برگزاری ۱۷ عنوان برنامه توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس در هفته ملی مهارت
برگزاری ۱۷ عنوان برنامه توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس در هفته ملی مهارت

 «حشمت کوشکی»، امروز (دوشنبه ۳۰ تیر) در نشست خبری با خبرنگاران و با تبریک هفته ملی مهارت گفت: همراه شدن دانش اندوزی با مهارت آموزی در توانمندی نیروی کار نقش موثری دارد.   مدیر کل آموزش فنی حرفه ای فارس افزود: جوانان تحصیل کرده و مشتاق به مهارت آموزی، امروز از این فرصت برای ترقی […]

 «حشمت کوشکی»، امروز (دوشنبه ۳۰ تیر) در نشست خبری با خبرنگاران و با تبریک هفته ملی مهارت گفت: همراه شدن دانش اندوزی با مهارت آموزی در توانمندی نیروی کار نقش موثری دارد.

 

مدیر کل آموزش فنی حرفه ای فارس افزود: جوانان تحصیل کرده و مشتاق به مهارت آموزی، امروز از این فرصت برای ترقی فضای کسب و کار می توانند استفاده کنند.

 

وی اضافه کرد: مشکلات بیکاری در جامعه، بحران کرونا و … با تقویت حوزه اشتغال و حضور کارآفرینان، بی شک کاهش خواهد یافت و در این میان توجه به آموزش های مهارتی نقش ارزنده ای دارد.

 

کوشکی تصریح کرد: امروز اگر کشورهای پیشرفته ای مانند ژاپن و آلمان جایگاهی دارند به دلیل توجهی است که به نیروی انسانی خود داشته اند و ما نیز باید با تقویت آموزش های مهارتی به جایگاه خود در جهان برسیم.

 

وی ادامه داد: پیاده کردن ایده ها و خلاقیت ها در ارائه آموزش های مهارتی مهم است و بدون توجه به این آموزش ها نمی توانیم در آینده در شمار کشورهای پیشرفته قرار بگیریم.

 

مدیر کل آموزش فنی حرفه ای فارس با اشاره به استراتژی های اداره کل آموزش فنی حرفه ای فارس در سال ۹۹ بیان کرد: ارائه آموزش های هدفمند، فعال و اثربخش با هدف توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان زیربنای مهم جهش تولید از موارد مورد توجه این اداره کل است.

 

کوشکی افزود: در ارائه آموزش ها در این حوزه به تقاضا محوری توجه شده است و کیفیت بخشی به آموزش های مهارتی و تجهیز کارگاه ها و به روز کردن مربیان نیز مورد توجه قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به تداوم راه اندازی جلسات شورای مهارت در شهرستان های استان گفت: در سال ۹۹ با ۴۵ دستگاه انعقاد تفاهم نامه داشته ایم که از میان آنها می توان به تفاهم پنج جانبه با جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان تعاون روستایی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اشاره کرد.

 

کوشکی ادامه داد: تفاهم سه جانبه ای نیز با اتاق تعاون و اتاق بازرگانی فارس در زمینه ارائه آموزش های مجازی در بحران کرونا منعقد شده است و همچنین تفاهم نامه ای با دانشگاه های شیراز، آپادانا، زند، شهید باهنر، دانشگاه پیام نور، منطقه ویژه اقتصادی شیراز و … با هدف ایجاد گفتمان پایدار در ترویج مهارت آموزشی منعقد شده است.

 

وی تصریح کرد: تدوین برنامه های آموزشی اثربخش مبتنی بر آینده پژوهی به ویژه کشاورزی با رویکرد اصلاح کشت و استفاده حداکثری از منابع به صورت ویدیو کنفرانس مشترک، توجه به گیاهان دارویی و آبیاری های نوین و …. از دیگر برنامه های انجام شده در ارائه آموزش های مهارتی در استان است.

 

کوشکی با اعلام اقدامات انجام شده در خصوص آموزشگاه های فنی حرفه ای آزاد در فارس بیان کرد: قرار دادن فضاهای مازاد آموزشی در اختیار آموزشگاه های آزاد، پرداخت تسهیلات بنگاه های آسیب دیده از هشت تا ۱۶ میلیون تومان، تسهیل آئین نامه و تمدید پروانه و پیشنهاد حذف کد رهگیری آموزشگاه های آزاد، پیگیری عدم دریافت و یا تخفیف اجاره بها توسط مالکان به این آموزشگاه ها و … از این موارد است.

 

وی افزود: در چهار ماهه گذشته در یک هزار و ۵۳۰ کارگاه آموزشی حدود ۱۸ هزار و ۹۰۱ هزار نفر دوره، معادل ۲ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۲۸۵ نفر ساعت آموزش مهارتی در استان داشتیم که از میان افراد آموزش دیده از حدود ۶ هزار و ۶۸۱ نفر آزمون گرفته شده و ۲۱ مورد در استان پروانه تاسیس در بخش خصوصی نیز صادر شده است.

 

کوشکی اضافه کرد: فارس در زمینه ارسال فیلم کوتاه به جشنوار فیلم های کوتاه با ارسال یک هزار فیلم مهارتی رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده است.

 

وی عنوان کرد: در چهار ماهه اول امسال ۳۶ استاندارد آموزشی در فارس نوشته شده که ۱۶ مورد توسط سازمان تایید شده است و ۲۰ مورد دیگر در دستور کار قرار دارد.

 

کوشکی با تاکید بر کسب رتبه نخست کشوری در حوزه تولید ماسک گفت: با فعالیت ۵۸ کارگاه تولید ماسک در بخش خصوصی و دولتی مراکز آموزش فنی حرفه ای استان، مقام نخست در حوزه تولید ماسک در کشور را در پی شیوع کرونا کسب کرده ایم.

 

وی ادامه داد: فارس میزبان المپیاد مرحله کشوری در رشته گرافیک و نرم افزار تجارت الکترونیک نیز خواهد بود و مسابقات جایزه بزرگ برای نخستین بار در کشور در استان فارس در هفته مهارت آغاز می شود.

 

کوشکی عنوان کرد: برای نخستین بار در شهر شیراز لیگ کشوری طراحی جواهرات نیز شروع شده که در یک کتاب، طرح های منتخب نیز به چاپ می رسند و در نهایت در ۶ مرداد ۱۴۰۰ به نفرات اول تا سوم طراحی کشوری جواهرات جوایزی اهدا خواهد شد.

 

وی با تاکید بر برنامه های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس در هفته ملی مهارت گفت: ۱۷ عنوان برنامه در هفته ملی مهارت در استان برگزار می شود که شامل انعکاس مطالب روابط عمومی با موضوع مهارت آموزی در فضای مجازی، آئین معارفه مربیان و کارشناسان فارس به صورت ویدیو کنفرانسی، افتتاح مرکز جوارکارگاهی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز،دیدار کارکنان با ائمه جمعه شهرستان ها، افتتاح مرکز مهارت آموزی دانشگاه آزاد مرودشت و … است.

 

کوشکی تصریح کرد: توسعه مهارت آموزی در جامعه اهمیت بسزایی دارد و اگر یک نفر به اشتغال برسد یک خانواده از فساد، اعتیاد، طلاق و بسیاری آسیب های اجتماعی دیگر نجات خواهد یافت و فعالیت خبرنگاران در پوشش های خبری در این حوزه و اطلاع رسانی از برگزاری دوره ها نقش موثری دارند.