تعادل بخشی به تراز تجاری بین ایران و روسیه در گسترش روابط تجاری دو کشور موثر است
تعادل بخشی به تراز تجاری بین ایران و روسیه در گسترش روابط تجاری دو کشور موثر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس ، دکتر عنایت الله رحیمی در دیدار با انجمن دوستی ایران و روسیه با بیان اینکه گسترش روابط بین کشورها در دنیای امروز ضرورتی اجتناب ناپذیر است ، عنوان کرد: این روابط در حوزه اقتصاد نیز امری الزام آور است.   نماینده عالی دولت در استان فارس با […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس ، دکتر عنایت الله رحیمی در دیدار با انجمن دوستی ایران و روسیه با بیان اینکه گسترش روابط بین کشورها در دنیای امروز ضرورتی اجتناب ناپذیر است ، عنوان کرد: این روابط در حوزه اقتصاد نیز امری الزام آور است.

 

نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به اینکه طبیعتا در زمینه تولید بعضی محصولات و خدمات دارای مزیت و برتری هستیم و بعضی محصولات دیگر نیز در سایر نقاط با قیمت تمام شده مناسب تری تهیه می شود این موضوع را بیانگرنیاز کشور به توسعه روابط و اثرگذاری در روابط بین المللی دانست.

 

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست های کلان کشور در ایجاد و توسعه روابط ایران با سایر کشورها نقش تعیین کننده دارد ، اظهار کرد: خوشبختانه ارتباط با کشور روسیه با سیاست های عمومی کشور همخوانی دارد.

 

دکتر رحیمی همچنین مخالفت روسیه با تحمیل تحریم های تسلیحاتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را از جمله دلایل موثر در مراودات ایران در برابر روسیه دانست و افزود : سیاست راهبردی ما به گونه ای است که روابط خود را با کشورهای همسایه و کشورهایی که مخالفتی با جمهوری اسلامی ندارند توسعه دهیم.

 

استاندار فارس با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی بین ایران و روسیه باید بیش از گذشته تقویت شود به تراز منفی تجاری بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که حجم واردات روسیه ۱٫۳ میلیارد دلار است حجم صادرات ایران به این کشور تنها سه دهم میلیارد دلار گزارش شده است.

 

نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر تعادل بخشی به این تراز تجاری و تلاش برای افرایش صادرات ایران به روسیه ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر محصولات کشاورزی و بعضی خدمات مهندسی در زمره صادرات ایران به کشور روسیه قرار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه رتبه صادرات ایران از روسیه ۴۸ و رتبه واردات نیز ۵۴ است ، به تقویت جایگاه دو کشور در زمینه شرکای تجاری تاکید کرد و گفت: واردات ایران از روسیه نیز در زمینه نیروگاه اتمی ، روغن خام آفتابگردان ، ذرت دامی و بعضی موارد دیگر بوده است که با توجه به پتانسیل های موجود در دو کشور امکان ارتقا این جایگاه وجود دارد.

 

توسعه روابط فرهنگی علمی همچون پذیرش و اعزام دانشجو و استاد ، در زمینه گردشگری با توجه به داشته های استان ، برقراری نمایشگاه دائمی فارس در مسکو و متقابلا نمایشگاه دائمی روسیه در فارس ، فروشگاه مجازی محصولات فرهنگی و صنایع دستی ، راه اندازی سرای تجاری فارس در مسکو از جمله مواردی است که به گفته استاندار فارس قابلیت اجرایی شدن از سوی دو کشور را دارد.

 

 

استاندار فارس در بخش دیگری از این دیدار به محدودیت های موجود در زمینه توسعه روابط ایران و روسیه اشاره کرد وا فزود: رفع ابهامات در زمینه شاخص های صادرات ، تقویت زیرساخت های ریلی و جاده ای ، راه اندازی خط پرواز و تقویت حمل و نقل هوایی و کاهش واسطه ها از مواردی است که به کاهش این محدودیت ها کمک می کند.

 

وی همچنین گفت: استان فارس آمادگی اجرای برنامه های فرهنگی در روسیه را دارد.

 

به اعتقاد استاندار فارس ظرفیت هایی همچون جایگاه شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و یا شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت می تواند در جذب علاقه مندان روس موثر باشد.

 

ایجاد فرصت های شغلی فرا سرزمینی به ویژه در حوزه کشاورزی از دیگر موضوعاتی بود که به عنوان پیشنهاد از سوی اعضا هیئت رئیسه انجمن دوستی ایران و روسیه در این جلسه مطرح شد و مورد استقبال استاندار فارس قرار گرفت.

دکتر رحیمی همچنین از سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در حوزه کشاورزی استان فارس نیز استقبال کرد.

 

وی در پایان با اشاره به قدمت نه چندان زیاد انجمن دوستی ایران و روسیه و همچنین پیگیری های موثر و پیشنهادات خوب این انجمن تاکید کرد: بی تردید تشکیل یک کمیته اجرایی برای پیگیری نشست ها و تصمیمات اتخاذ شده سبب به دست آمدن نتایج عملیاتی می شود.