خسارت ۶۰۰ میلیارد تومانی کرونا به گردشگری فارس
خسارت ۶۰۰ میلیارد تومانی کرونا به گردشگری فارس

مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس از خسارت ۶۰۰ میلیارد تومانی کروناویروس به حوزه گردشگری این استان طی ماه‌های پایانی سال قبل و ابتدای امسال خبر داد. مصیب امیری در جلسه هم‌اندیشی اعضای جامعه حرفه‌ای هتلداران استان فارس با معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس که پیرامون توسعه گردشگری در دوران پساکرونا برگزار شد، با بیان اینکه […]

مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس از خسارت ۶۰۰ میلیارد تومانی کروناویروس به حوزه گردشگری این استان طی ماه‌های پایانی سال قبل و ابتدای امسال خبر داد.

مصیب امیری در جلسه هم‌اندیشی اعضای جامعه حرفه‌ای هتلداران استان فارس با معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس که پیرامون توسعه گردشگری در دوران پساکرونا برگزار شد، با بیان اینکه مسائل حوزه گردشگری توسط وزارتخانه متبوع با دقت مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: بررسی طرح تعطیلی مهمانسراهای دولتی استان برای امسال در دستور کار استانداری فارس قرار دارد تا کمکی به جامعه هتلداران شود.

او گفت: در فارس بیش از ۵۰۰ واحد اقامتی از قبیل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر، اقامتگاه‌های بومگردی و بیش از ۲۱ هزار تخت اقامتی وجود دارد.

امیری ادامه داد: ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت پیک کار این واحدها بوده و حدود ۶۰ درصد مسافران هرساله در این سه ماه به استان فارس سفر می‌کردند و همانطور که هتلداران اعلام کرده‌اند، ما هم معتقدیم که با این حال شش ماه اول سال را از دست داده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با بیان که هتلداران استان از حرفه‌ای‌ترین هتلداران کشور هستند، گفت: بیش از ۱۴۷ پروژه گردشگری در حال ساخت در استان فارس وجود دارد و سالیانه ۲۰ درصد به ظرفیت گردشگری استان اضافه می‌شود.

امیری با بیان اینکه جامعه هتلداران و مراکز گردشگری استان داوطلبانه همکاری کردند و از ابتدای شروع بیماری اعلام کردند که از پذیرش مسافر خودداری می‌کنند، اضافه کرد: برآورد اولیه خسارات تعطیلی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در تمام حوزه گردشگری استان برآورد اولیه شده است.

او بیان کرد: حتی با بازگشایی هتل‌ها، با توجه به محدودیت‌های پروازهای خارجی و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های سنگین در حوزه گردشگری استان، باز هم هتل‌ها نیازمند تسهیلات مناسب از سوی ستاد استانی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه همفکری و همکاری در گذر از این بحران موثر است، افزود: بازگشایی حوزه‌های مختلف گردشگری منوط به تصمیم و بر عهده ستاد استانی است.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نیز با اشاره به همکاری هتلداران فارس در تعطیلی داوطلبانه، گفت: این نقطه قوت استان فارس بود که هتلداران فارس داوطلبانه و آگاهانه در وضعیت موجود برای حفظ جان مردم همراهی کردند و هتل‌ها را تعطیل کردند.

عبدالرضا قاسمپور با اشاره به اینکه فارس، استانی گردشگری و شهر شیراز هم به عنوان هدف گردشگری نه تنها در جمهوری اسلامی، بلکه در جهان شاخته شده است، بیان کرد: این روزها همه کشورها به دنبال توسعه صنعت پاک و سالم گردشگری هستند که هم برای ایجاد اشتغال و هم برای رفاه مردم و یک تحول عمران و آبادانی و توسعه درآن مناطق شکل بگیرد.

او با بیان اینکه اوج درآمد هتلداران و سایر تاسیسات و شرکت‌های وابسته در همین فصل اسفند و فروردین بود، خطاب به هتلداران حاضر در جلسه، عنوان کرد: اگر همت و همراهی شما از همان روز اول نبود، بنا به نظر پزشکان در جلسه ستاد استانی شرایط استان فارس به وضعیتی می‌رسید که حتی بیمارستان‌ها پاسخگو نباشند، این کمک بزرگی که به صورت خودجوش و داوطلبانه توسط شما هتلداران صورت گرفت، باعث شد که گردشگران و مسافران به استان فارس و شهر شیراز ورود پیدا نکنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در خصوص تهیه مواد ضدعفونی کننده در زمان بازگشایی اماکن گردشگری در ایام پساکرونا و پس از تایید ستاد استانی، افزود: در راستای رفع نگرانی صنعت گردشگری استان برای ضدعفونی اماکن گردشگری، هماهنگی‎های لازم با اداره کل صمت و دانشگاه علوم پزشکی انجام خواهد شد.

قاسم‌پور بیان کرد: در خصوص تعطیلی عید فطر با توجه به شرایط خاص کشور در صنعت گردشگری از بیش از یک ماه گذشته پیشنهاداتی به ریاست جمهوری و وزارت کشور ارائه شده که تعطیلی یک هفته‌ای عید سعید فطر بود و امیدواریم که شرایط آن پیش بیاید که البته بعید است به صورت کشوری تصمیم گیری شود، ولی اگر هم استانی تصمیم گیری شود، رونق اقتصادی وجود دارد ولی آنچنان نخواهد بود اما مقداری از خسارات را جبران خواهد کرد.

معاون استانداری فارس همچنین با بیان اینکه طرح تعطیلی ادارات در روزهای پنجشنبه در راستای توسعه گردشگری به وزارت کشور ارائه شده است، گفت: در راستای حمایت از گردشگری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسات ستاد ملی به جد در حال پیگیری بوده و مصوبات آن به استان‌ها ابلاغ شده و می شود.