بهره برداری از خط سه متروی شیراز طی پنج سال در صورت تامین اعتبارات
بهره برداری از خط سه متروی شیراز طی پنج سال در صورت تامین اعتبارات

شهردار شیراز در آیین آغاز عملیات اجرایی خط ۳ متروی این کلانشهر گفت: در صورت تامین اعتبار کافی و تحقق اعتبارات دولتی ظرف مدت کمتر از ۵ سال این پروژه را به بهره برداری خواهیم رساند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور با بیان اینکه طی یکی دو سال آینده سهم ۵٠ […]

شهردار شیراز در آیین آغاز عملیات اجرایی خط ۳ متروی این کلانشهر گفت: در صورت تامین اعتبار کافی و تحقق اعتبارات دولتی ظرف مدت کمتر از ۵ سال این پروژه را به بهره برداری خواهیم رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور با بیان اینکه طی یکی دو سال آینده سهم ۵٠ درصدی شهرداری شیراز برای احداث این خط را تامین خواهیم کرد، افزود: با توجه به سرعت بالای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حفاری تونل های مترو خط دو، این نهاد عمرانی می‌تواند حفاری خط سه مترو را نیز تا پایان سال آینده به اتمام برساند.

وی ضمن اشاره به اینکه خط ۳ مترو از ایستگاه راه آهن تا پل معالی آباد از مهمترین خطوط متروی شیراز محسوب می شود، افزود: اگر امروز می‌خواستیم تصمیم بگیریم که اولویت راه‌اندازی خطوط ریلی با کدام خط است، قطعا این خط را به دلیل تردد بالا انتخاب می‌کردیم.

شهردار شیراز در این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص احداث خطوط متروی این کلانشهر اضافه کرد: عملیات اجرایی خط یک مترو به اتمام رسیده و آخرین ایستگاه آن نیز آماده افتتاح است.

وی با بیان اینکه طی سال ۹۸ خط دو متروی شیراز ۵/۶ کیلومتر حفاری داشته و بلافاصله عملیات ریل گذاری را آغاز کردیم، اضافه کرد: تلاش داریم تا پایان سال جاری خط دو مترو را با سه ایستگاه به بهره برداری برسانیم که این امر در سطح کشور به علت سرعت بالای احداث پروژه بسیار ارزشمند و شاخص خواهد بود. البته این امرمنوط به رفع مقدمات و تخصیص منابع است.

شهردار شیراز با یادآوری سفر معاون اول رئیس جمهور به شیراز گفت: در سفر دکتر جهانگیری مقرر شد که برای سال‌های ٩٧ و ٩٨ اوراق مشارکتی بالغ بر ششصد میلیارد تومانی و مجموعه ۱۲۰۰ میلیارد تومان به مترو شیراز اختصاص یابد که این امر در سال ٩٧ محقق شد اما در سال ٩٨ تنها ٣٠٠ میلیارد تومان به شیراز تخصیص یافت و ٣٠٠ میلیارد تومان دیگر را به متروی مشهد اختصاص دادند.

مهندس اسکندرپور انتشار و عرضه اوراق مشارکت ویژه توسعه مترو در کلانشهرها را یک اتفاق مبارک در دولت تدبیر و امید برای توسعه حمل و نقل ریلی دانست و گفت: انتشار و عرضه اوراق مشارکت ویژه توسعه مترو از سال ۹۲ آغاز شد و منجر به بهره برداری از خطوط مترو در شیراز، مشهد، اصفهان امید شد و امیدوارم با تداوم این مهم شاهد توسعه خطوط ریلی مترو در کلانشهر شیراز باشیم.

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز در آیین آغاز عملیات اجرایی خط ۳ مترو گفت: متروی شیراز در شش خط طراحی شده که خط یک آن به بهره برداری رسیده، خط دو نیز در مرحله عملیات اجرایی است و از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است.

حسن مرادی ادامه داد: در سالهای گذشته توسعه شیراز از سمت شمال غرب و غرب بوده و در این راستا شهرک ها و شهر جدید صدرا احداث شده و تراکم جمعیت در این منطقه باعث سفرهای بسیاری شده است به عنوان مثال در محور دکتر حسابی روزانه ۲۰۰ هزار خودرو تردد می کند. همچنین به زودی آزادراه اصفهان – شیراز نیز به بهره برداری میرسد و بار ترافیکی این محور افزایش می یابد، از این رو خط ۳ مترو شیراز در این محور احداث می شود.

وی احداث خط ۳ متروی شیراز را براساس مطالعات جامع حمل و نقل برای پوشش این سفرها دانست و افزود: پیش بینی می کنیم فاز نخست این خط به طول ۹ کیلومتر و ۳ ایستگاه به بهره برداری برسد ظرف کمتر از ۵ سال و در صورت تامین اعتبارات و حمایت دولت این مدت زمان می تواند کاهش پیدا کند.

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز ضمن تشریح جزییات این پروژه گفت: میزان اعتبار پیش بینی شده برای عملیات عمرانی ۱۲۵۰ میلیارد تومان و برای تجهیزات و ناوگان ۱۱۰۰میلیارد تومان است و مجموعا  دو هزار و ٣۵٠ میلیارد تومان میلیارد اعتبار برای احداث خط ۳ مترو مورد نیاز است.

مرادی خاطرنشان کرد: احداث فاز اول  خط ٣ مترو به طول ٩ کیلومتر و ٣ ایستگاه ظرف پنج سال پیشبینی شده که در صورت تامین اعتبار کافی در بازه زمانی کمتری به بهره برداری خواهد رسید.