مسیر ریلی ایران به سوریه کلید دسترسی به دریای مدیترانه
مسیر ریلی ایران به سوریه کلید دسترسی به دریای مدیترانه

در برنامه رادیویی حدیث ایستادگی به اهمیت تقویت روابط اقتصادی و تجاری ایران و سوریه و به طور خاص لزوم احیای مسیر ریلی ایران تا مدیترانه تاکید شد. مهندس قاسمی وزیر نفت سابق، اتصال ایران به دریای مدیترانه از طریق مسیر ریلی ایران-عراق-سوریه را اولویتی راهبردی و مهم عنوان کرد. صمد محمدی کارشناس اقتصاد منطقه نیز با اشاره به حضور و نقش بی‌ثبات ساز آمریکا و کشورهای غربی در منطقه، به تغییر رویکرد یکباره این کشورها پس از کم‌رنگ شدن حضور داعش در سوریه با هدف حضور فعالانه در بازسازی این کشور پرداخت.

به گزارش پگاه خبر؛ویژه برنامه حدیث ایستادگی که به مناسبت ایام شهادت سردار سلیمانی از رادیو مقاومت پخش می‌شود، به موضوع اقتصاد محور مقاومت، شیوه نقش آفرینی کشورهای محور در توسعه همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر، افزایش همکاری‌های اقتصادی و لزوم احیای مسیرهای حمل و نقل بین این کشورها برای تقویت اقتصاد محور مقاومت پرداخته می‌شود.

نقش تنش آفرین آمریکا در سوریه

صمد محمدی کارشناس اقتصاد منطقه در گفتگو با برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت و اشاره به حضور غربی‌ها و آمریکا در منطقه و نقش تنش‌آفرین این کشورها گفت: کشورهای غربی‌ در منطقه هیچ‌گاه ثبات آفرین نبوده‌اند و هر زمان که کشورهای منطقه به دنبال همگرایی و همکاری بین خود در سطح سیاسی و اقتصادی بوده‌اند، طرح‌ها و توطئه‌هایی از سوی غربی‌ها و رژیم صهیونیستی که به زعم من آمریکای جنوب غرب آسیا است، برای جلوگیری از این روند بوجود آمده است.

محمدی با اشاره به تغییر رویکرد یکباره کشورهای غربی و آمریکا در قبال کشور سوریه گفت: در حدود سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ که سوریه با کمک‌های ارزنده جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از کشورها توانست بخش زیادی از خاک خود را از دست تروریست‌ها آزاد کند، کشورهای غربی که تا آن زمان مخالف حکومت بشار اسد و ادامه کار دولت وی و حامی تروریست‌ها بودند، به یکباره تغییر رویکرد داده و با چشم طمع به حضور فعالانه در بازسازی سوریه پس از پایان جنگ، روابط و مناسبات خود با این کشور را به رغم تحریم‌های شدید علیه این کشور برقرار کردند و با تهدید تلاش کردند تا در آینده سوریه جایی داشته باشند.

مسیر ریلی ایران به سوریه؛ کلید دسترسی به دریای مدیترانه

در ادامه برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت مهندس رستم قاسمی وزیر سابق نفت در گفتگوی تلفنی خود بیان داشت: یکی از نیازهای اساسی در توسعه اقتصادی و گسترش همکاری بین کشورهای محور مقاومت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل این کشورها است. حضور داعش باعث از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌ها در این کشورها شد و ما انشالله تلاش می‌کنیم که با احداث خط راه‌آهن از جمهوری اسلامی ایران به بصره در عراق و پوشش دادن این مسیر ۳۵ کیلومتری و سپس احیای خط ریلی عراق به سوریه که توسط داعش نابود شد، مسیر ریلی ایران به سوریه را احیا کرده و از این طریق بندر امام (ره) را به دریای مدیترانه متصل کنیم.

مهندس قاسمی در ادامه با اشاره به ستاد روابط اقتصادی بین ایران و سوریه گفت: این سازوکاری است که ما برای پیگیری روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور تدارک دیده‌ایم و این سازوکار امروز درحال فعالیت است.

اهمیت احیای مسیر ریلی ایران به سوریه

محمدی در ادامه گفتگوی خود با تاکید بر اهمیت احیای مسیر ریلی ایران-عراق-سوریه خاطر نشان کرد: این مسیر تنها متصل‌کننده سه کشور به یکدیگر نیست، بلکه از جهت اینکه در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید توجه داشته باشیم که اخیرا تلاش‌هایی در جهت دور ماندن ایران از این کرویدور تجاری مهم در منطقه صورت گرفته و ما باید تلاش کنیم هرطور شده از مسیر جاده ابریشم دور نمانیم.

تشکیل کمیته مشترک اقتصادی در روسیه برای تصرف بازار سوریه

این کارشناس اقتصاد منطقه در پایان با اشاره به نحوه فعالیت دولت روسیه و سازوکار این کشور برای پیگیری فعالیت‌های اقتصادی خود در سوریه افزود: روسیه یک کمیته مشترک اقتصادی متشکل از ۱۱ کمیسیون شامل بخش‌های نفت و گاز، برق، کشاورزی و غیره، با دولت سوریه تشکیل داده است. این کمیته در کشور روسیه توسط وزارت توسعه اقتصادی این کشور مدیریت و هدایت می‌شود. در داخل سوریه نیز رئیس جمهور روسیه یک نماینده دارد که معمولا سفیر روسیه است و موضوعات اقتصادی را به شکل جدی و دقیق پیگیری می‌کند. نکته دوم تعریف دقیق و حتی تعیین پروژه‌ها برای هر شرکت دولتی و خصوصی روسیه‌ای در سوریه است و این کار برای عدم رقابت و تداخل کارشان بسیار مهم است.

انتهای پیام/