دهه کرامت یادآور تمام کمالات انسانی است
دهه کرامت یادآور تمام کمالات انسانی است

خجسته ایامی که رحمت الهی بر کویر دل مشتقان نازل شده و مژده شکوفا شدن غنچه‌های زیبا در گلستان خوشبوی نبوی به آسمانیان و زمینیان عرضه می‌شود، گل‌هایی که با شکفتن، شادی و عشق را میهمان دل‌های شیدا و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‌کنند. دهه کرامت سرشار از معانی، ارزش‌ها و مفاهیم پر […]

خجسته ایامی که رحمت الهی بر کویر دل مشتقان نازل شده و مژده شکوفا شدن غنچه‌های زیبا در گلستان خوشبوی نبوی به آسمانیان و زمینیان عرضه می‌شود، گل‌هایی که با شکفتن، شادی و عشق را میهمان دل‌های شیدا و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‌کنند. دهه کرامت سرشار از معانی، ارزش‌ها و مفاهیم پر معنا، سازنده و ارزشمند الهی انسانی و یادآور تمام خوبی‌ها، ارزش‌ها و کمالات انسانی است.

 

«کرامت انسان» در قرآن، سخن و سیره نبوی و سنت معصومین(ع) مورد توجه قرار گرفته است. آنان که مظهر تام و اکمل کرامت، شرافت و بزرگواری هستند، علاوه بر یادآوری بزرگواری ذاتی انسان، راهکارهای تجلی کرامت و تکامل آن را نیز بیان داشته‌اند.

 

اکنون در این اقیانوس پرگهر معارف، در پی جستجو و دستیابی به گوهرهای ناب جلوه کرامت انسان در سخن و سیره امام علی(ع) و آیات قرآن کریم هستیم. «…وَمَنْ یُهِنْ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُکْرِمٍ…؛ … و هر که را خدا خوار کند او را گرامى دارنده‏‌اى نیست…» (آیه ۱۸ سوره حج) هر کسی را که خدا او را پست سازد هیچ­کس او را بزرگ نخواهد داشت.

 

انسان، به‌عنوان برترین مخلوق الهی، دارای کرامت ویژه نسبت به دیگر موجودات است. خداوند کریم متعال، در بزرگداشت و برتری این مخلوق فرموده است: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنْ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً؛ ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم و آن‌ها را در خشکی و دریا (بر مرکب های راهوار) حمل کردیم و از انواع روزی‌های پاکیزه به آن­‌ها روزی دادیم و آن‌­ها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده‌ایم برتری بخشیدیم». (آیه ۷۰ سوره اسراء)

 

مظهر کرامت انسان، دارا بودن روحی خدایی است:«… وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی؛… و از روح خویش در آن دمیدم …» (آیه ۷۲ سوره ص) این سخن، جلوه کرامت الهی و مظهر و نمود عقل و برتری انسان است. به سبب دارا بودن این کرامت‌ها، انسان به مقام خلافت الهی رسیده و گوی سبقت را از دیگران ربوده است.

 

این دهه فرصت مغتنمی برای نشر و تعمیق فرهنگ اهل بیت به ویژه فرهنگ فاطمی و رضوی است تا با بهره‌مندی از دریای خروشان آموزه‌های قرآنی، زمینه آشنائی هر چه بیشتر نسل جوان با فرهنگ اهل بیت(ع) به‌ویژه امام هشتم شیعیان، حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و بانوی دو عالم حضرت فاطمه معصومه(س) فراهم شود.