سیاست اصلی ما در قبال فروش اموال و دارایی‌ها این است که تا حد امکان از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم
سیاست اصلی ما در قبال فروش اموال و دارایی‌ها این است که تا حد امکان از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم

وزیر اقتصاد در بخش چهارم گفت و گو در خصوص تأمین مالی بودجه سال جاری کل کشور، اهداف و سیاست های وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه واگذاری دارایی ها و مولد سازی اموال دولتی را تشریح کرد: سیاست اصلی ما در قبال فروش اموال و دارایی‌ها این است که تا حد امکان از […]

سیاست اصلی ما در قبال فروش اموال و دارایی‌ها این است که تا حد امکان از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم
وزیر اقتصاد در بخش چهارم گفت و گو در خصوص تأمین مالی بودجه سال جاری کل کشور، اهداف و سیاست های وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه واگذاری دارایی ها و مولد سازی اموال دولتی را تشریح کرد: سیاست اصلی ما در قبال فروش اموال و دارایی‌ها این است که تا حد امکان از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم/ فروش دارایی‌ها، همزمان چند مزیت باهم ایجاد می‌کند، یعنی ضمن کوچک کردن دولت، میدان را برای فعالیت بخش خصوصی توسعه می‌دهد و گاهی به‌صورت اهرمی عمل می‌کند و می‌تواند سبب تکمیل زنجیره فعالیت‌های بخش خصوصی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش چهارم گفت و گوی خود در خصوص تأمین مالی بودجه سال جاری کل کشور، ضمن تشریح عملکرد وزارت اقتصاد در زمینه واگذاری دارایی ها و مولد سازی اموال و دارایی های دولت به مردم به تشریح اهم رویکردهای این وزارتخانه پرداخت.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند در این گفت و گو با اشاره به تنگنای موجود در خصوص تامین منابع کشور به واسطه تحریم ها و با تاکید بر اینکه “در حال حاضر یکی از راه حل‌های اصلی ما، فروش دارایی‌ها و اموال دولت است” اظهار داشت: فروش دارایی‌ها همزمان چند مزیت باهم ایجاد می‌کند، یعنی ضمن کوچک کردن دولت، میدان را برای فعالیت بخش خصوصی توسعه می‌دهد و گاهی به‌صورت اهرمی عمل می‌کند و می‌تواند سبب تکمیل زنجیره فعالیت‌های بخش خصوصی شود.

وی گفت: ما در سال‌جاری یک هدف دیگر را نیز دنبال می‌کنیم و آن این است که از این طریق بتوانیم به مردمی کردن اقتصاد هم کمک کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: سیاست اصلی ما در قبال فروش اموال و دارایی‌ها این است که تا حد امکان از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم و فروش‌ها در بازار سرمایه انجام بپذیرد. این امر علاوه بر آنکه به تعمیق و پایداری بازار سرمایه کمک می‌کند، به جذب منابع در این بازار نیز منجر می‌شود.

وی یادآور شد: می‌توانیم در فروش دارایی‌ها، دامنه را فراتر ببینم و علاوه بر آماده‌سازی و عرضه شرکت‌ها در بورس یا فروش سهام دولت درشرکت‌های بورسی، نسبت به واگذاری اموال و املاک دولت اقدام نمائیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار شادا در تشریح نحوه مولد سازی دارایی های دولت با بیان اینکه مفهوم مولدسازی دامنه بسیار وسیعی دارد، اظهار داشت: فروش دارایی به ‌صورت خالص، نوعی مولدسازی است. همچنین تبدیل دارایی‌ها به دارایی‌های ارزش آفرین نیز در مفهوم مولدسازی جای می‌گیرد؛ دارایی‌هایی که نه تنها برای دولت درآمد ایجاد نمی‌کند بلکه بار هزینه‌ای هم بر دوش دولت می‌گذارند.

دژپسند ادامه داد: اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، ما در طرح مولدسازی، یک دارایی را به فروش می‌رسانیم و منابع آن را صرف تکمیل یک طرح عمرانی می‌کنیم یا یک مجموعه تاریخی که در اختیار یک دستگاه دولتی است و از آن صرفاً به‌عنوان یک ساختمان اداری استفاده می‌شود را به یک مجموعه گردشگری تبدیل می‌کنیم. وی تصریح کرد: هرچند این فرآیند تبدیل، هزینه قابل توجهی دارد اما در نهایت بواسطه نتایج مؤثری که به‌دنبال دارد، منافع شایان توجهی ایجاد می‌کند.

دژپسند افزود: برای مثال، منجر به عمران و آبادانی اطراف این محوطه تاریخی می‌شود و فراتر از آن با توسعه برخی از کسب و کارها از جمله شکل‌گیری هتل و اقامتگاه سطح اشتغال در آن منطقه بالا می‌رود.

وی یادآور شد: نکته مهم در مولدسازی دارایی‌ها این است که هر پروژه مولدساز،ی پروژه منحصر به فرد است و فرآیند خاص خود را دارد و باید برای آن مدیریت پروژه صورت پذیرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه “مولدسازی موضوعی زمان‌بر است و باید برای کسب نتایج قابل توجه مبتنی بر برنامه حرکت کنیم” گفت: خوشبختانه موضوع مولدسازی در دولت نیز مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که در برخی از وزارتخانه‌ها کمیته مولدسازی شکل گرفته و ما نیز تلاش می‌کنیم تا با آنها در نهایت تشریک مساعی به اهدافی فراتر از پیش‌بینی دست یابیم.

دکتر دژپسند در پایان گفت: باید تلاش کنیم، همزمان با تسهیل شرایط برای اجرای این برنامه، قوانین و مقررات موجود برای تحقق اهداف مد نظر همسو شود و ضمن ایجاد انگیزه‌های کافی برای دستگاه‌های اجرایی و متولی، از بخشی نگری و بها دادن به منافع مقطعی نیز اجتناب شود.

وی تصریح کرد: تعیین استانداران به‌عنوان رئیس کارگروه مولدسازی و تفویض بسیاری از اختیارات به استان‌ها به‌عنوان یک راهکار در این خصوص مورد توجه قرار گرفت و اجرایی شد.