زور کرونا به ورزشکاران فارس نرسید
زور کرونا به ورزشکاران فارس نرسید

رییس ستاد کرونای اداره کل ورزش و جوانان استان فارس اعلام کرد: ورزشکاران این استان تاکنون از آسیب جسمی و جانی ناشی از کرونا مصون مانده‌اند اما شیوع این بیماری با تعطیلی فعالیت‌های باشگاهی و مجموعه‌های ورزشی، آسیب‌هایی را به این حوزه وارد کرده است. کاوه باشتی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا […]

رییس ستاد کرونای اداره کل ورزش و جوانان استان فارس اعلام کرد: ورزشکاران این استان تاکنون از آسیب جسمی و جانی ناشی از کرونا مصون مانده‌اند اما شیوع این بیماری با تعطیلی فعالیت‌های باشگاهی و مجموعه‌های ورزشی، آسیب‌هایی را به این حوزه وارد کرده است.

کاوه باشتی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: ۲۳۰ هزار ورزشکار سازمان یافته در استان وجود دارد؛ پیش از اینکه اصناف به دلیل کرونا کارشان تعطیل شود، باشگاه‌ها و اماکن ورزشی استان در این زمینه پیشتاز بودند.

وی افزود : همین امر هم موثر واقع شد و  موردی که بیماری کرونا برای ورزشکاری مثبت باشد نداشتیم اما بازهم بسنده نکردیم و پیشنهاد دادیم طرح ملی پایش و یا غربالگری ورزشکارانی که زیر نظر هیات هستند، را به ما بسپارند.

رییس ستاد کرونای ورزش فارس گفت:‌ در قالب طرح پایش و غربالگری برای ورزشکاران فارس سایتی در نظر گرفته شده که تشکیل پرونده کرونایی با هدف تضمین و تامین سلامت آنان مدنظر است و از آنان برای شرکت در این طرح دعوت می شود.

باشتی گفت: در ارزیایی صورت گرفته از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در امر مبارزه با کرونا، ورزش فارس در ردیف پنج استان برتر کشور شناخته شد و از ابتدای شیوع این ویروس اطلاع رسانی از طریق پوستر، بنر در سطح شهرها انجام شد و با بسته شدن به موقع باشگاه ها آمار کرونا هم در استان فارس نسبت به سایر استان ها بسیار کمتر است.

زیان باشگاه ها از کرونا 

رییس ستاد کرونای ورزش فارس بیان کرد: با وجود اینکه تعطیلی باشگاه ها در مبارزه با این بیماری مهلک خیلی موثر بود اما مدیران باشگاه ها که صاحبان مشاغل هستند، بازیکنان، مربیان ، مدارس فوتبال و بسیاری دیگر از اماکن متضرر شدند.

وی به وجود ۱۴۰۰ باشگاه در استان فارس اشاره کرد و افزود: اینکه بخواهیم  در این شرایط رقم دقیقی از میزان این خسارات را بر آورد کنیم بسیار سخت است چرا که کرونا هنوز تمام نشده است.

باشتی اضافه کرد: اما میانگین اجاره هر کدام از باشگاه ها را که در نظر بگیریم و با وجود اینکه درآمدی نداشته اند می توان برآورد کرد که این تعداد باشگاه که آن هم بستگی به این دارد که در کجای استان قرار دارند،خسارت سنگینی دیده اند.

رییس هیات پزشکی ورزشی فارس ادامه داد : هیات ها  زیر مجموعه فدراسیون پزشکی ورزشی هستند و رییس ستاد کرونای ورزش کشور هم رییس فدراسیون است و در تمام استان ها هم روسای هیات ها مسوول ستاد کرونای ورزش هستند.

این جراح و متخصص ارتوپدی اشاره کرد: برخی از صنوف فکر می کنند تمام مسایل اجتماعی غیر از پزشکی ورزشی هم به ما ارتباط دارد در حالی که هیات نهاد غیر دولتی  است و در اجرا کاری را انجام نمی دهد و کارمان هم نظارت بر باشگاه ها با همکاری اداره کل ورزش و جوانان است و کلا نظرات پزشکی را می دهیم و در درمان هم به ورزشکاران آسیب دیده که بیمه باشند هزینه های آنها پرداخت می شود.

شهرستان های سفید برای بازگشایی هوشمندانه  اماکن آماده باشند

باشتی با اظهار اینکه شهرستان هایی که در آنها اعلام وضعیت سفید شده  است، آماده باشند، اظهار داشت : در نشستی که یکشنبه با مدیران استخر ها داشتیم ، اعلام کردیم شهرستان هایی که از سوی ستاد عالی مبارزه با کرونا در  وضعیت سفید قرار می گیرند، احتمالا  استخرها و باشگاه های ورزشی آنها از ابتدای خردادماه به صورت هوشمند و اولویت بندی و  بر اساس یک فرایند خاص باز خواهد شد.

وی بیان کرد: با این حال مناطق سفید آماده باشند و مواد و  لوازم استاندارد مورد نیاز را برای گندزدایی و ضد عفونی آماده کنند اگرچه هم ما چندین بار مکاتبه کرده ایم که سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس مواد ضد عفونی استاندارد را در اختیار اماکن ورزشی قرار دهد.

شهرستان های در حالت زرد از جمله شیراز  منتظر بمانند

مسوول ستاد کرونای ورزش فارس در مورد شهرستان هایی که در حالت زرد قرار دارند گفت: برای این مناطق تابع دستور ستاد عالی مبارزه با کروناهستیم و تاکنون هیچ دستوری درباره اینگونه مناطق به ما نرسیده است از این رو باید منتظر بمانند و امیدواریم هر چه زودتر تمام مناطق ایران و حتی کشورهای درگیر با این بیماری مهلک ، کاملا سفید شود.

باشتی گفت: با توجه به اینکه در مناطق زرد تمام اصناف فعالیت خود را از سر گرفته اند انتظار داریم اجازه دهند باشگاه ها و اماکن ورزشی هم به صورت اولویت بندی و رعایت تمام نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند هم فعالیت خود را از سر گیرند تا بیشتر متضرر نشوند اگر چه ما تابع ستاد کل مبارزه با کرونا هستیم.