بهره برداری از فاز نخست خط دو متروی شیراز تا پایان سال جاری
بهره برداری از فاز نخست خط دو متروی شیراز تا پایان سال جاری

شهردار شیراز اعلام کرد: به شهروندان قول می دهم درصورتیکه اوراق مشارکت خط دو قطار شهری به شهرداری شیراز تعلق بگیرد، تا پیش از پایان دولت دوازدهم فاز نخست این خط از میانرود تا میدان امام حسین (ع) به بهره برداری می رسد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در آیین پایان […]

شهردار شیراز اعلام کرد: به شهروندان قول می دهم درصورتیکه اوراق مشارکت خط دو قطار شهری به شهرداری شیراز تعلق بگیرد، تا پیش از پایان دولت دوازدهم فاز نخست این خط از میانرود تا میدان امام حسین (ع) به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در آیین پایان ساخت تونل فاز نخست خط دو مترو و شروع عملیات ریل گذاری این خط گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۷ به منظور احداث خط دو قطار شهری به شهرداری شیراز تعلق گرفت که طی سال گذشته با تزریق این اعتبار توانستیم رکورد حفاری تونل ها را بزنیم و امروز ساخت تونل فاز نخست خط دو مترو به اتمام برسد.
وی با بیان اینکه برای سال ۹۸ نیز ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر اوراق مشارکت به خط دو اختصاص یافته بود، افزود: متاسفانه در آخرین لحظات تخصیص اوراق مشارکت، سهم شهرداری‌های تهران و مشهد به صورت ویژه افزایش یافت و سهم شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز نصف شد. امیدوارم این اتفاق برای اوراق مشارکت سال جاری نیفتد و سهم شیراز به صورت کامل پرداخت شود.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد: اگر ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ به شهرداری شیراز تعلق بگیرد، فاز نخست خط ٢ متروی شیراز از میانرود تا میدان امام حسین (ع) را با حداقل دو ایستگاه تا پایان امسال به بهره برداری می رسانیم که این امر نیازمند همراهی و حمایت مدیران استانی، نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است.
مهندس اسکندرپور با اشاره به اینکه عملیات اجرایی پروژه خط دو قطار شهری به صورت روزانه کنترل می شود، افزود: آغاز عملیات ریل گذاری و اتمام ساخت تونل های فاز نخست خط دو متروی شیراز نشان دهنده عزم جدی شهرداری برای به پایان رساندن عملیات اجرایی این خط است.
مهندس اسکندرپور ضمن اشاره به اهمیت بالای احداث خط دو قطار شهری اضافه کرد: احداث این خط منجر به دسترسی شهروندان ساکن در شهرک های اطراف و مناطق جنوبی و کمتر برخوردار شیراز به حمل و نقل عمومی ارزان قیمت و ایمن می شود. البته ایجاد و بهره‌برداری از مترو برای شهرداری‌ امری هزینه بر است چون علاوه بر هزینه بالای احداث مترو، شهرداری حدود ۴ برابر هزینه پرداختی شهروندان بابت کرایه، یارانه پرداخت می کند.
شهردار شیراز نوید داد: در هفته‌های آتی عملیات اجرایی و حفاری خط ۳ مترو شیراز آغاز می‌شود و به موازات خط ۲، عملیات عمرانی این خط را انجام می دهیم.
وی اضافه کرد: به دلیل بدهکاری های بانکی پیشین شهرداری‌ها  از جمله شهرداری شیراز به بانک مرکزی، امکان دریافت تسهیلات برای تامین بخشی از نیازهای مالی پروژه‌ها از طریق وام یا انتشار اوراق مشارکت جدید، وجود ندارد.
مهندس اسکندرپور با بیان اینکه نباید در مسائل عمرانی نباید مواجه‌ سیاسی و جناحی داشت، گفت: هزینه اجرای یک متر مترو ۵۰۰ میلیون دلار است در صورتیکه تراموا یک پنجم هزینه احداث مترو را دارد، از این رو اجرا نشدن تراموا به نفع مردم شیراز نیست.
شهردار شیراز افزود: فاز نخست تراموا مسیری فرهنگی، تاریخی و مذهبی از مجموعه سعدیه تا آستان شاهچراغ(ع) را شامل می شود و ظرفیتی برای حوزه گردشگری و توسعه این صنعت پر درآمد در شیراز خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه مطالعات احداث تراموا توسط مشاوری مجرب انجام شده و بیش از یک سال زمان برده است، گفت: تلاش داریم فاز اول پروژه احداث تراموا را سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.
رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این آیین گفت: از امروز عملیات اجرایی ریل گذاری از ایستگاه میانرود تا میدان امام حسین (ع) را آغاز می کنیم و تلاش داریم تا پایان سال این خط را با دو ایستگاه به بهره برداری برسانیم.
مهندس مرادی با بیان اینکه خط دو مترو شیراز ۱۵ کیلومتر طول و ۱۳ ایستگاه دارد، افزود: با حمایت مجموعه مدیریت شهری توانستیم اوراق مشارکت خط دو مترو مربوط به سال ۹۷ را به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان تصویب و سال گذشته این مبلغ را به پروژه تزریق کردیم. این تزریق مالی به همراه برنامه ریزی و تلاش شبانه روزی باعث شد که پیشرفت قابل توجهی در عملیات اجرایی این خط داشته باشیم و بعد از تهران و مشهد جز نخستین شهرهای ایران هستیم که ریل گذاری خط دو را انجام می دهیم.
وی ضمن اشاره به برخی از آمار در خصوص حفاری تونل های خط دو مترو گفت: در این عملیات ۵۰۰ هزار متر مکعب معادل صد هزار کامیون خاکبرداری و ۸۳ هزار مکعب بتن ریزی انجام و ۹ هزار تن آرماتور معادل ۴۵۰ کامیون استفاده شده است.
رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در زمینه خرید تجهیزات برای احداث خط دو مترو عنوان کرد: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد خرید تجهیزات منعقد کردیم و همچنین در حال خرید بقیه تجهیزات نیز هستیم.
مرادی با بیان اینکه خط یک مترو از شنبه هشتم خردادماه از ساعت ۶ تا ۲۲ به شهروندان خدمت رسانی می کند، اضافه کرد: در بهمن ماه و پیش از تعطیلی موقت قطارشهری، روزانه بیش از ۱۰۵ هزار مسافر از مترو استفاده می کرد.
وی خاطرنشان کرد: ایستگاه وکیل الرعایا به عنوان آخرین ایستگاه از خط یک آماده افتتاح و عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است.
رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اضافه کرد: مطالعات خط ۳ مترو نیز تمام شده و به زودی مراسم کلنگ زنی آن خط انجام می شود. همچنین خطوط متروی ۴، ۵ و ۶ نیز در حال مطالعه است.
براساس این گزارش، اجرای خط دو قطارشهری شیراز با هدف تامین دسترسی سریع و ایمن بخشی از جمعیت جنوب، مرکز و شمال شرق شیراز در حال احداث است. این خط از میانرود آغاز تا میدان بوستان امتداد می یابد. فاز نخست خط دو مترو از شهرک میانرود آغاز و پس از گذر از بولوار عدالت و خیابان انقلاب به میدان امام حسین (ع) ختم می شود.