احتمال بازگشت فارس به روزهای نخست کرونا/امار کرونا در فارس رو به افزایش است
احتمال بازگشت فارس به روزهای نخست کرونا/امار کرونا در فارس رو به افزایش است

هر چند با زحمات مدافعان سلامت اوج بیماری کرونا در فروردین ماه امسال در بسیاری از مناطق استان فارس و شیراز پشت سر گذاشته شده اما شمار مبتلایان در روزهای اخیر بیانگر آن است که در صورت عادی  پنداشتن شرایط و عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی احتمال و خطر بازگشت پیک کرونا دوباره وجود دارد. در […]

هر چند با زحمات مدافعان سلامت اوج بیماری کرونا در فروردین ماه امسال در بسیاری از مناطق استان فارس و شیراز پشت سر گذاشته شده اما شمار مبتلایان در روزهای اخیر بیانگر آن است که در صورت عادی  پنداشتن شرایط و عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی احتمال و خطر بازگشت پیک کرونا دوباره وجود دارد.

در رفت و آمد های روزانه سطح شهر شیراز و اغلب شهرهای فارس بسیاری از شهروندان با همین پندار که شرایط کرونا به پایان رسیده آمد و شد می کنند ، تجمع در مناطق شهری و خیابان ها بدون ماسک و پوشش های مراقبتی زیاد شده در حالیکه به توصیه کارشناسان ما باید مهارت زندگی و انجام امور در شرایط کرونایی را داشته باشیم و فاصله گذاری اجتماعی را تا خروج از وضعیت قرمز در همه شهرستان ها  ادامه دهیم.

جهت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و اطمینان خاطر از سلامت فردی و عدم اشاعه بیماری و درگیر شدن جامعه، در حال حاضر هیچ نسخه‌ای بهتر از  پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری ، استفاده از ماسک و پوشش های مراقبتی ، شستشوی مداوم دست ها و در خانه ماندن و عدم حضور در اماکن پرتردد قابل تجویز نیست.

شیراز و استان فارس در هفته گذشته فوت ناشی از کرونا نداشته است اما آمار ابتلا به آن با سیر فزاینده نگرانی هایی برای مردم و مسوولان اجرایی و به ویژه در  حوزه بهداشت و درمان ایجاد کرده است ، بخشی از این شتاب گیری ابتلا ناشی از عدم رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به ویژه در  شیراز است.

تعطیلی برخی مراکز، اماکن و  اصناف از جمله طرح‌ها در قالب فاصله گذاری اجتماعی بود ، از آغاز اجرای این طرح، مردم با رفتار آگاهانه، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عدم حضور در مراکز خرید و سایر تجمعات، در خانه ماندن و عدم حضور در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها ، بسیار مسوولانه عمل کردند. این موارد می بایست در شهرها و حاشیه شهرها  همچنان مورد دقت و توجه قرار گیرد تا تلاش‌های طاقت‌فرسای پزشکان و مشارکت و همراهی مردم  به نتیجه برسد و به زودی شاهد روند نزولی و شکست کرونا باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: آمار بالای ابتلا به کرونا نشان دهنده این واقعیت است که ویروس در جامعه در حال گسترش است و هرگونه سهل انگاری در این خصوص، برای جامعه زیانبار بوده و وضعیت استان فارس را به روزهای نخست شیوع کرونا بازمی گرداند.

عبدالرسول همتی روز شنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا در شیراز اظهار داشت : استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل، شست و شوی مرتب دست ها، پرهیز از ترددهای غیر ضروری و رعایت فاصله در روابط اجتماعی، در جلوگیری از گسترش بیماری کرونا موثر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز  نیز  در نشست بررسی آخرین اقدامات مجموعه سلامت فارس برای مقابله با کرونا از اعزام تیم های بهداشتی به حاشیه شهر شیراز برای رعایت جدی تر اصول فاصله گذاری اجتماعی خبر داد و بیان داشت :  رعایت جدی تر اصول فاصله گذاری اجتماعی در شیراز ضرورت دارد.

دکتر  مهرزاد لطفی با اشاره به لزوم رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در حاشیه شهر شیراز و با توجه به تراکم جمعیت در برخی از نقاط حاشیه شهر، تاکید کرد: با انجام اقدامات مورد نیاز از سوی تیم های بهداشتی دانشگاه، باید از ایجاد خوشه های جدید مبتلایان به کرونا جلوگیری شود.

شهرستان های شیراز، جهرم، فسا، لار، گراش، مرودشت، کازرون، استهبان و سرچهان دارای وضعیت زرد و دیگر شهرستان‌های استان فارس در وضعیت سفید هستند. اعلام وضعیت سفید در برخی شهرستان ها به منزله رعایت نکردن موازین بهداشتی نیست، چرا که شرایط به صورت هفتگی می تواند متغیر باشد.