اقتصاد دیجیتال بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی است
اقتصاد دیجیتال بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی است

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با حضور در برنامه زنده رادیویی “جهش تولید” گزارشی از اقدامات شاخص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شش سال گذشته بویژه در ایام شیوع کرونا و همچنین برنامه های آتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری […]

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با حضور در برنامه زنده رادیویی “جهش تولید” گزارشی از اقدامات شاخص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شش سال گذشته بویژه در ایام شیوع کرونا و همچنین برنامه های آتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، مهرداد سهرابی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در این برنامه که به همراه آقای تمیس کارآفرین فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان شرکت کرد با اشاره به روند رشد اقتصاد دیجیتال کشور در سال ۱۳۹۶ از ۴٫۱۱ درصد به ۶٫۵ درصد در سال ۱۳۹۸، سهم اقتصاد دیجیتال ایران را ۶٫۵ درصد عنوان کرد که این رقم در مقایسه با میانگین جهانی، ۱۵٫۵ درصد است.

وی در ادامه اقدامات و فعالیت های مهم انجام شده در راستای نیل به این رشد در حوزه اقتصاد دیجیتال را بیان کرد:

افزایش ظرفیت ارتباطات بین الملل از ۱۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۶ به ۴۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۸

توسعه ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از ۴۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۶ به ۱۸۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۸

افزایش متوسط سرعت دسترسی مشترکین ثابت به شبکه ملی اطلاعات از ۴٫۸ مگابیت بر ثانیه به ۶٫۲ مگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۸

افزایش متوسط سرعت دسترسی مشترکین سیار به شبکه ملی اطلاعات از ۲٫۵ مگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۶ به ۱۰ مگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۸

افزایش ظرفیت مراکز داده شبکه ملی اطلاعات از ۵۵۰ در سال ۱۳۹۶ به ۱۸۳۰ در سال ۱۳۹۸

افزایش پوشش دسترسی پرسرعت مشترکین روستایی به شبکه ملی اطلاعات از ۴۰ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۸۹ درصد در سال ۱۳۹۸

افزایش تعداد اپلیکیشن های ایرانی از ۱۵۰۰۰۰ در سال ۱۳۹۶ به ۳۴۵۰۰۰ در سال ۱۳۹۸

افزایش نسبت پیک مصرفی ترافیک داخلی به پیک مصرفی ترافیک بین الملل در سبد مصرفی کاربران از ۲۵ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۵۵ درصد در سال ۱۳۹۸

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، اقتصاد دیجیتال را بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی به منظور برون رفت از مشکلات اقتصادی حال حاضر دانست و گفت : همه ی این پیشرفت ها در قالب برنامه شبکه ملی اطلاعات در حال پیگیری و اجرا می باشد.

سهرابی در خصوص پیگیری شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات در دو حیطه، شبکه ملی اطلاعات را پیگیری و اجرا نموده است.

۱٫ توسعه زیرساخت ها که بــا فرمــان مقــام معظــم رهبــری و دســتور رییس جمهور ، اقدامات باقیمانده تکمیلی تــا پایــان ســال ۹۹ بــه اتمــام خواهــد رســید.

۲٫ توانمندسازی استعدادها و بخش خصوصی که با مصوبه دولت و در قالب طرح نوآفرین اجرا شده و پیگیری خواهد شد.

نماینده ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فارس با اشاره به اثرات شیوع کرونا بر بخش ارتباطات کشور گفت: کرونــا باعــث شــد کــه هــدف گــذاری خردادمــاه ســال ۱۴۰۰ در ایــن بخــش، در فروردین مــاه ســال ۱۳۹۹ محقــق شــود.

وی همچنین به رشد ۴۰ درصد درآمد شرکت ها و دو برابر شدن استفاده از شبکه ارتباطات کشور اشاره کرد و اافزود: کیفیــت شــبکه در ابتــدا کاهــش یافــت امــا بــا اقدامــات کلان انجــام شــده، وضعیــت، نســبتاً بــه شــرایط عــادی بازگشــت.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، اقدامات کلان انجام شده در راستای مقابله با اثرات شیوع بیماری کرونا را در موارد ذیل جمع بندی و عنوان کرد:

افزایش ظرفیت ۲۰۰۰ گیگابیتی در هسته شبکه ملی اطلاعات در هفته آخر اسفند ۱۳۹۸

فزایش ۴۰ درصد ظرفیت شبکه متروی درون استانی مخابرات ایران تا پایان اسفندماه ۱۳۹۸

افزایــش ۴۰ درصد ظرفیــت هســته و دسترســی شــبکه موبایــل پهن بانــد اپراتورهــای ســه گانه تلفن همراه تا پایان اسفندماه ۱۳۹۸

