عمق بخشی بورس با آزادسازی سهام عدالت/ تاثیر سهام عدالت بر زندگی ۵۰ میلیون نفر
عمق بخشی بورس با آزادسازی سهام عدالت/ تاثیر سهام عدالت بر زندگی ۵۰ میلیون نفر

هادی حق شناس درباره تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر بازار سرمایه و اقتصاد اظهار کرد: آزادسازی سهام عدالت روی زندگی ۵۰ میلیون نفری که این سهام را در اختیار دارند اثرگذار است و می‌توانند از منافع آن استفاده کنند. کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارزش این دارایی قابل توجه است و بخش زیادی از نقدینگی […]

هادی حق شناس درباره تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر بازار سرمایه و اقتصاد اظهار کرد: آزادسازی سهام عدالت روی زندگی ۵۰ میلیون نفری که این سهام را در اختیار دارند اثرگذار است و می‌توانند از منافع آن استفاده کنند.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارزش این دارایی قابل توجه است و بخش زیادی از نقدینگی را جذب می‌کند افزود: بخشی از این نقدینگی در بازار سرمایه جذب خواهد شد و افرادی که در این بازار فعال هستند به سمت این سهام آزاد شده می‌روند و اقدام به خرید و فروش خواهند کرد.

وی تصریح کرد: سهام عدالت مجموعی از شرکت‌های سودده است که همانند عرضه شستا بخشی از نقدینگی را جذب خواهد کرد و حجم بازار سرمایه را بزرگتر می‌کند.

حق شناس با بیان اینکه جذابیت سهام عدالت به حدی هست که همه دارندگان آن اقدام به فروش نخواهند کرد، گفت: آزادسازی سهام عدالت موجب عمق بخشی به بازار سرمایه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر اقتصاد نیز بیان کرد: هر خرید و فروشی که در بورس صورت بگیرد علاوه بر منفعتی که برای دارندگان سهام دارد بخشی از آن در اختیار مالکین بنگاه تولیدی قرار می‌گیرد تا بتوانند بخشی از نقدینگی واحد تولیدی خود را از بازار سرمایه تامین و در بخش تولید هزینه کنند که هم در بخش اشتغال و هم درآمد کشور تاثیر مثبت خواهد داشت.

وی گفت: اگر بازار سرمایه کشور را بر پایه قیمت واقعی دلار بسنجیم قطعا حباب در این بازار معنا ندارد و قیمت بخش اعظمی از شرکت‌های بورسی به ویژه شرکت‌هایی که صادرات محور هستند واقعی است.

گفتنی است هفته گذشته مقام معظم رهبری طی ابلاغیه‌ای با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند و نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد و مواردی را به عنوان امور لازم‌الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند.

بر این اساس افراد دارای سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سایت www.samanese.ir نوع مدیریت سهام عدالت را به دو صورت که یا بر عهده خودشان باشد و یا از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی انتخاب کنند.

بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی در صورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت به ‌صورت مستقیم و بدون واسطه به سهامدار اختصاص و انتقال می‌یابد و به‌ تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی فرد اختصاص خواهد یافت.

همچنین سهام‌داران سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند نمود.

در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و دارنده حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت و سهام شرکت‌های سرمایه پذیر سهام‌عدالت، توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

به گفته رییس سازمان خصوصی سازی افراد دارای این سهام ۳۰ روز فرصت دارند که در مورد نحوه مدیریت سهام خود تصمیم‌گیری کنند که آیا خود مالکیت سهام را می‌خواهند یا اینکه مدیریت را غیرمستقیم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری استان‌ها ادامه خواهند داد.

گفتنی است؛ اگر فردی وارد سامانه نشود، مدیریت غیرمستقیم برای این فرد در نظر گرفته خواهد شد.