همدلی در مبارزه با کرونا
همدلی در مبارزه با کرونا

مردم استان فارس در نخستین روز از اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی بار دیگر به سلامت آری گفتند و سلامت خود و دیگر اقشار جامعه را بر معیشت ترجیح دادند.

به گزارش پگاه خبر:اتحاد بازاریان فارس برای شکست کرونا
گزارش‌های دریافتی از نقاط مختلف استان فارس حاکی از آن است که مردم به خصوص اصناف و بازاریان همراهی خوبی در اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی دارند.
بررسی‌های میدانی شهر شیراز نیز نشان‌دهنده آن است که تمام مشاغل گروه‌های ۲، سه و چهار  فعالیت خود را تعطیل کرده و با سایر اقشار جامعه برای شکست کرونا همراه شده‌اند.در نقاط مرکزی شهر شیراز تمام واحدهای صنفی غیر ضرور فعالیت‌شان را تعطیل کرده‌اند و تنها تعدادی از واحدهای صنفی به صورت نیمه‌باز در حال فعالیت بودند که فروشنده یکی از این واحدها در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر چرایی باز بودن بیان کردند: باید سفارش‌های مشتری را تحویل دهم و به همین دلیل امروز آمده‌ام.
در نقاط حاشیه‌ای شهر شیراز نیز واحدهای صنفی تابع مقررات وضع شده از سوی ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا بودند و بجز واحدهای صنفی ضروری، واحد صنفی دیگر فعال نبود.

کرونا و دلالان بازار ارز
هرچند کسبه و بازاریان شیراز همراهی خوبی در اجرای محدودیت‌های کرونایی داشتند اما یک مساله نگران کننده وجود دارد و آن هم حضور تعداد زیادی از دلالان بازار ارز در خیابان زند شیراز است.
حضور این دلالان به تجمعی در خیابان زند تبدیل شده که احتمال شیوع ویروس کرونا را افزایش می‌دهد لذا چاره‌اندیشی در این زمینه از مباحث ضروری و مهم است که باید از سوی دستگاه‌های متولی دنبال شود.

ضرورت اجرای کامل طرح جامع محدودیت‌های کرونایی 
یکی از شهروندان شیرازی به خبرنگار ایرنا گفت: برای ریشه‌کن شدن کرونا راهی جز تبعیت از مصوبات ستاد استانی و ملی مدیریت بیماری کرونا نیست.
علیرضا محمدی بیان کرد: باید محدودیت‌ها و نحوه نظارت بر آن به گونه‌ای باشد که هیچ کدام از شهروندان نتوانند از خانه خارج شوند.
وی ادامه داد: اگر همه به اجرای درست و دقیق طرح جامع محدودیت‌های کرونایی کمک کنند قطعا با سرعت بیشتر و سریعتر با کرونا خداحافظی خواهیم کرد لذا باید تلاش کنیم این طرح به طور کامل اجرایی شود.
شهروند دیگری نیز به خبرنگار ایرنا بیان کرد: محدودیت‌های کرونایی برای حفظ سلامت ماست و اگر این محدودیت‌ها را رعایت نکنیم خودمان ضرر خواهیم کرد.
حسین اسدی گفت: باید روند نظارت و بازرسی در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی از سوی دستگاه‌های مسوول افزایش یابد و به خاطیان فرصت بازی با جان مردم داده نشود.
وی ادامه داد: همچنین درست است که برخی مشاغل ضروری فعال هستند اما باید پروتکل‌های بهداشتی را در هنگام مراجعه به این مراکز به درستی رعایت کنیم و مانع شیوع ویروس کرونا شویم.

