دغدغه هاى متعدد اقتصادى و سیاســى، موضوعات فرهنگى و ارزشى را به حاشیه برده است
دغدغه هاى متعدد اقتصادى و سیاســى، موضوعات فرهنگى و ارزشى را به حاشیه برده است

  حجــاب را معنا مى کنیم در پرده شــدن و ایجاد حریــم و عفاف را پارسایى و خویشتندارى. حالا که روز حجاب و عفاف است مى توانیم به این بهانه رابطه این دو را بررسى کنیم. به گزارش پگاه خبر ســیده معصومه دستغیب مدیرکل امور بانوان و خانواد ه استاندارى فارس در گفت و گو […]

  حجــاب را معنا مى کنیم در پرده شــدن و ایجاد حریــم و عفاف را پارسایى و خویشتندارى. حالا که روز حجاب و عفاف است مى توانیم به این بهانه رابطه این دو را بررسى کنیم.

به گزارش پگاه خبر ســیده معصومه دستغیب مدیرکل امور بانوان و خانواد ه استاندارى فارس در گفت و گو با «خبرجنوب» گفت : در جامعه ما به د لیل دغدغه هاى متعدد و فراوان اقتصادى و سیاســى، موضوعات فرهنگى و ارزشى در مقاطعى خاص تحت تاثیر قرارمى گیرد و همان کارهاى اندکى هم که انجام مى شــود تاثیر خود را کمتر نشــان مى دهد. با توجه به فضاى مجازى که در اختیار همه قرار دارد موضوع عفاف و حجاب باید به گونه اى دیگر بررسى و اطلاعات صحیح در اختیار نسل جوان قرار گیرد. وى تاکیــد دارد کــه هنوز در موضوعات عفاف و حجاب نقش مردان دیده نمى شــود ؛ د ر حالیکــه مرد ان تصمیم گیران اصلى هســتند و همه بودجه هــا را در اختیار د ارند اما آنطور که باید د ر این حوزه هزینه نمى کنند .

 

خانم دســتغیب افزود :موضوع آموزش مجازى در حوزه عفاف و حجاب بســیار مهم اســت و باید در بودجه ریزى ها براى توســعه امر به معروف ونهى از منکر و حوزه عفاف و حجاب هزینه کرد ،از نســل جوان براى تدوین برنامه هاى آموزشــى، هنرى ،فرهنگى در حوزه تقویت فرهنگ عفاف و حجاب و رعایت حیا در ابعاد مختلــف در جامعــه باید کمک گرفت.

وى در بخش دیگــرى از این گفت و گو تاکید کرد که امروزه به دلیل مشــکلات مالى در اداره ها، باید تشکل هاى فرهنگى ،هیات هاى مذهبى و کانون هاى فرهنگ مســاجد به مید ان بیایند و د ر فضاى مجازى نقش آفرینى کنند ؛ تا از این طریق ســبک زند گى مردم را -که به شــد ت تحت تاثیر فضاى مجازى وآموزش هاى غلط در حال تغییر است- اصلاح کنند.

 

مدیر کل امور بانوان استاندارى فارس افزود : ما باید تلاش کنیم از فرصت ها استفاد ه کنیم و بى توجهى و بى تفاوتى را کنار بگذاریم ، آموزش وارایه اطلاعات صحیح و ایجاد فضاى ســالم د ر گفت وگو پیرامون عفاف و حجاب بسیار تاثیــر گذار خواهــد بود. به عنوان نمونه بــراى تقویت فرهنگ عفــاف و حجاب برگزارى جشــنواره هاى لباس براى اقشار مختلف د ر سنین هاى متفاوت بسیار مهم هست، اما هیچ کس مســئولیت برگزارى جشــنواره هاى لباس با تنوع زیاد ومدل هاى مختلف را با حفظ تمام شــئون اسلامى نمى پذیرد ؛ زیرا به جاى تشــویق د ر این گونه موارد بیشتر مورد نقد منفى قرار مى گیرند تا تشــویق و اصلاح موارد ، ضمن این که جشــنواره هاى پوشاک نیاز به بودجه و یا اسپانســر د ارد که کمتر در این حوزه ســرمایه گذارى مى شود .

وى در پایان گفت: نباید انتظار داشــت همه اقشار جامعه در موضوع حجاب از یک نسخه واحد پیروى کنند . چون خوشــبختانه پایبندى به پوشــش مناسب شرع و عرف در ایران اسلامى نهادینه شــد ه و مردم در همه گروه هاى ســنى به طور فطرى به آن پایبند هستند . البته چارچوب ها بایــد تعریف شــوند و پایبندى به این چارچوب ها هم با بهره گیــرى از ابزارهاى فرهنگى به باور عمومى تبد یل شــود . بد ون آنکه نیاز باشــد از ابزارهاى قهرى اســتفاده شــده و یا برخورد هاى سلیقه اى را شاهد باشیم