برنامه ریزی برای چالش‌های دوران پساکرونا در اقتصاد فارس
برنامه ریزی برای چالش‌های دوران پساکرونا در اقتصاد فارس

استاندار فارس خواستار تشکیل اتاق فکری با حضور اساتید دانشگاه، نخبگان اقتصادی و نمایندگان مجلس در راستای تدوین برنامه برای مقابله با چالش پساکرونا در اقتصاد فارس شد. عنایت الله رحیمی پنجشنبه در کارگروه جهش تولید در استان فارس با بیان اینکه سال گذشته شاهد فراز و فرودهای مختلفی در استان و کشور بودیم گفت: […]

استاندار فارس خواستار تشکیل اتاق فکری با حضور اساتید دانشگاه، نخبگان اقتصادی و نمایندگان مجلس در راستای تدوین برنامه برای مقابله با چالش پساکرونا در اقتصاد فارس شد.

عنایت الله رحیمی پنجشنبه در کارگروه جهش تولید در استان فارس با بیان اینکه سال گذشته شاهد فراز و فرودهای مختلفی در استان و کشور بودیم گفت: سرمایه‌گذاری خارجی و طرح‌های اقتصادی استان ۱۰ درصد افزایش داشته و توانسته در سال گذشته ۱۸۱ میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در استان فارس ثبت کنیم.

استاندار فارس اضافه کرد: جذب ۱۸۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حالی در استان فارس ثبت شد که نسبت به سال ٩٧ دو برابر رشد سرمایه‌گذاری خارجی را شاهد بودیم.

عالی‌ترین مقام دولت در استان فارس در خصوص تسهیل فرآیند جذب سرمایه گذاری تصریح کرد: ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری در کنار تدوین ۷۸ بسته سرمایه‌گذاری نشان داد که در راه تدوین نقشه سرمایه گذاری استان فارس توانسته فعالیت خوبی داشته باشد.

رحیمی اضافه کرد: در سال ۹۸ شاهد امضای تفاهم نامه‌های سرمایه گذاری خارجی در استان فارس بود این در حالی است که تحقق درآمدهای عمومی استان شاهد رشد ۲۹ درصدی بوده است البته لازم به ذکر است که برنامه ریزی های استان نیز به گونه‌ای بوده است که در تمامی شاخص‌های توسعه محور استان فارس رشد ١٠١ درصدی تحقق برنامه‌ها را تجربه کرد.

استاندار فارس در خصوص صادرات و واردات نیز تاکید کرد: در سال ۹۸ در استان فارس ۳۷۴ هزار تن محصولات به خارج از کشور صادر شده است که میزان ارز آوری این میزان صادرات ۴۰۸ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل ۷ درصد در وزن و ۴۰ درصد در ارزش افزایش را نشان می‌دهد این در حالی است که میزان واردات استان فارس ۲۲ هزار تن بوده است.

چالش‌های اقتصادی فارس دوران پساکرونا

استاندار فارس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر ایجاد اتاق فکر اقتصادی تصریح کرد: اتاق فکری با محوریت اساتیددانشگاه نمایندگان مجلس اتاق بازرگانی بایستی ایجاد شده و نسبت به برنامه‌ریزی برای دوران پسا کرونا در حوزه اقتصاد برنامه‌ریزی مدون کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه و تأثیرگذاری این بیماری بر فعالیت‌های اقتصادی لذا در دوران پسا کرونا شاهد چالش‌های اقتصادی در واحدهای خرد و متوسط بوده و پیش از این واقعه بایستی برای کاهش تأثیرات این ویروس بر فضای اقتصادی نسبت به برنامه‌ریزی برای مقابله با این چالش‌ها از اکنون اقدام کرد.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا در تمامی شاخص‌های اقتصادی تأثیرگذار بوده لذا پیشنهاد می‌گردد طرح‌های تشویقی به صنوف مختلف از جمله واحدهای گلخانه هتل‌ها و صنوف خرد و متوسط اقتصادی ارائه شود.