موقعیت ترانزیتی؛ برگ برنده کشورهای محور مقاومت
موقعیت ترانزیتی؛ برگ برنده کشورهای محور مقاومت

در برنامه رادیویی حدیث ایستادگی به ابعاد حضور آمریکا در منطقه جنوب غرب آسیا و اهمیت انرژی برای توسعه کشورهای غربی پرداخته شد. کشورهای محور مقاومت دارای موقعیت بی‌نظیر ژئوپلیتیکی و ترانزیتی هستند و لازم است برای بهره‌مندی از این ظرفیت و توسعه روابط متقابل، زیرساخت‌های مورد نیاز آن فراهم گردد.

به گزارش پگاه خبر؛ ویژه برنامه حدیث ایستادگی که به مناسبت ایام شهادت سردار سلیمانی از رادیو مقاومت پخش می‌شود، به موضوع اقتصاد محور مقاومت شیوه نقش آفرینی کشورهای محور در توسعه همکاری‌های اقتصادی و تقویت تعاملات تجاری با یکدیگر می‌پردازد.

تهدید منافع آمریکا از سوی کشورهای محور مقاومت

صمد محمدی کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت با اشاره به مشکلاتی که حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا ایجاد کرده است، گفت: این مساله را می‌توان از دو جنبه سیاسی-امنیتی و اقتصادی بررسی کرد؛ در بعد اقتصادی بیداری اسلامی تهدیدی برای منافع آمریکا بود و آنها می‌ترسیدند که گفتمان و مکتب انقلابی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بعد از سرنگون شدن حکومتهای متحد غرب در کشورهایی مثل مصر و تونس بر این کشورها حاکم شود و برای برهم زدن تمرکز ایران و به انحراف کشیدن موج بیداری اسلامی که در منطقه راه افتاده بود، جنگ سوریه و گروه‌های تروریستی مثل داعش را در منطقه بوجود آوردند.

امنیت مسیر انرژی، خط قرمز غربی‌ها

وی در ادامه با اشاره به ابعاد اقتصادی حضور آمریکا در منطقه افزود: همانطور که می‎‌دانیم انرژی زیربنای توسعه در هرکشوری است و تامین انرژی برای کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار مهم و حیاتی است. آمریکایی ها با توجه به ترس از قطع مسیر تامین انرژی مورد نیاز خود از روسیه به دنبال تامین آن از مسیر دیگری بودند و مسیر قطر-عربستان-اردن-عراق-سوریه-یونان را مسیر مناسبی برای خود می‌دیدند و چون دولت بشار اسد مخالف این رویکرد بود و از تامین این خط انرژی با محوریت ایران بجای قطر حمایت می‌کرد، مورد غضب غرب قرار گرفت و آن‌ها برای روی کار آوردن دولت متحد خود در این کشور دست به کار شدند و تلاش کردند دولت اسد را سرنگون کنند.

رقابت اقتصادی شرق و غرب

در ادامه برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت، آقای فکری رئیس اداره سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه در گفتگوی تلفنی خود گفت: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه ۹۰ میلادی که رهبری بلوک شرق در جنگ سرد را برعهده داشت، چرخشی در نوع رقابت‌ها و اولویت‌ها از حوزه نظامی و امنیتی به حوزه اقتصادی بوجود آمد و در نتیجه کشورها در حرکت خود به سمت توسعه اقتصادی تلاش کردند تا هزینه خود در مسیر تبدیل شدن به قدرت اقتصادی را کاهش بدهند و یا هزینه رقیب خود را افزایش دهند.

فکری خاطر نشان کرد: در حال حاضر غرب به رهبری آمریکا و شرق به رهبری کشورهایی مثل چین و روسیه تلاش دارند تا قدرت اقتصادی خود را با کمترین هزینه ممکن افزایش داده و هزینه‌های طرف مقابل را افزایش دهند.

موقعیت بی‌نظیر ترانزیتی؛ برگ برنده کشورهای محور مقاومت

کارشناس اقتصادی وزارت خارجه در ادامه افزود: کشورهایی مثل چین و روسیه تلاش دارند تا مسیر توسعه خود به سمت غرب را از غرب آسیا با توجه به موقعیت ترانزیتی بی‌نظیر آن پیگیری کنند و آمریکا هم برای افزیش هزینه‌های توسعه کشورهای رقیبی مثل چین تلاش می‌کنند تا از طریق حضور نظامی و یا با عوامل منطقه‌ای خود در منطقه ما این مسیر را بسته و یا هزینه آن را افزایش دهند.

فکری با اشاره به مزیت‌های کشورهای محور مقاومت در مسیر توسعه خود افزود: کشورهای محور مقاومت دارای موقعیت بی‌نظیر ژئوپلیتیکی و ترانزیتی، پیوستگی‌های فرهنگی و اجتماعی و منابع عظیم انرژی هستند و اقداماتی نظیر احداث خط‌ آهن و خط لوله مشترک این کشورها می‌تواند توانایی و ظرفیت اقتصادی این کشورهای برای ارتقاء جایگاه بین المللی خود و حصول منفعت اقتصادی را به ارمغان آورد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید هرچه سریعتر زیرساخت‌های لازم برای توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین کشورها را فراهم کنیم و این مساله می‌تواند یکی از عوامل اصلی و زمینه‌ساز خنثی‌سازی تحریم‌ها به تعبیر حضرت آقا باشد.

انتهای پیام/