بیست و هشتمین یاد روز حافظ/ جهان برای صلح باید با اندیشه حافظ آشنا شود
بیست و هشتمین یاد روز حافظ/ جهان برای صلح باید با اندیشه حافظ آشنا شود

شامگاه پنجشنبه، آیین بزرگداشت حضرت حافظ در آرامگاه این غزلسرای بزرگ فارسی با حضور اهالی فرهنگ، ادب و هنر، وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و همراهی مسئولان فرهنگی و مدیران استانی و کشوری، بیست و هشتمین دوره یاد روز حافظ را پشت سر گذاشت.

جهان برای صلح باید با اندیشه حافظ آشنا شود

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: حافظ شیرازی نماد صلح و دوستی است و در جهان پرتلاطم امروز، برای رسیدن به قله صلح، دنیا باید با تساهل و تصلح حافظ آشنا شود.

سیدرضا صالحی امیری شامگاه پنجشنبه در آیین بزرگداشت حافظ در آرامگاه این غزلسرای بزرگ فارسی، اظهار کرد: ما بار دیگر اینجا گردآمده ایم تا با صدای رسا بگوییم بر بلندای تاریخ بنویسید ما حافظ داریم و تا ادب بر این خوان باقی می‌مانیم.

وی افزود: حافظ مخزن اخلاق و اخلاص است و بی‌تردید اندیشه او نیاز اکنون نسل امروز و ضرورت فردای ما است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: حافظ بزرگترین سرمایه فرهنگی ایران در دنیا امروز است و در زمانی که عناصر سرمایه فربه شده و از معدن و فولاد و نفت می‌گویند، برای دمیدن روح در جامعه باید به حافظ و سعدی متوسل شویم.

صالحی امیری گفت: جامعه بی روح کالبدی بیش نیست، اگر امروز با انبوهی از آسیب اجتماعی، آسیب‌های خانوادگی و معضلاتی در حاشیه شهرها مواجه هستیم، برای آن است که از سرمایه‌های فرهنگی خود فاصله گرفته‌ایم.

وی بیان کرد: بازگشت به حافظ و اندیشه‌های او، بازگشت به شرافت و انسانیت است و از این رهگذر همیشه حیات گرمی خواهیم داشت.

 

 

شیراز قطب فرهنگی جهان است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه شیراز هویت‌ساز است،گفت: این شهر نه تنها برای ایران بلکه قطب فرهنگی جهان است و برای دنیا تمدن‌ساز است.

صالحی امیری افزود: باید از اندیشمندانی که حافظ را زنده نگه می‌دارند، قدردانی کنیم.

او ادامه داد: تنها مردم شیراز حافظِ حافظ نیستند بلکه همه ایران حافظ این شاعر بزرگ است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: حافظ شیراز حافظ قرآن بود و امروز ما برای دست یافتن به حیات طیبه باید به عرفان و معرفت او برگردیم.

صالحی امیری اظهار کرد: دیوان حافظ در همه خانه‌های مردم ایران و در همه کتابخانه‌های بزرگ دنیا جای گرفته و این یعنی اشعار او شفابخش همه اعصار است و حیات بخش همه انسانه در بستر تاریخ است.

می‌کوشم حافظیه چون نگینی در دنیا بدرخشد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: خداوند را شاکرم که یکبار دیگر توقیف داد تا در حافظیه باشم، حافظیه حافظ ایران است و من متعهدم هر چه در توان داریم برای این نقطه تاریخی و زیارتی بکوشیم.

وی اعلام کرد: می‌کوشیم موانع را برداریم و تلاش کنیم تا این نقطه به مثابه نگینی در دنیا بدرخشد. معتقدم اگر قرار بود خورشید از شرق طلوع کند، از اینجا طلوع می‌کرد.

صالحی امیری گفت: بودن یا نبودن محمد هادی ایمانیه در صندلی استانداری، چیزی به جایگاه وی اضافه نمی‌کند بلکه او از مفاخر ارزنده این استان است.

وی افزود: ایمانیه طی سه یکسال گذشته برای توسعه فرهنگی فارس بسیار تلاش کرد.

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: حضور ما در این آیین تنها یک پیام داشت و آن این است که ما قدردان عزیزانی هستیم که حافظ را بزرگ می شمارند.

