عزم مسوولان فارس برای بهره‌برداری از سه هزار طرح عمرانی
عزم مسوولان فارس برای بهره‌برداری از سه هزار طرح عمرانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: بیش از سه هزار پروژه استانی و ملی در استان فارس در دست اجراست که با تلاش و عزم مسوولان، بخش زیادی از آن در سال جاری و تا پایان دولت تدبیر و امید تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. محمود رضایی کوچی دوشنبه در گفت و گو با […]

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: بیش از سه هزار پروژه استانی و ملی در استان فارس در دست اجراست که با تلاش و عزم مسوولان، بخش زیادی از آن در سال جاری و تا پایان دولت تدبیر و امید تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

محمود رضایی کوچی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه پروژه های در دست اجرا به لحاظ اعتباری نیاز به اعتبار بالایی دارند و از طریق بودجه های سنواتی قابل تامین نیست به طور طبیعی باید از مشارکت بخش خصوصی، سرمایه گذاران، بانک ها و روش های تامین مالی مناسب برای این پروژه ها استفاده کرد.
وی ادامه داد: حدود سه هزار پروژه از اعتبارات استانی و ۱۶۰ پروژه از اعتبارات ملی استفاده می کنند.
معاون استاندار فارس گفت: نباید صرفا متکی به بودجه‌های دولتی باشیم، به خصوص در شرایطی که امکان استحصال منابع دولتی برای تکمیل پروژه ها در حد مورد نیاز مقدور نیست و تنها اعتبارات سالیانه داریم که این اعتبارات با نیاز استان فاصله دارد.
رضایی کوچی افزود: در همه حوزه هایی که به توسعه استان مرتبط می‌شود از جمله حمل و نقل، راه های اصلی، بزرگراه‌ها، شبکه‌های ریلی، آب انرژی، مسکن، بهداشت و درمان و ورزش، طرح های جامعی برای اجرای پروژه ها در اختیار داریم که بر اساس آن اقدام می کنیم.

مباحث مطرح شده در نشست با دو منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم
معاون استاندار فارس به نشست استاندار با ۲ نفر از نمایندگان منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اشاره و بیان کرد: در این نشست برنامه‌هایی که استان در مورد آزادراه شیراز- اصفهان و کمربندی شمال شرق شیراز و سایر برنامه هایی که استان در دست اجرا دارد با این نمایندگان در میان گذاشته شد تا چنانچه لازم باشد پیگیری ها و حضور آنها در مجلس بتواند به پیشرفت این پروژه ها کمک کند.
رضایی کوچی ادامه داد: همچنین در این جلسه برنامه های استان ارایه و اظهارنظرهای نمایندگان منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی شنیده شد.

تامین مالی پروژه آزادراه شیراز-اصفهان و نوید افتتاح آن در سال ۹۹
معاون استاندار فارس گفت: در مورد آزادراه شیراز- اصفهان طرح تامین مالی برای تکمیل آن مشخص است و بخشی از منابع مورد نیاز در بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده و بخشی نیز کنسرسیومی از بانک ها شامل بانک مسکن، ملی و سپه آن را تامین می کنند که بانک مسکن بخشی از منابع پیش‌بینی شده را پرداخت کرده است.
رضایی افزود: در کنار آن شرکت عمران شهرهای جدید که نماینده آن در استان فارس شرکت عمران صدرا است به عنوان شریک جدید به این پروژه ورود پیدا کرده است.
وی ادامه داد: سرجمع اعتباراتی که بانکها و شرکت عمران صدرا در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند، منابع مورد نیاز برای تکمیل عملیات حدود ۲۱ درصد باقی مانده است.
معاون استاندار فارس گفت: این پروژه در سال جاری با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد که امیدواریم تا پایان سال ۹۹ عملیات عمرانی آزادراه شیراز-اصفهان به طول ۲۲۲ کیلومتر را به اتمام برسانیم.

پروژه کمربندی شمال شرقی شیراز
رضایی همچنین به پروژه کمربندی شمال شرقی شیراز اشاره کرد و افزود: این کمربندی از زیباشهر شروع و طول آن ۳۶ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر آن اجرا شده و مابقی آن که شامل ۲ قطعه دیگر است بنا است با مشارکت بخش خصوصی و آورده دولت به بزرگراه تبدیل شود که قابلیت استفاده آزادراهی نیز داشته باشد.
وی اضافه کرد: این پروژه بسیار اساسی است چراکه رینگ اول کمربندی شیراز با اجرای این پروژه تمام می شود و ما می توانیم بخش عمده ای از ترافیک ورودی شیراز را رفع کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: نمایندگان منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با استفاده از ظرفیت هایی که دارند پیگیر این موضوع خواهند بود و مجموعه استانداری و دستگاه های مرتبط با بحث راه و حمل و نقل فعال خواهد شد تا این پروژه های آزادراه شیراز -اصفهان و کمربندی شمال شرقی شیراز به نتیجه مناسبی دست یابند.

