کاهش سهم دلار از ذخایر خارجی و مبادلات کشورها در نتیجه تحریم‌ها
کاهش سهم دلار از ذخایر خارجی و مبادلات کشورها در نتیجه تحریم‌ها

تحریم‌های مالی آمریکا کشورها را به تدریج به سمت استفاده از سازوکارهای مالی جایگزین و مستقل از نظام پرداخت دلاری آمریکا سوق داده است. کاهش سهم دلار در مبادلات بین‌المللی و ذخایر خارجی کشورها نتیجه زیاده‌وری آمریکا در استفاده از ابزار تحریم‌های مالی در سال‌های اخیر بوده است. کشورهای جهان راهکارهایی چون استفاده از ارزهای ملی به جای دلار را درپیش گرفته‌اند و در تلاشند در ذخایر خارجی خود دیگر ارزهای بین‌المللی را جایگزین دلار نمایند.

به گزارش پگاه خبر؛ استفاده آمریکا از اهرم دلار در تحریم‌های خود علیه کشورهایی مانند ایران، روسیه، ترکیه و ونزوئلا، دولت‌ها را ترغیب به کنار گذاردن دلار در مبادلات خود و استفاده از سازوکارهای جایگزین کرده است. تا زمانی که کشورها به دلار و سیستم‌های پرداخت مبتنی بر دلار، که از مسیر بانک‌های کارگزار این کشور می‌گذرد، اعتماد داشته باشند، در برابر تحریم‌های ایالات متحده آسیب‌پذیر خواهند بود.

کاهش سهم دلار در مبادلات تحت سوئیفت، نتیجه زیاده روی آمریکا در تحریم‌ها

لذا استفاده بدون توجیه آمریکا از ابزار تحریم‌های مالی خود، امری است که به تدریج اعتماد به دلار را به عنوان وسیله ذخیره و پرداخت‌های بین‌المللی از بین برده است. مشاهده آمارهای جهانی، به وضوح نشان از تائید گزاره فوق دارد. اخیرا بر اساس داده‌های سوئیفت، یورو به پرکاربردترین ارز قابل استفاده در تعاملات بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ تبدیل شده است؛ در حالی که سهم دلار در تعاملات بین‌المللی با بیش از ۱۱ درصد کاهش روبرو بوده است.

لذا هر اندازه آمریکا بیشتر بر سیاست تحریمی خود اصرار ورزد، اقدامات جدی و مؤثر کشورها در افزایش استفاده از ارزهای ملی را در پی خواهد داشت و کاهش روزافزون ارزش دلار، اصلی‌ترین پیامد این سیاست غلط آمریکا است.

راهکار ایران و چین در مقابله با جریان تحریم

ابتکار یک کمربند یک راه، نمونه بارز تلاش کشور چین جهت بین‌المللی سازی یوآن خود است تا بقیه کشورها را ترغیب به استفاده از یوآن در تعاملات دو جانبه خود نماید. از طرف دیگر در حال حاضر که ایالات متحده تمام بخش‌های اقتصادی و مالی ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است، بانک مرکزی ایران در اقدام به موقع خود دیگر ارزها را جایگزین دلار آمریکا در صندوق ذخایر ارزی کشور کرد تا نوسانات ارزی را به حداقل برساند.

قرارداد راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که بخشی از پازل بزرگتری به نام ابر پروژه راه ابریشم جدید چین است، بازار تضمین شده و تحریم‌ناپذیری را برای صادرات نفت و گاز ایران به چین فراهم می‌آورد تا بسیاری از معضلات ناشی از پرداخت‌های دلاری را برطرف سازد.

کاهش سهم دلار از ذخایر خارجی کشورها در نتیجه تحریم‌ها

امروزه بانک‌های مرکزی سراسر دنیا، در حال کاهش ذخایر دلاری خود و افزایش سهم سایر ارزهای رایج بین‌المللی مانند یوورو و یوآن در صندوق دارایی‌های خود می‌باشند؛ آنچه که سبب تسریع این امر خواهد شد، انگیزش کشورهای متأثر از تحریم‌های آمریکا است تا با افزایش سهم ارزهای ملی و رایج کشورها در ذخایر ارزی، از روند آسیب‌پذیری اقتصاد خود در برابر فشارهای تحریمی آمریکا جلوگیری نمایند.

آمارها و داده‌های جهانی نشان از آن دارد که اخیرا دولت‌ها مترصد حذف دلار از صندوق ذخایر خود و جایگزینی آن با ارزهای ملی و رایج سایر کشورها بوده‌اند. سال گذشته کشور روسیه ۱۰۱ میلیون از ذخایر دلاری خود را فروخت و به یورو و یوآن تبدیل کرد تا جایی که ذخایر دلاری این کشور با ۲۰ درصد کاهش به ۲۲.۶ درصد رسیده است. حرکت جمعی دولت‌های متاثر از تحریم بدین سمت، باعث تنوع در منابع ارزی، کاهش ریسک ناشی از نوسانات نرخ دلار و تسهیل تجارت بین‌الملل خواهد شد.

تحریم‌های مالی آمریکا فرصت کم‌نظیری را برای کشورها فراهم آورده است تا ضمن افزایش سهم ارز خود را در تعاملات بین‌المللی، از وابستگی به دلار امریکا نجات پیدا کنند و به سلطه اقتصادی این کشور بر جهان پایان دهند. اخیرا بر اساس آخرین آمار صندوق بین‌المللی پول، سهم دلار آمریکا از صندوق ذخایر ارزی جهان به پایین ترین سطح ممکن در سال‌های اخیر رسیده است که نشان از حتمی و قریب‌الوقوع بودن پایان سلطنت دلار آمریکا و تحریم دارد.

انتهای پیام/