برخورد با ناقضان طرح فاصله‌گذاری هوشمند در فارس
برخورد با ناقضان طرح فاصله‌گذاری هوشمند در فارس

طرح کشوری فاصله گذاری هوشمند در استان فارس و دیگر استان های کشور اجرا شده و همچنان ادامه دارد ، بر اساس اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اصناف و مشاغلی که بدون نام نویسی در سامانه وزارت بهداشت و نداشتن مجوز نسبت به بازگشایی و شکستن فاصله گذاری هوشمند اقدام کنند، به مراجع […]

طرح کشوری فاصله گذاری هوشمند در استان فارس و دیگر استان های کشور اجرا شده و همچنان ادامه دارد ، بر اساس اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اصناف و مشاغلی که بدون نام نویسی در سامانه وزارت بهداشت و نداشتن مجوز نسبت به بازگشایی و شکستن فاصله گذاری هوشمند اقدام کنند، به مراجع قضایی معرفی و تعطیل می شوند.

طرح فاصله‌گذاری هوشمند اخیرا به جای فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مسوولان بهداشتی کشور برای مهار اپیدمی کرونا مطرح و در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز برای اجرا تصویب شد. پس از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به عنوان یک راهبرد جدید برای مدیریت و کنترل مناسب ویروس کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا طرح فاصله گذاری هوشمند را جایگزین طرح قبلی کرد؛ طرحی که بنا دارد شرایط تدریجی بازگشت جامعه به شرایط عادی را فراهم کند.

منظور از این مفهوم جدید آن است که به‌جای آنکه همه مردم فاصله گذاری فیزیکی با بقیه را رعایت کنند، افراد، مشاغل و گروه های جمعیتی کم خطر از نظر ابتلا (یا در صورت ابتلا از نظر بروز عوارض جدی و مرگ) شناسایی شوند و فعالیت این گروه ها به تدریج از سرگرفته شود و سایر افراد و گروه‌ها کماکان فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز شنبه  از اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند کشوری در استان فارس خبر داد وبیان داشت : این طرح در ادامه فاصله گذاری اجتماعی است و به موجب این طرح تمامی اصناف و مشاغل لازم است ضمن مراجعه به سایت وزارت بهداشت و درمان به آدرس salamat.gov.ir اطلاعات لازم را در این سامانه ثبت کنند تا الزامات و دستورالعمل های موردنیاز را دریافت کنند و پس از آن در صورت تایید اجازه کسب و کار داده می شود.

وی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن استان فارس در وضعیت قرمز، با تشخیص و تایید ستاد استانی کرونا، امر بازگشایی صنوف به اول اردیبهشت موکول شده است، بنابراین در طول این مدت اصناف و مشاغل فرصت را از دست ندهند و در سامانه نام نویسی کنند تا پس از تایید و مجوز بازگشایی ستاد استانی، بتوانند به مردم خدمت ارایه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: از امروز بیست و سوم فروردین ۹۹، سه صنف خشکشویی، فروشگاه های سموم و دفع آفات نباتی و عینک سازی ها آغاز به کار می کنند.

همتی تاکید کرد:  اصناف و مشاغلی که بدون نام نویسی در سامانه وزارت بهداشت و نداشتن مجوز نسبت به بازگشایی و شکستن فاصله گذاری هوشمند اقدام کنند، به مراجع قضایی معرفی و تعطیل می شوند.

شهروندان میتوانند از طریق سامانه سجام با مشاهده نقض موارد بهداشتی با استفاده ازگوشی های تلفن همراه هوشمند خود به سامانه سجام قوه قضاییه، مراجعه و پس از ورود به بخش ویژه بیماری کرونا به آدرس  sajam.scpd.ir گزارش خود از تخلفات را بصورت ناشناس ثبت نمایند.

رییس کل دادگستری استان فارس در این زمینه از مشارکت بالای مردم استان فارس در ارسال گزارشات حوزه سلامت به سامانه سجام قوه قضائیه از آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون خبر داد.

