اعطای مرحله دوم تسهیلات کرونایی به مشاغل هنری فارس آغاز شد
اعطای مرحله دوم تسهیلات کرونایی به مشاغل هنری فارس آغاز شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام کرد: نظر به استقبال اهالی فرهنگ و هنر از مرحله نخست اعطای تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا و نیز تداوم این بیماری، مرحله دوم این فرایند نیز آغاز شده است.

به گزارش  پگاه خبر؛صابر سهرابی با اشاره به آسیب‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا و پیامدهای آن برای اهالی فرهنگ و هنر عنوان کرد: از آنجا که عموم هنرمندان و اهالی فرهنگ از  درآمد ثابت و امنیت شغلی بی‌بهره‌اند، وضعیت موجود، موجب بیکاری و ایجاد مشکلات معیشتی برای آنان شده است.
وی بیان داشت: با بروز این مشکلات، دولت طرح‌هایی کمکی را برای پشتیبانی از این حوزه ارائه کرد از جمله ارائه انواع تسهیلات با سود کم به اقشار فرهنگی و هنرمندان که هم‌اکنون این افراد در فارس حدود سه میلیون نفر شاغل در ۱۴ رسته منتخب مشمول حمایت‌های دولتی را دربر می گیرند که تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شاغلان شناسایی و احراز هویت شده‌اند.
مدیرکل ارشاد فارس با اشاره به آغاز مرحله دوم اعطای تسهیلات کرونایی به هنرمندان بیان کرد: اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی فعال در حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‏‌ای که از وزارت فرهنگ مجوز فعالیت دارند، می‌توانند برای دریافت تسهیلات ویژه این بخش در سامانه  «کارا» ثبت نام کنند.
وی میزان سود این تسهیلات را ۱۲درصد و اقساط آن را دو ساله اعلام کرد و افزود: تنفس بازپرداخت اقساط تا اول خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس افزود: متقاضیان این تسهیلات، پس از نام‌نویسی در سامانه کارا و تایید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بانک عامل معرفی می‌شوند.
سهرابی درباره کسانی که پیش از این نیز از تسهیلات مربوط به مشاغل و رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا،‌بهره‌مند شده بودند، گفت: امکان برخورداری دوباره از وام وجود دارد و اگر این افراد دوباره درخواست تسهیلات کنند مابه التفاوت مبلغ درخواستی به آنان ارائه خواهد شد.
وی مجموعه‌های ادبی، همه فعالان بخش‌غیردولتی آسیب‌دیده در حوزه کتاب و نشر، نهادها و موسسات قرآنی، دفاتر و بنگاه‌های زیارتی، هنرمندان و صاحبان بنگاه‌های آموزشی و تولید آثار هنری و بنگاه‌های رسانه‌ای را واجد شرایط دریافت این وام دانست.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس سقف تسهیلات تعیین‌شده برای هریک از افراد و بنگاه‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، بر اساس رتبه‌بندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۹ تا ۵۰۰ میلیون تومان است و هر متقاضی می‌تواند سقف مبلغ یا کمتر از آن را در فرم ثبت‌نامی تعیین کند.
سهرابی ادامه داد: بر این اساس، به اهل قلم رتبه یک (مشاهیر، مفاخر، برندگان جوایز معتبر و برگزیدگان و شایستگان تقدیر جشنواره‌های کتاب) ۳۰ میلیون تومان، اهل قلم رتبه ۲ (ثبت‏‌نام شده در سامانه اهل قلم) ۲۰ میلیون تومان، ناشران بین رتبه‌های یک تا چهار تا ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان، کتابفروشان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، چاپخانه‏‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، آژانس‌‏های ادبی و واردکنندگان کتاب ۲۰۰ میلیون تومان و استارتاپ‏‌ها و شتاب‌‏دهنده‏‌های حوزه کتاب(اپلیکیشن‌های هوشمند) ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات تعلق می‌گیرد.
سهرابی اظهار کرد: افزون براین، برای مؤسسات مردمی فرهنگی قرآن و عترت رتبه یک ۲۰۰ میلیون تومان، مؤسسات مردمی فرهنگی قرآن و عترت فاقد رتبه ۳۲ میلیون تومان، مدرسان، مربیان و فعالان قرآنی ۹ میلیون تومان در نظرگرفته شده است؛ همچنین مدرسان، مربیان و فعالان قرآنی ۱۲۰ میلیون تومان، مدیران کاروان و کارگزاران خدمات زیارتی نیز ۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.
وی میزان این تسهیلات را برای بنگاه‌ها و فعالان گروه هنری غیر از سینما نیز تشریح کرد و بیان داشت: تماشاخانه‏‌های تئاتر ۱۵۰ میلیون تومان، تماشاخانه‏‌های تئاتر ثبت‌شده ۱۰۰ میلیون تومان، آموزشگاه‏‌های آزاد هنری درجه یک تا سه ۱۳۰ میلیون تومان، استودیوهای صدابرداری و شرکت‏‌ها و موسسات تهیه تولید و تکثیر آثار صوتی ۱۷۵ میلیون تومان، گروه‌‏های موسیقی (با ۵ عضو و بیشتر از ۵ عضو)، گالری‏‌های تجسمی (با متراژ ۸۰ متر و بالاتر از ۸۰ متر) و خانه‏‌های مد درجه یک تا سه و کانون‏های سرگرمی‏‌های نمایشی ۱۰۰ میلیون تومان و به موسسه‏‌های هنری شاخص و برتر ۲۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود.
اما به گفته سهرابی اصحاب رسانه نیز از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد، بدین‌ترتیب روزنامه‌ها با ضریب کیفی ۴۰ به بالا و ۵۰درصد نظم در انتشار ۲۸۵ میلیون تومان، هفته‌نامه و دو ‌هفته‌نامه با ضریب کیفی ۵۵ به بالا و ۶۵درصد نظم در انتشار ۲۲۰ میلیون تومان، ماهنامه، دو ماهنامه با ضریب کیفی ۶۰ به بالا و ۷۰درصد نظم در انتشار ۲۰۰ میلیون تومان، فصلنامه و سالنامه با ضریب کیفی۶۰ به بالا و حداقل ۷۵درصد نظم در انتشار ۱۰۰ میلیون تومان، کانون‌های آگهی و تبلیغاتی با ضریب کیفی ۷۰ به بالا ۸۰ میلیون تومان، چاپخانه‌های مطبوعاتی، شرکت‌های توزیع و خبرگزاری‌های رتبه یک و دو ۱۵۰ میلیون تومان و پایگاه‌های خبری با ضریب کیفی ۶۰ به بالا ۷۵ میلیون تومان وام تعلق می گیرد.
سهرابی اظهار داشت: مشمولان دریافت این تسهیلات که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده‌‏اند، می‌توانند تا پایان دی‏‌ماه جاری با مراجعه به سامانه کارا درخواست خود را ثبت کنند.
وی با بیان اینکه اعتبار پرداخت تسهیلات کرونایی در بعضی بانک‌ها نظیر بانک ملی به پایان رسیده است، گفت: متقاضیان باید در ادامه این روند،‌ بانک‌های دیگری را انتخاب کنند؛ براین اساس اطلاعات مشمولان در چند مرحله در اختیار وزارت کار قرار می‌گیرد و هر مرحله برای افراد در لیست بارگذاری شده پیامک اطلاع‌رسانی ارسال خواهد شد و فقط افرادی که پیامک دریافت کنند باید برای ثبت‌نام به سامانه کارا مراجعه کنند.
انتهای پیام/