بخش اعظم پروژه های در دست اجرا امسال به بهره برداری می رسد
رضایی همچنین در خصوص زمان پایان پروژه های در دست اجرای استان فارس افزود: بخش اعظمی از پروژه های در دست اجرا در استان فارس تا پایان سال جاری به پایان می رسد.
وی ادامه داد: برخی پروژه‌های استانی پروژه های کوچک مقیاس هستند و از منابع استانی تامین مالی می شوند که این پروژه ها هر سال به مناسبت های مختلف تعدادی از آنها افتتاح می‌شود.
وی گفت: در سال گذشته ۸۲۰ پروژه در دهه فجر و به همین میزان نیز در هفته دولت به بهره برداری رسید و به طور طبیعی در هفته دولت و دهه فجر امسال نیز تعداد زیادی از این پروژه ها به بهره برداری می رسد.
معاون استاندار فارس گفت: پروژه های اصلی استان پروژه های ملی است که این پروژه ها در حوزه راه، حمل و نقل، سد، تامین آب و غیره هستند.
رضایی افزود: تعدادی از پروژه های در دست اجرا از جمله سد هایقر، سد نرگسی، شبکه های آبیاری و زهکشی، آبرسانی به برخی شهرها از جمله شیراز، ارسنجان، سعادتشهر، فسا و داراب تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره برداری می رسند.
وی ادامه داد: تصفیه خانه شماره ۲ شیراز یکی دیگر از پروژه‌هایی است که هفته آینده به صورت آزمایشی فعالیت آن آغاز می شود و در سفر رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد که این پروژه یک طرح اساسی و بزرگ کشوری است.
وی یادآور شد: عملیات اجرایی خط دوم آبرسانی به شیراز نیز تا دوکوهک تمام شده و فعالیت آن به صورت آزمایشی شروع خواهد شد.
معاون استاندار فارس گفت: در بحث بزرگراه ها، بزرگراه شیراز ابوالحیات به سمت قائمیه به بهره برداری خواهد رسید که بسیار در کاهش ترافیک اثرگذار است.
رضایی افزود: همچنین مسیر جهرم- لار و شیراز فیروزآباد و برخی پروژه های دیگر در حوزه راه تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: در بحث طرح اقدام ملی مسکن نیز حدود ۵۰ هزار واحد برای استان پیش بینی شده است که عملیات اجرایی بخشی از آنها آغاز شده و بخشی نیز در مرحله برنامه‌ریزی مقدماتی قرار دارد.
معاون استاندار فارس گفت: در حوزه بهداشت و درمان عملیات اجرایی چند بیمارستان در استان در حال اجراست که تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.
رضایی افزود: در بحث نوسازی مدارس نیز تعداد زیادی مدارس ساخته شده تا پایان دولت به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: در حوزه ورزش یک پروژه بزرگ ورزشی هفته گذشته توسط رئیس جمهوری به بهره برداری رسید و ورزشگاه ۶ هزار نفره شیراز در چند ماه آینده به بهره برداری می رسد که تا زمان افتتاح بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در این پروژه هزینه خواهد شد.
وی اضافه کرد: پروژه‌های ورزشی دیگری در شهرستانهای مختلف استان از جمله استخر سرپوشیده، سالن های ورزشی و زمین های چمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون استاندار فارس گفت: در حوزه‌های اقتصادی نیز پروژه های بزرگی در حوزه صنعت در استان داریم که تعدادی از این پروژه ها امسال به بهره برداری رسیده و فاز نخست کارخانه آلومینیوم جنوب توسط رئیس جمهوری به شکل مجازی افتتاح شد.
رضایی افزود: کارخانه کربنات سدیم و طرح توسعه کارخانه فولاد پاسارگاد کوار از جمله پروژه هایی است که در مرحله بهره برداری قرار دارد.

بهره برداری از ۲۰ هزار میلیارد پروژه تا پایان امسال
وی ادامه داد: در مجموع در سال جاری حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه تا پایان سال ۹۹ در حوزه های عمرانی، صنعتی، حمل و نقل و شهرسازی، مسکن، بهداشت و درمان و آموزش به بهره برداری می رسد.
معاون استاندار فارس گفت: تعدادی از پروژه ها در سفر رئیس جمهوری به استان فارس به بهره‌برداری می‌رسد و تعدادی نیز به طور طبیعی در ایام دهه فجر یا هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

بهره برداری از پروژه های پیش نیاز تولید
رضایی افزود: برخی از پروژه ها در حوزه زیرساخت ها است که به طور طبیعی جزو پیش نیازهای تولید محسوب می شود و زیر ساخت های بخش تولید را تامین می کنند، برخی پروژه ها نیز به طور مشخص پروژه های تولیدی هستند.
وی ادامه داد: در بحث جهش تولید امسال پروژه های زیادی را در حوزه صنعت، کشاورزی و عمران شهری و روستایی به ستاد جهش تولید کشور در سازمان  برنامه و بودجه پیشنهاد دادیم که آن ها نیز مصوب کردند اعتباراتی از محل پیش بینی شده در بحث جهش تولید به آن اختصاص داده شود.
معاون استاندار فارس گفت: پژوه های متعددی در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعت، راه و گردشگری پیش بینی شده که به جهش تولید کمک میکند.
رضایی افزود: دولت کمک زیادی را در قالب برنامه جهش تولید پیش بینی کرده است که سهم استان فارس نیز به طور طبیعی از سهم اعتبارات پیش‌بینی شده در راستای افزایش تولید قابل ملاحظه است که در همان راستا پروژه های متعددی در سطح استان تعریف شده است.
وی ادامه داد: استان فارس آمادگی لازم را برای یک جهش در ایجاد یک شرایط بهتری برای تولید دارد.
معاون استاندار فارس گفت: در بحث کشاورزی شرایط استان امسال خوب بوده و در سه شهرستان زرقان، خرامه و مرودشت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی سد درودزن، مرحله رهاسازی آب برای آنها فراهم شده که در حال استفاده هستند، ۳۰ درصد غلات استان در این ۳ شهرستان تامین می شود.
رضایی افزود: کشاورزی استان امسال شرایط مناسبی دارد و این امیدواری ایجاد شده است که جهش تولید در حوزه کشاورزی و صنعت استان زمینه های خوبی را داشته باشد.