لغو مرخصیها و حضور حداکثری در ایام تعطیلات نوروزی در شبکه پستی کشور

سهرابی دیگر اقدامات را، توسعه شبکه پهن باند ثابت از ۵ میلیون پورت در ۸ کلان شهر تا پایان سال ۱۳۹۹، تکمیل دسترسی همه ی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت تا پایان سال ۱۳۹۹ و آزادســازی باندهــای فرکانســی ۷۰۰ و ۸۰۰ و اســتفاده از آن در شــبکه ی تلفــن همــراه بــرای رســیدن بــه شــاخص های پهنــای بانــد منــدرج در ســند طــرح کلان شــبکه ملــی اطلاعات را از اقدامات کلان برنامه ریزی شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حل چالش های دوران پساکرونا معرفی کرد و گفت: برای نیل به این اهداف می بایستی شاهد همکاری همه جانبه ی شهرداریها با طرح توسعه اینترنت خانگی و همراه، حل مشکل دسترسی به شبکه برق سراسری در محل نصب سایتهای روستایی و تامین منابع مالی توسعه پروژه ها با استفاده از ظرفیت بورس باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰۰ شرکت نوپا و بیش از ۷۰۰۰ عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای، اعضای خانواده فناوری اطلاعات کشور را تشکیل می دهند گفت: کرونا بر ۷۲ درصد از کسب و کارها تاثیر منفی گذاشته است.

ارائه تسهیلات با نرخ بهره ۹ درصد در دو فاز، استفاده از ظرفیت خالی بخشهای مختلف برای پوشش نیازها در بخش های دیگر، پیگیری و انجام تخصیص سهمیه سوخت به شبکه توزیع برای تسهیل حمل ونقل و کاهش هزینه ها و تشکیل کمپین های مختلف از مهمترین اقدامات حمایتی کلان انجام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بودند که توسط نماینده ارشد این وزارت در استان فارس عنوان شدند.

وی همچنین از وجود برنامه ها و اقدامات کلان وزارت متبوع برای حل چالش های دوران پساکرونا در حوزه فناوری اطلاعات خبر داد که استفاده از صندوق نوآفرین برای حمایت از کسب وکارها، عرضه سهام شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات در بورس، توسعه مرکز توانمندسازی بین المللی، تدوین بسته های تسهیل حقوقی و R&D Tax Credit را از مهمترین این اقدامات و برنامه های پیش رو برشمرد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، دولت الکترونیکی را بازویی قوی برای کنترل کرونا و بحران های مشابه معرفی کرد و گفت: در دوران شیوع بیماری کرونا تعداد ۱۷ میلیون فقره وام یک میلیون تومانی بدون حتی یک مراجعه حضوری به گروههای هدف پرداخت شد که  این مهم، نشان دهنده آماده بودن زیرساخت های پیاده سازی دولت الکترونیک می باشد و در همین بستر چه در دوران کرونا و چه دوران عادی می توان فرآیندها را جهت توسعه دولت الکترونیک تغییر داد.

مهرداد سهرابی در بخش پایانی برنامه زنده رادیویی و در خصوص افتتاحیه اخیر پروژه های شبکه ملی اطلاعات توسط رییس جمهور و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با دستور رییس‌جمهور، سه پروژه بزرگ در راستای توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و همچنین ارتقاء سهم محتوای داخلی بر بستر این شبکه و یک طرح حمایتی از استارت‌آپ‌ها افتتاح شد.

وی با بیان اینکه این پروژه ها در راستای تحقق فرمان پنج‌ ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در دی ‌ماه ۹۸ درباره شبکه‌ ملی اطلاعات و برای تسریع در بهره برداری از شبکه ملی اطلاعات است، عناوین این پروژه ها را “مرکز داده بزرگ کشور”، “زیرساخت خدمات ابری” و طرح “هر خانه ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی” و همچنین بسته حمایتی نوآفرین برای حمایت از استارتاپ ها عنوان کرد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس گفت: افتتاح مرکز داده بزرگ ایرانسل، اولین طرح افتتاح شده توسط رئیس جمهور بود. این مرکز داده ۴۰۰ رکی، با سرمایه گذاری ۱۱۰۰۰ میلیارد ریالی ایجاد شده که ظرفیت مراکز داده کشور را تا ۲۵ درصد افزایش می دهد و در اجرای آن از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده و با سرمایه گذاری بخش خصوصی محقق شده است.

دومین پروژه افتتاح شده، پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات بود. فاز نخست این پروژه توسط بخش خصوصی (شرکت آسیاتک) با ظرفیت حافظه ۱۰۰ ترابایت و ظرفیت ذخیره‌سازی ۳ پتا بایت آماده بهره‌برداری شده است و در آینده نزدیک فازهای بعدی آن در شهرهای مشهد، شیراز و تبریز افتتاح خواهد شد تا تحول بزرگی در ارائه خدمات داده ای کشور و خودکفایی در خدمات ابری صورت گیرد.

طرح بسته حمایتی از استارت‌آپ‌ها نیز با ابتکار سازمان فناوری اطلاعات و همکاری و همراهی صندوق نوآفرینی و به منظور حمایت از کسب و کارهای فناورانه خرد آماده شده است. بر اساس این طرح با سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریالی بخش دولتی و خصوصی (۵۰-۵۰) از شرکت های مشمول طرح نوآفرین که از شیوع کرونا آسیب دیده اند حمایت می شود و به پنج هزار استارت آپ مبلغ ۵۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

سهرابی در خصوص چهارمین پروژه که به دستور رییس‌جمهوری افتتاح شد گفت:  طرح “هر خانه ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی” به ‌منظور ارتقاء سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه شده تا با ایجاد هم‌افزایی و با تأمین سامانه‌های موردنیاز، هموطنان بتوانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات از اشتراک یک‌ماهه رایگان خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند.