تقویت زیرساختهای ارتباطی بر رشد اقتصادی استان تأثیر مستقیم دارد
تقویت زیرساختهای ارتباطی بر رشد اقتصادی استان تأثیر مستقیم دارد

  معاون هماهنگی امور عمرانی اســتانداری فارس گفت: تقویت و توســعه زیرســاخت های ارتباطی بر رشــد اقتصادی استان اثرگذار است. دکتر محمود رضایی با اشاره به اینکه اســتان فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی مناســب و همجواری با مراکز استانی متعدد، دارای ظرفیت مطلوبی برای ایفای نقش ترانزیتی در سطح منطقه ای و ملی اســت، عنوان […]

 

معاون هماهنگی امور عمرانی اســتانداری فارس گفت: تقویت و توســعه زیرســاخت های ارتباطی بر رشــد اقتصادی استان اثرگذار است.

دکتر محمود رضایی با اشاره به اینکه اســتان فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی مناســب و همجواری با مراکز استانی متعدد، دارای ظرفیت مطلوبی برای ایفای نقش ترانزیتی در سطح منطقه ای و ملی اســت، عنوان کرد: این استان در حال حاضر در زمینه شبکه بزرگراهی به ویژه در بخش های جنوبی دچار ضعف است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر به واســطه شبکه بزرگراهی موجود در اســتان ارتباط مناسبی با استان اصفهان به عنوان استان همجوار شمالی و مرکز کشــور برقرار شده است اما این ارتباط با استان کرمان، کهگیلویه و بندرعباس همچنان ضعیف است.

وی همچنین به نبود شبکه جاده ای یکپارچه با هدف تأمین دسترسی سریع بخش های جنوبی، غربی و شرقی استان به مرکز استان اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی اســتانداری فارس در خصوص وضعیت فعلی راه های اســتان تصریح کرد: در حــال حاضر، ۲۷۳کیلومتر آزادراه شــامل ۲۲۳ کیلومتر آزادراه شیراز – اصفهان و ۵۰ کیلومترآزاد راه لامرد – پارسیان با اعتبار ۱۵۵۰۰میلیارد ریال در دست احداث است.

دکتر محمود رضایی به وجود ۱۷۴۲ کیلومتر بزرگراه در فارس اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر نیز ۵۵۹ کیلومتر بزرگراه با اعتبار ۱۷۵۰۰ میلیارد ریال در دست ساخت است.

وی میزان راه های اصلی موجود در اســتان فارس را ۲۶۸۷ کیلومتر و راه های در دســت ساخت را ۶۴۷ کیلومتر و اعتبار مــورد نیاز برای اتمام و بهره برداری از راه های مذکور را ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی اســتانداری فارس، میــزان راه های فرعی و روستایی موجود در اســتان را نیز ۱۶۵۴۹ کیلومتر اعلام و عنوان کرد: در حال حاضر ۹۷۸ کیلومتر راه با اعتبار مورد نیاز ۱۱۰۰۰ میلیارد ریال در دست ساخت است.

رضایی به مشکالت و تنگناهای مرتبط با راه های استان اشاره و عنوان کرد: با توجه به مطالعات انجام شــده الگوی کالن وضع موجود شــبکه های ارتباطی اســتان فارس به صورت شــعاعی اســت.

به گفته وی عمده ترین مشکالت و نقطه ضعف های موجود در شــبکه ارتباطی اســتان فارس شامل عدم وجود کریدورهــای قوی ارتباط دهنده میان کانون های ســطح دوم بعد از شیراز، تقویت شــدن بیشتر کریدورها با هدف اتصال مرکز استان به کانون های مهم همجوار و فاصله معنا دار برخورداری از شبکه ارتباطی در شمال و جنوب استان است.

وی خاطر نشــان کرد: اغلب کریدورهــای اصلی موجود در اســتان فارس، با توجه به شــرایط و مقتضیات اقتصادی و شرایط توپوگرافی اســتان شکل گرفته اند و در شکل گیری این کریدورها به الزامات توسعه استان در آینده توجه نشده است به بیان دیگر الگوی کریدورهای موجود استان ایجابی است و نه توسعه ای.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: اغلب کریدورهای استان فارس، در راستای پاسخ به نیازهای گذشته یا موجود استان و آن هم به صورت نسبی شکل گرفته و تکامل یافته اند و کمتر کریدوری در راستای آزادسازی و تقویت ظرفیت های آتی اســتان شکل گرفته است.

رضایی خاطر نشان کرد: این موضوع مهم ترین نقطه ضعف کریدورهای ارتباطی اســتان فارس است و می توان آن را یکی از عوامل تأثیرگذار در عدم توسعه متعادل استان دانست.

وی یاد آور شد: آنچه مسلم است تقویت و توسعه زیر ساخت های ارتباطی بر رشد اقتصادی استان نیز اثرگذار است.