تفکر واپس گرای رسانه ای مانع جدی شفافیت در اطلاع رسانی
تفکر واپس گرای رسانه ای مانع جدی شفافیت در اطلاع رسانی

شیوع بیماری کرونا در قالب یک پاندومی بزرگ، جهان را تحت تاثیر قرار داد ،شئون مختلف جوامع در دنیا از اقتصاد ،سیاست، فرهنگ و هنر و بخصوص سلامت مردم در معرض تهدیدی به نام کووید ۱۹ قرار گرفته است. کشور ایران نیز با شروع این بیماری تاکنون دچار صدمات و خسارات فراوانی در ابعاد مالی […]

شیوع بیماری کرونا در قالب یک پاندومی بزرگ، جهان را تحت تاثیر قرار داد ،شئون مختلف جوامع در دنیا از اقتصاد ،سیاست، فرهنگ و هنر و بخصوص سلامت مردم در معرض تهدیدی به نام کووید ۱۹ قرار گرفته است.

کشور ایران نیز با شروع این بیماری تاکنون دچار صدمات و خسارات فراوانی در ابعاد مالی و جانی شده است.

با نگاهی به رخدادهای این روزها یکی از مشکلات استان فارس افزایش قابل توجه کشته شدگان به دلیل سوء مصرف الکل (قریب یکصد کشته )و تعداد قابل توجهی «نزدیک به هزار نفر» بستری در بیمارستان که دچار صدمات جدی مانند کوری از دست دادن کبد و کلیه و انواع بیماری ها شده اند.

در این میان رسالت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی یک وظیفه خطیر و بسیار مهم در نزد اصحاب رسانه، صدا و سیما و مطبوعات است که به نظر می رسد یک راهکار مستمر مقابله‌ای برای پیشگیری و جلوگیری از افزایش تلفات در موضوع سوء مصرف مشروبات الکلی است.

دین مبین اسلام در احکام شریف خود مصرف الکل و نوشیدنی های الکلی را حرام اعلام نموده و به عنوان حکم قطعی به آن می نگرد . در جوامع غیر مسلمان و حتی در قوانین کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز محدودیت‌های فراوانی برای مصرف الکل به دلیل مضرات این ماده وجود دارد .

واقعیت این است که علیرغم همه احکام و نظرات ،متاسفانه کشورمان یکی از مصرف کنندگان مشروبات و مواد الکلی است و بخش هایی از مردم به دلایل مختلف از جمله فرهنگ برگرفته از تربیت غیر اسلامی و غیرشرعی به مصرف شراب و مشروبات الکلی مبادرت می نمایند و امروز وجود مشروبات الکلی ناسالم موجب مرگ و میر و نگرانی های جدی در جامعه شده است .
در مقابل دیدگاه ما مبنی بر ضرورت اطلاع رسانی و شفاف سازی در این حوزه برخی نیز با نگرش خاص، با اطلاع رسانی در این عرصه مخالفت نموده و کار را به جایی می رسانند که هر گونه صحبت یا اظهار نظر در مورد الکل و مصرف این ماده مضر و حرام را بعنوان یک خط قرمز در رسانه می شناسند.
در پاسخ به این افراد باید گفت رسانه هیچگاه در پی نشر عملکردهای مضر و منفی و یا مغایر با دین و مذهب نبوده و نیست اما زمانی که یک عامل تهدید، نمایان میشود ، رسانه الزاماً باید با طرح موضوع و اطلاع رسانی سریع و دقیق به وظیفه خود عمل نماید .

در واقع باید گفت رسانه برای حفظ جان انسان ها بخصوص وقتی که در گرو اطلاع رسانی و آگاه سازی باشد نمی‌تواند معطل اظهار نظراتی شاذ گونه و بر گرفته از دگماتیسم فکری باشد.

در روز های اخیر ، پخش کلیپی از کارشناس و متخصص علوم پزشکی و استاد دانشگاه توسط صدا و سیما در یک مبحث کارشناسی با توضیحات کامل در مورد انواع الکل های موجود در بازار نسبت به معرفی الکل های قاتل و مضرات آن متاسفانه برخی دگم اندیشان را به تکاپو واداشته و این اقدام را در قالب شیطنت رسانه‌ای بعنوان آموزش ساخت مشروب در صدا و سیمای جمهوری اسلامی تلقی نموده و سعی در تضعیف مجموعه نجیب و خدوم صدا و سیما می نمایند .

ضمن تایید اقدامات مجموعه صدا و سیما و تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی با حفظ قبح گناه و حرام بودن مصرف الکل ، توصیه می نمایم افراد دگم اندیش و دارای تفکرات حاشیه ای برای التفات و اهمیت موضوع ،کمی به مقوله سلامت و حفظ جان هم وطنان و پیشگیری و جلوگیری از مرگ و میر در جامعه توجه بیشتری نموده و به جای خرده گیری و حملات هدفمند به صدا و سیما راهکارها و پیشنهادات خود را برای حفظ جان مردم ارائه نمایند.
مطبوعات و رسانه و فضای مجازی نیز همچنان باید با بهره گیری از ظرفیتهای اطلاع رسانی با حفظ حرمتها در آگاه‌سازی و پیشگیری از همه بیماری ها منجمله سوء مصرف الکل اقدام نمایند .

ابراهیم عباسی عضو شورای اطلاع رسانی استان فارس