنندگان افزود: اثربخشی تربیتی محتوای مهارت‌های تشکیلاتی موجود، اولویت آموزش مجازی بر آموزش حضوری در شرایط عادی، اعمال محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی غیربومی، تاثیر محتوای کتب درسی در تربیت دانش‌آموزان، از دیگر موضوعاتی است که مناظره‌کنندگان با توجه به نظر مخالف یا موافق خود در خصوص آنها تحقیق و از آرای خود در مناظره دفاع می‌کنند.

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی فارس نیز گفت: مسابقات به صورت تک حذفی است و در هر دوره یک تیم از دوره مناظره حذف و تیم برنده در مقابل تیم برنده گروه دیگر قرار می‌گیرد.

فاطمه عظیمی با اشاره به اینکه در دوره اول اجرای این طرح و به دلیل شیوع بیماری کرونا مناظره کنندگان به صورت ویدئویی در مقابل یکدیگر قرار دارند، گفت: دو نفر داور در هر یک از محل‌های مناظره‌کنندگان حضور دارند و یک نفر کنترل کننده کل برنامه مناظره نیز به صورت ویدئویی و از مرکز استان در اجرای هر چه بهتر روند مناظره حضور دارد.

او افزود: هر یک از تیم‌های شرکت‌کننده بر اساس معیارهایی از جمله برنامه‌ریزی و هماهنگی و انسجام گروهی، رعایت اخلاق مناظره علمی و احترام به آرا و نظرات مخالف، طی کردن فرآینی علمی و مستدل از طرح مساله تا نتیجه گیری، فن بیان و رعایت نکات دستوری، احاطه و اشراف نسبت به موضوع مورد بحث، استفاده از چارچوب منطقی در بحث و خلاقیت در طرح مسئله از داوران امتیاز می‌گیرند و در صورت رعایت نکات و کسب امتیاز بیشتر، برنده مناظره محسوب می‌شوند.

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی فارس با اشاره به اینکه پیش از این جلسات توجیهی مسوولان سازمان دانش‌آموزی مناطقی که تیم برای حضور در مناظره‌ ملی معرفی کرده‌اند و سرپرستان ۱۷ تیم شرکت‌کننده و داوران در روزهای جداگانه برگزار شد، گفت: در این راستا مسوولان و سرپرستان تیم‌ها و داوران نسبت به قوانین و نکات مهم در مناظره و شرایط برگزاری مناظره آشنا شدند.

انتهای پیام