برداشت سالانه ۵۹۰ هزار تن انگور از باغات فارس
برداشت سالانه ۵۹۰ هزار تن انگور از باغات فارس

مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سالانه حدود ۵۹۰ هزار تن انگور از باغات استان برداشت می‌شود. سعید رضا پاکاری مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس  با اشاره به اینکه محصول انگور استان فارس به عنوان مهمترین مهمترین محصول ثمری باغبانی در استان و نیز در کشور بشمار می رود بیان کرد: از سطح […]

مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سالانه حدود ۵۹۰ هزار تن انگور از باغات استان برداشت می‌شود.

سعید رضا پاکاری مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس  با اشاره به اینکه محصول انگور استان فارس به عنوان مهمترین مهمترین محصول ثمری باغبانی در استان و نیز در کشور بشمار می رود بیان کرد: از سطح زیر کشت ۶۴ هزار تاکستان باغات آبی و دیم استان سالانه حدود ۵۹۰ هزار تن انگور  برداشت می شود.

او، تصریح کرد: مهمترین مناطق تولید انگور استان در شهرستان های کوار، شیراز، ممسنی، سپیدان، بوانات، فیروزآباد، جهرم، اقلید، قیروکارزین، آباده، مرودشت، خرم بید، نی ریز، داراب و استهبان بوده، به طوری که گستره کشت محصول انگور به جز شهرستان های مهر و لامرد در بقیه مناطق استان وجود دارد.

پاکاری ادامه داد: به طور متوسط عملکرد باغات آبی به ازای هر هکتار باغات بارور انگور ۱۶ تن و در باغات دیم در حدود ۴ تن است.

مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس افزود: با توجه به گستره وسیع اقلیمی مناسب کشت انگور و برداشت این محصول در مناطق گرمتر استان از جمله فراشبند، خنج، قیرو کارزین و جهرم است که برخی از این مناطق به کشت رقم زود رس یاقوتی اختصاص دارد و برداشت این محصول از اواخر اردیبهشت آغاز می شود که  محصول این مناطق به عنوان یک محصول نوبرانه روانه بازارهای مصرف می شود.

او، اضافه کرد: برداشت محصول انگور با توجه به ارقامی مانند شیرازی، عسکری، صاحبی، ریش بابا سفید و قرمز، رطبی سیاه و سفید، سمرقندی سیاه و سفید و شاهانی سیاه و سفید از اواخر آبان بسته به منطقه آب و هوا ادامه دارد که اوج تولید محصول انگور در ماه های مرداد و شهریور است.

پاکاری اظهار کرد: در سالیان اخیر نیز با معرفی ارقام خارجی و داخلی جدید در استان مانند ارقام خارجی فلیم و پرلت و ارقام داخلی نظیر سردشتی(سنندجی) و ترکمن که با توجه به ظرفیت بالای تولید و بنا به حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای تنظیم بازار مصرف برنامه ریزی و گسترش ظرفیت در صنایع تبدیلی و فرآوری مانند سردخانه ها، تولید آبغوره بهداشتی، تولید کشمش و مویز، شیره انگور و سایر فرآورده ها در مناطق مناسب از اهداف سامان دهی تولید این محصول است.

مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: با توجه به میزان تولید سالانه حداقل ۴۰۰هزار تن انگور این محصول مازاد باید به بازارهای داخلی و یا خارجی عرضه شود تا موجب تداوم تولید فراهم شود.

او، گفت: با توجه به بازار تولید بویژه در مصارف تازه خوری حمل محصول مازاد به سایر استان ها و نیز صادرات این محصول به بازارهای هدف از مهمترین الویت های برنامه  توسعه در استان است.

پاکاری بیان کرد: از دیگر برنامه های در دست اجرا در استان برای افزایش عملکرد در واحد سطح اجرای طرح فراز ( تغییر سیستم انگور از باغات سنتی( پاچراغی) به داربستی و انجام عملیات پیوند سر شاخه کاری و یا اسکنه در باغات قدیمی برای تغییر ارقام در تاکستان  شهرستان های انگور خیز از جمله باغات دیم ممسنی و  باغات آبی کوار بوده که امسال انجام شده است.