اولویت اول استفاده بهینه از آب های درون استان فارس است
اولویت اول استفاده بهینه از آب های درون استان فارس است

به گزارش پگاه خبر، دکتر عنایت الله رحیمی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور صنایع آب بر استان تشکیل شد با اشاره به این که فرایند انتقال آب به دورن این استان با جدیت در حال پیگیری است، اظهارداشت: انتظار داریم سایر نهادها و دستگاه های مسئول نیز حمایت های […]

به گزارش پگاه خبر، دکتر عنایت الله رحیمی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور صنایع آب بر استان تشکیل شد با اشاره به این که فرایند انتقال آب به دورن این استان با جدیت در حال پیگیری است، اظهارداشت: انتظار داریم سایر نهادها و دستگاه های مسئول نیز حمایت های قانونی، حقوقی و قضایی از این موضوع داشته باشند و با حذف قوانین دست و پاگیر، حمایت مناسبی از تلاش های دستگاه های اجرایی صورت گیرد تا بخش صنعت و سرمایه گذاران با سرعت و سهولت بیشتری بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

استاندارفارس با بیان این که این استان در استفاده از فرصت انتقال آب دریا به دورن استان به هیچ وجه عقب ماندگی ندارد، گفت: از اولین استان هایی بودیم که این موضوع را پیگیری کردیم و هم اکنون نیز این مسئله در مراحل خوبی قرار دارد.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با بیان این که فارس یک استان خشک است که ۱۱ سال خشکسالی را پشت سر گذاشته است، ادامه داد: بارندگی سالجاری نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته و نسبت به میانگین کوتاه مدت و میانگین بلند مدت نیز دچار کاهش بارندگی هستیم و زنگ خطر تغییرات اقلیم برای ما به صدا درآمده است که تدابیر جدی در زمینه انتقال آب دریا به درون استان را می طلبد.
وی با اشاره به این که تعهدات شرکت های آب به صنایع استان پابرجا است و در صورت وجود آب، به نیاز صنایع پاسخ داده خواهد شد، گفت: در صورت وقوع خشکسالی و عدم امکان تامین آب، باید راه های جایگیزین را پیگیری و به نتیجه برسانیم تا تولیدات صنعتی استان وابسته به میزان بارندگی نباشد و دچار وقفه و رکود ناشی از خشکسالی نشود.
استاندارفارس با اعلام این که ۲۹۰ میلیون مترمکعب برای انتقال آب دریا به این استان، تخصیص صادر شده است و در مرحله اول این آب به شهرستان های مهر و لامرد که در نزدیکی دریا بوده و دارای صنایع آب بر هستند اختصاص خواهد یافت، اظهارداشت: در مرحله دوم تلاش می کنیم با انتقال آب دریا به درون استان از مسیر استان های مجاور دریا و همچنین استان های کرمان و یزد که خطوط انتقال آب دریا را احداث کرده اند نیازهای آبی فارس را تامین کنیم.
دکتر رحیمی با تاکید بر این که قیمت آب انتقالی از دریا با قیمت آب موجود در استان متفاوت خواهد بود و بهره برداران باید به این موضوع توجه داشته باشند، افزود: ضرورت هایی که انتقال آب دریا را الزامی می کند، مصرف شرب، رفتن به سمت کشاورزی دانش بنیان و تولید محصولات پربازده است.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با بیان این که اولویت با استفاده بهینه از آب های درون استان مانند آب های خاکستری، پساب و آب زه است، تصریح کرد: استفاده از این آب ها با هزینه کمتر، بازدهی بیشتر و کوتاه مدت است در حالی که استفاده از آب دریا بلندمدت و با هزینه های بیشتر صورت خواهد گرفت.
وی با تاکید بر این که بخش خصوصی باید مسئولیت پذیری بیشتری در خصوص تامین آب مطمئن داشته باشد و در این زمینه از ظرفیت بازار سرمایه نیز استفاده کند، گفت: اگر طرح های روشن و شفاف داشته باشیم شرکت های تامین سرمایه حتما حاضر به سرمایه گذاری خواهند بود.
استاندارفارس ادامه داد: عقل سلیم حکم می کند همانگونه که کارخانجات برای سوخت جایگزین گاز تدابیری اندیشیده اند؛ برای تامین آب جایگزین نیز تلاش کنند.
در این جلسه که با حضور مدیران پتروشیمی های خط اتیلن مرکز و دنا، ذوب آهن پاسارگاد، فولاد غدیر نی ریز، کربنات سدیم کاوه، کوه سرمه فیروزآباد، پالایشگاه آغار دالان و مجری خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس برگزار شد، شرایط و نیازهای هر کدام از صنایع آب بر استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/