امتیازهای ویژه برای بخش خصوصی فارس با مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن
امتیازهای ویژه برای بخش خصوصی فارس با مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: تسهیلات و امتیازات ویژه‌ای برای تشویق و ترغیب بخش خصوصی در زمینه مشارکت برای طرح اقدام ملی مسکن در این استان فراهم شده است. جعفر زاهدی دوشنبه اظهار داشت: آن دسته از مالکان بخش خصوصی که دارای اراضی با کاربری مسکونی هستند می‌توانند اراضی تحت تملک خود را برای […]

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: تسهیلات و امتیازات ویژه‌ای برای تشویق و ترغیب بخش خصوصی در زمینه مشارکت برای طرح اقدام ملی مسکن در این استان فراهم شده است.

جعفر زاهدی دوشنبه اظهار داشت: آن دسته از مالکان بخش خصوصی که دارای اراضی با کاربری مسکونی هستند می‌توانند اراضی تحت تملک خود را برای استفاده در طرح اقدام ملی مسکن به اشتراک بگذارند و از تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی وزارت راه و شهرسازی بهره‎مند شوند.
وی اضافه کرد: یکی از تسهیلات پیش‌بینی شده این است که چنانچه زمین دارای کاربری غیرمسکونی باشد اما امکان تغییر کاربری آن مطابق با ضوابط معماری و شهرسازی و حسب تصویب در مراجع ذیربط وجود داشته باشد این تغییر کاربری انجام شود.
او ادامه داد: تسهیلات بانکی با میانگین هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و بدون نیاز به سپرده‌گذاری به واحدهای احداثی دارای متقاضی طرح اقدام ملی مسکن تعلق خواهد گرفت.
زاهدی افزود: متقاضیان واجد شرایطی که می‌توانند سهم آورده خود را تامین کنند به مالکان برای پیش‌خرید واحدهای احداثی معرفی خواهند شد.
او گفت: بخشی از هزینه ساخت پروژه در طول دوره ساخت توسط متقاضیان و بخش دیگر از طریق تسهیلات بانکی تامین خواهد شد و سهم مالک در تامین هزینه ساخت، حداقلی خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس بیان کرد: چنانچه مالک زمین، خود فاقد مسکن ملکی باشد، یکی از واحدهای احداثی پروژه متعلق به او خواهد بود.
او افزود: هچنین چنانچه مالک زمین دارای فرزند بالای ۱۸ سال فاقد مسکن باشد، در صورت تمایل میتواند به تعداد فرزندان بالای ۱۸ سال از واحدهای احداثی برای فرزندان واجد شرایط خود نیز استفاده کند.
وی اظهار داشت: چنانچه پروژه مورد نظر در قالب انبوه‌سازی اجرا شود به مالک زمین اجازه داده میشود یک سوم از واحدهای احداثی را بنا به تشخیص خود به افرادی که تمایل دارد و با قیمت مورد نظر خود (عرف بازار) بفروشد و  تعیین و تشخیص پروژه انبوه برای استفاده از این ظرفیت نیز به عهده معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خواهد بود.
زاهدی گفت: چنانچه زمین فاقد پروانه ساختمانی باشد، مالک آن از سوی دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن به شهرداری مربوطه جهت تسهیل، تسریع و تخفیف در صدور پروانه ساختمانی معرفی خواهد شد.
او افزود: همچنین دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن، پروژه مورد نظر را برای استفاده از ظرفیت ایجاد شده در تخفیف هزینه نظارت مهندسی به سازمان نظام مهندسی ساختمان معرفی می‌کند.
واحدهای نیمه تمام و تکمیل شده در قالب طرح اقدام ملی مسکن تعریف می‌شوند
مدیر کل راه و شهرسازی فارس، در خصوص امکان تعریف واحدهای نیمه تمام مسکونی بخش خصوصی در قالب طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: مالکان اینگونه واحدها در صورت تمایل می‌توانند واحدهای مورد نظر را برای استفاده در این طرح عرضه کنند.
وی اظهار داشت: برای واحدهای مسکونی چنین پروژه‌هایی که فاقد متقاضی هستند نیز متقاضی خرید و تملک آن واحدها به مالک معرفی خواهد شد.
زاهدی ادامه داد: همچنین این پروژه‌ها توسط دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن برای دریافت تسهیلات ساخت مکمل به شبکه بانکی معرفی خواهند شد.
او افزود: هزینه‌های انجام شده در پروژه تا مقطع حاضر بر اساس قیمت کارشناسی روز برآورد و پس از تایید دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن و کسر سهم تسهیلات بانکی اخذ شده تا آن مقطع توسط متقاضیان نهایی واحد مسکونی به مالک پرداخت می‌شود.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: هزینه‌های باقیمانده اجرای پروژه در طول دوره ساخت توسط متقاضیان تامین و به مالک پرداخت میشود.
زاهدی ادامه داد: در صورت وجود اراضی مناسب در شهر محل معرفی پروژه یا سایر شهرهای استان، امکان تهاتر پروژه با اراضی دستگاه متولی طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد و دستگاه متولی نیز حسب مورد، پروژه را به معاونت مسکن معرفی می‌کند تا در خصوص معرفی متقاضی از سامانه ثبت نام طرح اقدام ملی یا از وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های طرف تفاهم با وزارت راه و شهرسازی در چارچوب مفاد تفاهم‌نامه اقدام شود.
وی در خصوص استفاده از ظرفیت واحدهای تکمیل شده بخش خصوصی در طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: مالکان این واحدهای تکمیل شده و فاقد متقاضی در صورت تمایل می‌توانند واحدهای خود را جهت استفاده در طرح اقدام ملی مسکن به دستگاههای متولی ارائه کنند.
زاهدی افزود: در صورت وجود اراضی مناسب در شهر محل معرفی پروژه یا سایر شهرها در استان مربوطه امکان تهاتر پروژه با اراضی دستگاه متولی طرح اقدام ملی مسکن نیز وجود دارد.