ضرورت ارتقای آگاهی در جهت مزایای اجرای صحیح شبکه های جمع آوری فاضلاب
ضرورت ارتقای آگاهی در جهت مزایای اجرای صحیح شبکه های جمع آوری فاضلاب

  ضرورت دستیابی به امنیت آب و حفاظت از سیستم های آسیب پذیر، باید به عنوان یک مفهوم حیاتی جهت سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه منابع آبی مد نظر قرارگیرد. آب بعد از مصارف گوناکون تبدیل به فاضلاب شده و برای جلوگیری از آلودگی و حفاظت از محیط زیست در این زمینه باید راهکارهای تخصصی […]

 

ضرورت دستیابی به امنیت آب و حفاظت از سیستم های آسیب پذیر، باید به عنوان یک مفهوم حیاتی جهت سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه منابع آبی مد نظر قرارگیرد. آب بعد از مصارف گوناکون تبدیل به فاضلاب شده و برای جلوگیری از آلودگی و حفاظت از محیط زیست در این زمینه باید راهکارهای تخصصی ارائه شود؛ با توسعه روز افزون جوامع شهری و افزایش جمعیت شهرها و در نتیجه نیاز به افزایش آب در سال های اخیر، میزان تولید فاضلاب شهری رشد چشمگیری داشته است.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس می گوید: همزمان با توسعه فعالیت های اقتصادی صنعتی جوامع بشری و بروز مسائل زیست محیطی، ارائه راهکارهای بهینه در راسـتای محدود شدن تبعات ناشی از مشکلات این حوزه و ‌دستیابی به توسعه پایدار در این زمینه، در دستور کار مسـئولین قـرار گرفته است .

به گزارش روابط عمومی حوزه عمرانی استانداری فارس، دکتر محمود رضایی یکی از موارد بسیار مهم مطرح این حوزه را جمع‌ آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب و همچنین استفاده مجدد از فاضلاب تصـفیه شده در چارچوب مدیریت بهینه مصرف آب می داند. وی معتقد است اجرا و راهبرد صحیح شبکه های جمع آوری فاضلاب، از جمله فعالیتهای مهم و کارآمد در این زمینه است.

 

 

وی عنوان می کند: بهره برداری، نگهداری، تعمیرات، بازسازی و نوسازی شبکه‌ های جمـع آوری فاضـلاب نیازمنـد فعالیـت های گسـترده مـدیریتی و مهندسی است که برنامه ریزی هدفمند این فعالیت ها با استفاده از کارآمدترین روشها را الزامی می سازد.

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه امروز یکی از مسائل زیست محیطی استان، جمع آوری فاضلاب و تخلیه آن است، اظهار می کند: محدود سازی ورود فاضلاب به محیط زیست ، نه تنها موجب نجات جان موجودات زنده می شود بلکه باعث تقویت اکوسیستم ها و رشد پایدار آنها نیز خواهد شد.

 

وی خاطر نشان می کند: وجود فاضلاب نه تنها نباید به عنوان یک مشکل در نظر گرفته شود، بلکه باید آن را به عنوان بخشی از راه حل چالش هایی دانست که اکثر جوامع در حوزه محیط زیست با آن روبرو هستند دانست. معاون عمرانی استانداری فارس به ضرورت تغییر دیدگاه ها به منظور ارتقای آگاهی و تقویت آموزش در جهت به اشتراک گذاری مزایای استفاده مجدد از فاضلاب، اشاره می کند و می گوید: در اغلب مراکز ۸۰ درصد آب مصرفی به فاضلاب تبدیل می شود که ۹۹درصد آن آب بوده و تنها ۱ درصد آن ناخالصی های جامد می باشد که همین درصد ناچیز در فاضلاب، دارای حد زیادی از آلودگی است به نحوی که می تواند آب را آلوده کند. به گفته

 

دکتر رضایی در صورت حذف آلاینده ها و ناخالصی ها، آب موجود می تواند دوباره در چرخه مصرف قرارگیرد و در این راستا، الزام جمع آوری و تصفیه فاضلاب اثر مثبت مهمی بر محیط زیست و شرایط عمومی و افزایش کیفیت آب رودهای سطح شهر خواهد داشت.

رضایی مزیت اصلی اجرای سیستم های تصفیه را حفاظت از منابع آب زیر زمینی در برابر آلودگی ناشی از فاضلاب دانسته و عنوان می کند: اجرای سیستم های تصفیه، فواید اقتصادی زیادی از لحاظ افزایش حجم آب با کیفیت و مناسب دارد؛ هم چنین کشاورزانی که در حال حاضر از آب های آلوده یا فاضلاب خام استفاده می کنند نیز از این موضوع بهره خواهند برد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین یادآور می شود: فرآیند تصفیه تهیه محصولات جانبی یا پساب تصفیه شده لجن تولیدی نیز عامل حفاظت از محیط زیست، منابع آبی بوده و مزیت های مهمی در حوزه بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

 

رضایی یادآور می شود: هدف از تصفیه فاضلاب در جوامع امروزی علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست و بروز خطرات بهداشتی تامین یک منبع آب دائمی و مطمئن جهت مصارف صنعت و کشاورزی است و در این زمینه شبکه تصفیه فاضلاب مزایای متعددی راداراست.

 

وی با اشاره به برخی از مزایای اجرای شبکه تصفیه فاضلاب، تصریح می کند: بهبود سطح کیفی زندگی مردم و سلامتی جامعه در بعد زیست محیطی و افزایش بهداشت محیط زیست از جمله حداقل این مزایا است.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس یادآور می شود: افزایش توان شرکت های آب و فاضلاب در ارائه خدمات رسانی و بالا بردن کارایی و پویایی و استقلال مالی این شرکتها و اصلاحات اداری نظیر تشکیلات سازمانی و تهیه برنامه های راهبردی بهداشتی بازسازی و بهبود توسعه شبکه آب و توسعه فاضلاب، جلوگیری از آلوده شدن آبهای سطحی و زیر زمینی، بازچرخانی و استفاده از پساب فاضلاب ها در صنعت وکشاورز ی و استفاده از این پسآب ها در راستای ایجاد زمینه ای برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیز استفاده کمتر از منابع آبی موجود وکمک به ذخیره سازی آب از جمله دیگر مزایای اجرای شبکه های تصفیه فاضلاب در استان است.

 

رضایی در ادامه به برنامه های اجرایی کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه پروژه های آب وفاضلاب شیرازاشاره و اظهار می کند: حفر ۷ حلقه چاه در کوتاه مدت، اجرای ۳۰ هزار متر مکعب مخزن در کوتاه مدت و ۱۰۰ هزار مترمکعب مخزن در بلند مدت، اجرای خط انتقال دوکوهک تا پل معالی آباد به طول ۱۶ کیلومتر و خط انتقال غرب به شرق صدرا به طول ۱۷ کیلومتر در کوتاه مدت و تکمیل رینگ شرقی شیراز به طول ۳۴ کیلومتر و اجرای خط انتقال مخازن میانرود به سلطان آباد به طول ۱۶ کیلومتر از جمله این برنامه ها می باشد.