حجت الاسلام  سید کاظم موسوی با بیان اینکه استان فارس از حیث ارسال گزارشات مردمی سلامت محور در کشور رتبه نخست را کسب کرده است گفت: با توجه به ظرفیت ایجاد شده در سامانه سجام قوه قضائیه و اطلاع رسانی صورت گرفته در راستای مشارکت شهروندان با هدف صیانت از سلامت و بهداشت جامعه و پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا ، تعداد ۷۵۰۰ دیده بان پیشگیری از وقوع جرم در استان از اواخر سال گذشته نظارت های نامحسوس بر چگونگی اجرای دستور العمل های بهداشتی مطابق راهنمای جامع کنترل محیطی ابلاغی از سوی  ستاد ملی مقابله با کرونا را انجام داده اند.

رییس شورای قضایی استان فارس با اشاره به اینکه دیده بانان پیشگیری همچنین بر وضعیت بهداشتی بیش از ۲۷۸۰ واحد صنفی مجاز به فعالیت در این ایام از جمله نانوایی‌ها ، فروشگاه های زنجیره ای ، جایگاه های عرضه سوخت و سوپرمارکت ها در استان با ثبت و ارسال بیش از  ۱۵۱۲ گزارش الکترونیک نظارت داشته اند گفت: این آمار حاکی از آن است که مشارکت دیده بانان پیشگیری استان فارس در این حوزه به نسبت جمعیت در رتبه نخست قرار دارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز در ورودی شمال شهر شیراز و در محل پلیس راه شیراز اصفهان ، جمعی از دیده بانان پیشگیری بصورت داوطلبانه با هماهنگی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در کنار سایر دستگاه‌های متولی از تاریخ ۲۸ اسفند لغایت ۲۰ فروردین ماه به صورت شبانه روزی در کنترل تردد خودروها و غربالگری مسافران مشارکت مؤثری داشتند.

حجت الاسلام  موسوی افزود: با توجه به وظایف ذاتی دادستانها در صیانت از حقوق عامه و در راستای حفظ سلامت و بهداشت عمومی جهت پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا ، تدابیری اتخاذ و با راه اندازی گشت های مشترک به سرپرستی رابطین  پیشگیری حوزه قضایی با مشارکت نمایندگان دستگاه های متولی امر از جمله اداره بهداشت ، اتاق اصناف و پلیس اماکن عمومی در شهرستانها بصورت ویژه ضمن پیگیری گزارشات ارسالی شهروندان به سامانه سجام ، بر اجرای دستور العمل های بهداشتی توسط صنوف مذکور نظارت دقیق و مستمر نمودند.

وی افزود: در مواردی که نقض رعایت بهداشت محرز گردید مطابق دستور العمل های بهداشتی و در چارچوب قانون اقدامات تذکری و یا جلوگیری از فعالیت واحد های صنفی در دستور کار قرار گرفت.

نماینده عالی قوه قضائیه با بیان اینکه احساس مسئولیت اجتماعی دیده بانان و نظارت مستمر و ارسال گزارشات لحظه ای زمینه رعایت بهتر دستور العمل های بهداشتی فردی و محیطی توسط اغلب اصناف را فراهم ساخت از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده نقض موارد بهداشتی را به سامانه سجام اطلاع دهند .

مبتلایان به کرونا در استان فارس را ۱۰درصد افراد زیر ۱۰ سال، ۵۷درصد افراد ۱۰ تا ۵۰ سال، ۴۲درصد افراد ۵۰ سال به بالا تشکیل می دهند، همچنین موارد فوتی ناشی از بیماری کرونا هم ۲۳درصد افراد ۱۰ تا ۵۰ سال و ۷۸درصد افراد ۵۰ سال به بالا به خود اختصاص داده اند و موردی از مرگ زیر ۱۰ سال ناشی از کرونا نیز گزارشی نشده است.

علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه  بیمارستان شهید چمران ، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می دهند ، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب توسط ارتش جمهوری اسلامی در شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می گیرد.