اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شیراز
اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شیراز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، محمد هادی هاشم پور با اشاره به اینکه با پیگیری های متعدد شهرداری شیراز مجوز انتشاراوراق مشارکت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز از سوی بانک مرکزی صادر شده؛ از اختصاص ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار از محل بند “د” تبصره ۵ بودجه سال ۱۳۹۸کشور و با تضامین […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، محمد هادی هاشم پور با اشاره به اینکه با پیگیری های متعدد شهرداری شیراز مجوز انتشاراوراق مشارکت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز از سوی بانک مرکزی صادر شده؛ از اختصاص ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار از محل بند “د” تبصره ۵ بودجه سال ۱۳۹۸کشور و با تضامین بانکی؛ برای توسعه زیرساخت های عمومی حمل و نقل شهری شیراز خبر داد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز افزود: در شرایط پساشیوع و چالش های اقتصادی حاکم بر کشور که مسیر تحقق اعتبارات بودجه با دشواری هایی روبرو است، تخصیص ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار برای ادامه توسعه فعالیت ها و تکمیل چرخه حمل و نقل عمومی شیراز حیاتی و مغتنم است .

هاشم پور با بیان اینکه عبور مطمئن از تنگناهای مالی برای توسعه شهر از مسیر تلفیق اقتصاد شهری و اقتصاد اسلامی میسر خواهد شد می افزاید: تامین منابع مالی ابر پروژه های شهری همچون مترو و تجهیز، توسعه و مناسب سازی ناوگان اتوبوس رانی، از محل توسعه و تحصیل ابزارهای مالی یکی از مهم ترین راهکارهایی است که می تواند در شرایطی که کشور تحت تاثیر پیامدهای حاصل از چالش های مالی قرار گرفته است، راه گشا باشد.از این رو انتشار اوراق مشارکت به سبب ماهیت سودآوری،مشارکت پذیری و برخورداری از مولفه های بانکداری اسلامی همواره در نزد مردم و مشتریان بازار سرمایه با اقبال مواجه بوده است.

وی با اشاره به شرایط موجود و ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی افزود: نمی توان انتظار داشت که ظرفیت حمل و نقل عمومی شهر برای حفظ فاصله اجتماعی افزایش یابد اما اعتبارات مورد نیاز آن در مسیر تخصیص بازبماند.

هاشم پور با اشاره به این که از این میزان، اختصاص ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار برای خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است اظهار کرد: تولید اتوبوس در کشور با شیب نزولی مواجه گردیده است و خریداری اتوبوس های جدید مورد تایید استانداردهای بین المللی با دشواری بسیاری روبروست .از این رو استفاده از انتشار اوراق مشارکت با هدف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز بسیار اثرگذار خواهد بود و به عنوان یک سیاست نوین مالی که دارای توجیهات اقتصادی است، می تواند انتفاع شهر ، شهروندان و خریداران اوراق را به همراه داشته باشد .

معاون شهردار شیراز با تاکید بر برنامه‌ریزی فشرده و اهتمام جدی شورای پنجم و شهرداری شیراز برای توسعه خط ۲ قطارشهری ، از تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت توسعه خط دو مترو شیراز خبر داد و خاطرنشان ساخت:با توجه به آغاز مراحل ساخت خط دو متروی شیراز،فعال سازی انتشار اوراق مشارکت و استفاده از۳۰۰میلیارد تومان اعتبار از ظرفیت مالی این اوراق در دستور کار قرار گرفت که با ارایه تضامین بانکی مورد نیاز ،مجوز انتشار از سوی بانک مرکزی صادر گردید.

وی با تاکید بر نقش فزاینده و کارآمد انتشار اوراق مشارکت در تامین اعتبارات لازم جهت توسعه زیرساخت های حمل و نقلی افزود: انتشار و فروش اوراق مشارکت به عنوان یک سیاست هماهنگ مالی و پولی، می تواند نقش بسزایی در کارایی این ابزار در کنترل تورم بین زمانی و افزایش نقدینگی منابع مالی شهری داشته باشد..به عبارت دیگر مقایسه روند انتشار و فروش اوراق با آمارهای مربوط به رشد نقدینگی و تورم؛ طی دور های مختلف نشان می دهد که استفاده از این ابزار از یک کارایی نسبی برخوردار بوده است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به این که اوراق مشارکت از نظر تقاضا شبیه به سپرده های کوتاه مدت است افزود:مزیت خرید این اوراق نسبت به سپرده های کوتاه مدت سودبالای روزشمار آن است .ازاین منظر و با توجه به ماهیت بازار پذیری،نقدینگی پذیری آنی و معاف بودن از مالیات برای مشتریان بازار سرمایه بسیار برانگیزاننده و قابل اتکاست،ضمن آنکه به عنوان یک الگوی مشارکتی می تواند سهم شهروندان در اداره امورات شهر را رقم بزند.

هاشم پور با بیان اینکه تعهد بازپرداخت سود این اوراق بطور مساوی برعهده دولت و شهرداری شیراز می باشد افزود:سود علی الحساب این اوراق هر سه ماه یک بار قابل واریز خواهد بود.ضمن آنکه سود و اصل این اوراق نیز در سر رسید قابل دریافت خواهد بود .

معاون شهردار شیراز در پایان با تاکید بر رویکرد مدیریت شهری شیراز در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی تصریح کرد: این همدلی در میان شهرداری و شورای اسلامی شیراز وجود دارد واجازه نخواهیم داد مشکلات اقتصادی خللی در روند تکمیل ،تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز ایجاد کند و برآنیم تا با تامین اعتبارات مورد نیاز زیرساختی، در جهت دستیابی شیراز به مولفه های بهبود زیست شهری و توسعه یافتگی گام برداریم .

گفتنی است عصر سه شنبه مورخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ تمام این اوراق بفروش رسید.