نتیجه همراهی مردم، حفظ جان نزدیکان و کاهش فشار بر کادر درمان
عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس نیز شنبه اول آذر ۹۹ همزمان با نخستین روز از اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی در پیامی خطاب به مردم استان اعلام کرد: از امروز یکم آذرماه بخش جدیدی از محدودیت‌ها آغاز شده تا بتوانیم از پیک سوم کرونا با همکاری شما عبور کنیم و شاهد از دست دادن هموطنانمان نباشیم.
وی از مردم استان فارس خواست بیش از پیش به رعایت پروتکل‌ها و نکات بهداشتی توجه کنند و گفت: بی‌تردید این همراهی مردم نه تنها ضامن حفظ جان آنها و نزدیکانشان است بلکه از فشار وارد شده بر کادر درمان نیز می‌کاهد.
وی ادامه داد: انشاالله که با همکاری، مسئولیت پذیری و همراهی شما شاهد از دست دادن هیچ یک از هموطنان و ایثارگران کادر درمان نباشیم.
بازگرداندن خودروهای غیربومی‌ در مبادی ورودی
از امروز ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرستان‌های با وضعیت قرمز ممنوع است و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی برای آن پیش بینی شده که در هر ۲۴ ساعت هم قابل تکرار است.
بررسی‌های خبرنگار ایرنا در ورودی‌های شهر شیراز حاکی از آن است که پلیس از ورود خودروهای غیربومی به این کلانشهر جلوگیری و متخلفان را جریمه می‌کند؛ هرچند مسیر خروج از شهر آزاد است.
در مبادی‌های ورودی استان فارس نیز نظارت‌ها افزایش یافته و اجازه ورود به خودروهای غیربومی داده نمی‌شود.

تشدید نظارت‌ و بازرسی‌ها 
روند بازرسی و نظارت در اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی نیز از امروز تشدید شده است و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: امروز با آغاز اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی در استان بازرسی و نظارت بر روند اجرای محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش دولتی و غیر دولتی نیز افزایش یافته است.
عبدالرضا قاسم پور افزود: تعداد تیم‌های بازرسی و نظارت در شیراز و سایر شهرستان‌های استان فارس را افزایش دادیم.
وی ادامه داد: دستگاه های نظارتی از جمله سازمان صمت، اتاق اصناف، نیروی انتظامی و دانشگاه های علوم پزشکی همکاری خوبی با ستاد مدیریت بیماری کرونا در بحث نظارت و بازرسی دارند و کمک می کنند تا طرح جامع محدودیت های کرونایی به طور کامل اجرایی شود.
معاون استاندار فارس گفت: امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم شاهد تبدیل وضعیت شهرها از سطح هشدار به قرمز، قرمز به نارنجی و نارنجی به زرد و به همین شکل شرایط استان از نظر شیوع ویروس کرونا بهتر شود.
قاسم پور افزود: اگر مردم در اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی و مصوبات ستاد استانی و ملی مدیریت بیماری کرونا همکاری لازم را نداشته باشند و مدتها در وضعیت قرمز یا نارنجی بمانیم سختی‌ها و مشکلات پیش‌آمده متوجه خود آنان خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر با همکاری مردم وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستانهای استان بهتر شود محدودیت‌ها نیز کمتر خواهد شد.
معاون استاندار فارس گفت: مردم در بحث مقابله با کرونا خود مراقبتی و رعایت پروتکل های بهداشتی را مد نظر داشته باشند.
بنا به اعلام مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرستان‌های قرمز کرونایی از یکم آذرماه ۹۹ به مدت ۲ هفته مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ تعطیل می شوند و تنها یک سوم کارمندان در محل کار حضور پیدا خواهند کرد.
همچنین در شهرستان‌های نارنجی مشاغل سطح ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود و ۵۰ درصد کارمندان ادارات در محل کار حضور پیدا خواهند کرد. در شهرستان‌های زرد نیز مشاغل سطح چهار تعطیل می شوند و دو سوم کارکنان ادارات به مردم خدمات ارایه می‌دهند.
در شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز تنها مشاغل سطح یک اجازه فعالیت دارند که این مشاغل شامل کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته، مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت، حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، حمل و نقل عمومی درون شهری، ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی هستند.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی، نانوایی (تولید فرآورده‌های نانوایی)، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی و مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر از دیگر مراکزی هستند که به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
از دیگر مشاغل گروه یک می‌توان به خدمات اچراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی، شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)، رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه، مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان‌بخشی، و مراقبتی، آسایشگاه‌ها، تعمیرگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی، فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات، کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)، چاپخانه‌ها، خشکشویی‌ها و آرامستان‌ها اشاره کرد.