ستاری : توان شرکت‌های دانش بنیان در مقابله با کرونا چشمگیر است
ستاری : توان شرکت‌های دانش بنیان در مقابله با کرونا چشمگیر است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری توان شرکت های دانش بنیان در مقابله با کرونا را ستود و اظهار داشت : با بهره گیری از دانش فنی و پشتکار مثال زدنی شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه نمودی جدید از تولیدات علمی بر پایه پژوهش و فناوری عرضه کردند. سورنا ستاری روز سه شنبه از […]

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری توان شرکت های دانش بنیان در مقابله با کرونا را ستود و اظهار داشت : با بهره گیری از دانش فنی و پشتکار مثال زدنی شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه نمودی جدید از تولیدات علمی بر پایه پژوهش و فناوری عرضه کردند.

سورنا ستاری روز سه شنبه از توانمندی های مراکز رشد مستقر در دانشکده داروسازی شیراز بازدید کرد و افزود: با تلاش‌ جمعی، رخدادهای خوبی در حوزه ساخت تجهیزات جدید در عرصه مبارزه با کرونا در کشور رقم خورد ، بسیاری از ایده ها بر پایه علم و فناوری به مرحله تولید پایلوت و تولید انبوه رسید و کشور را در جایگاه صادرات این محصولات قرار داد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه در حوزه تولید تجهیزات پزشکی معتبر نظیر ونتیلاتور و دستگاه‌های مختلف اتاق عمل تحولات فوق العاده‌ای  ایجاد شده است افزود: اغلب تولیدات در این حوزه تاییدیه‌های لازم را دارند و می‌توانند محصولات خود را حتی به برخی از کشورهای اروپایی هم صادر کنند.

ستاری اضافه کرد: تولید انبوه شرکت‌های دانش بنیان در زمینه ماسک و مواد ضدعفونی نیز  شاخص های تولید و تامین این محصولات را در کشور ارتقاء بخشید ، در این حوزه ها شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان تحقیقات علمی و پژوهشی خود را گسترش داده اند و تلاش برای یافتن رویکردهای جدید برای شناخت بیشتر بیماری  کرونا ادامه دارد و پیش بینی ها برای دستیابی به یافته های جدید علمی، کنترل دقیق تر و موثرتر کرونا در حال تحقق است .

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  در حاشیه این بازدید نسبت به حمایت کامل از پروژه های دانش بنیان همچون گذشته اعلام آمادگی کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی و وسایل بهداشتی اقداماتی تحول آفرین انجام داده اند. تولید دستگاه های اتاق سی سی یو و آی سی یو، تولید دستگاه سی تی اسکن، تهیه کیت تشخیص کرونا، مواد ضدعفونی کننده و تولید انبوه ماسک از اقدامات برجسته این شرکت ها است.

ستاری همچنین با حضور در مرکز رشد زیست فناوری دانشکده داروسازی، از روند تولید کیت تشخیصی کرونا بازدید کرد و با اشاره به برگزاری نشست جمع بندی سفر خود به استان فارس و بازدیدهای پیش بینی شده، از برنامه ریزی برای توسعه پروژه های دانش بنیان در استان فارس خبر داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در حاشیه این بازدید بیان داشت : کیت تشخیصی کرونا  پس از تولید، مراحل تحقیقات و توسعه خود را پشت سر گذاشته و هم اکنون ۵۰ هزار عدد از این محصول در آزمایشگاه ها و بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مهرزاد لطفی افزود: کیت تشخیصی کرونا در شیراز  مجوز خود را دریافت کرده و آماده تولید انبوه است.

بازدید از واحد تولید داروهای نوترکیب و بخش خالص سازی داروها، دیگر برنامه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حاشیه این بازدید گفت: دستگاه FPLC مستقر در این واحد که به همت یکی از شرکت های دانش بنیان تولید و برای نخستین بار در ایران تست و راه اندازی شده است، موجب جداسازی و خالص سازی مواد دارویی با استفاده از ستون های کروماتوگرافی می شود.

لطفی افزود: این محصول با تلاش دانشجویان مهندسی و پزشکی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز طراحی شده است.

ستاری همچنین در دانشکده داروسازی شیراز از خط تولید فیلترنانو برای ماسک های حفاظتی بازدید کرد ، این خط تولید به تازگی از سوی یکی از شرکت های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جریان این بازدید بیان داشت : این پروژه موفق به کسب مجوز از سازمان انرژی اتمی شده و تولید روزانه خود را به کارخانه های تولید ماسک عرضه می کند.

دکتر لطفی در این بازدید با اشاره به حمایت  دانشگاه از شرکت های دانش بنیان و تولیدات بومی محصولات در استان فارس گفت: با آغاز اپیدمی کرونا  این چرخه شتاب بیشتری گرفت و موفق شدیم تا نیاز استان فارس را به اقلام حفاظتی، با حمایت از پروژه های تولیدی، برطرف کنیم.

لطفی این امر را یکی از بسترهای کاهش چرخه های انتقال بیماری در استان فارس برشمرد و ادامه داد: پروژه تولید فیلتر نانو برای ماسک نیز که با ضریب ۹۹ درصد مانع نفوذ می شود، از جمله اقداماتی بوده که با هدف تامین حداکثری سلامت کارکنان بهداشتی درمانی صورت می گیرد.

دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس  جمهور همچنین از خط تولید محلول ضدعفونی که از ابتدای شیوع کرونا در دانشکده داروسازی راه اندازی شده است، دیدن کرد.

در این پروژه روزانه سه هزار و ۵۰۰  لیتر محلول ضدعفونی با تلاش اساتید دانشکده داروسازی تولید و وارد مراحل عرضه در استان فارس می شود.

مرکز رشد زیست فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان قطب بیوتکنولوژی کشور دارای ۳۰۰ متر اتاق تمیز(کلین روم) و شرکت های دانش بنیان و فناور در حوزه های مختلف دارویی و زیست فناوری است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روز سه شنبه در سفر یک روزه خود به شیراز از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک صنعتی، پروژه رادار هواشناسی صاشیراز، مرکز نوآوری شهید فهمیده، شرکت‌های دانش‌بنیان استان در پارک علم و فناوری و کارخانه نوآوری بازدید می کند.

افتتاح پردیس نوآوری و فناوری شیراز(دره فناوری شیراز) از دیگر برنامه های معاون رییس جمهوری در سفر به این شهر است.

پردیس نوآوری و فناوری شیراز با همکاری پارک علم و فناوری فارس و دانشگاه شیراز و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مجتمع جهان‌پارس دانشگاه شیراز آماده بهره برداری و استقرار شرکت های فناور و دانش بینان است.