 

 

گذشتگان و «نسل زِد» امروز با شعر حافظ انس دارند

دستیار اجتماعی رئیس جمهور گفت: حافظ شاعر زندگی است و متن گفتمانی ۵۰ سال پیش و حتی «نسل زد» امروز با اشعار او احساس قرابت و نزدیکی دارد.

علی ربیعی در آیین بزرگداشت حافظ در حافظیه شیراز، اظهار کرد: حافظ بین شعر و زندگی توده‌ها رفت و آمد کرده و این رمز جاودانگی او است.

وی افزود: شعر او بین مردم و ساخت قدرت در رفت و آمد است و این موضوع را در غالب اشعار او می‌بینیم. هنگامی که حافظ از محتسب، واعظانی که در خلوت کاری دیگر می‌کنند، سخن می‌گوید، حتی نسل امروز نیز با آن حس می‌گیرد.

او اضافه کرد: شعرهای حافظ در لایه‌های عمیق زندگی مردم حرکت کرده و به همین دلیل ماندگار شده است.

دستار اجتماعی رئیس جمهور گفت: هیچ جامعه‌ای بدون فرهنگ پویا کامیاب نمی‌شود و توسعه نخواهد یافت؛ من متاسفم که می‌خواهند ایران را با جدا کردن جامعه از سرمایه‌های فرهنگی آن «از جا کنده» کنند.

خالی شدن از فرهنگ غنی گذشته، خودزنی امروز است

وی اظهار کرد: ایران بدون مولانا، سعدی، حافظ و شهریار از جا کنده است و به یغما دادن طیفی از فرهنگ کشور خودزنی است.

ربیعی ادامه داد: زندگی فردا از فرهنگ گذشته شکل می‌گیرد و نبابد با این سنت که حافظ را به ما داده و سرزندگی می‌آورد بیهوده جدال کرد.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور گفت: حافظ شاعر حال خوب کردن است، خواننده را به تعمق فرو می‌برد و در عین حال او را غمگین نمی‌کند.

او اضافه کرد: حافظ تا امروز ماندگار و شنیدنی است، شاعر همه اقوام و اقشار ایرانی است و از مرزها نیز فراتر رفته و بیرون از ایران، حتی ترک‌ها با او زندگی می‌کنند.

ربیعی با اشاره به سخنان سال ۱۳۶۷ رهبر معظم انقلاب درباره حافظ شیرازی، گفت: ایشان در آن یادروز، ابعاد و وجوه شخصیت و اندیشه حافظ شیرازی را به خوبی بیان کردند و این بیانات تا کنون نیز از بیان یک حافظ شناس شنیدنی است.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به مشکلات زندگی هنرمندان در همیشه تاریخ، ابراز امیدواری کرد این مشکلات بهبود یابد.

 

 

روند احداث موزه مشاهیر و تالار مرکزی شیراز تسریع یابد

استاندار فارس از وزرای میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا در تسریع روند احداث موزه مشاهیر و تالار مرکزی شیراز همکاری داشته باشند و با تخصیص اعتبارات این مهم را محقق کنند.

محمد هادی ایمانیه در مراسم یادروز حافظ که هم اکنون در جوار آرامگاه حافظ در حال برگزاری است، حافظ را افتخار بزرگ شیراز و ایران توصیف کرد و گفت: حافظ شاگرد قرآن است و چنانچه در اشعارش هم به این نکته اشاره کرده است و خود را مفتخر به حافظ قرآن و تابع این کتاب آسمانی می‌داند.

وی افزود: استان فارس دارای ظرفیت‌های گردشگری طبیعی، تاریخی، سلامت و زیارت است لذا هر تلاشی از سوی دولت، مسئولان، سرمایه‌گذاران و صنعتگران می‌تواند به رونق این ظرفیت در شیراز استان کمک کند.

ایمانیه با اشاره به برگزاری نشستی که اخیراً با جمعی از فعالان گردشگری استان داشته است، گفت: فعالان صنعت گردشگری در استان مشکلاتی دارند که حل برخی از آنان از دائره اختیارات استان خارج است لذا این مشکلات جمع‌بندی شده و به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه می‌شود.

استاندار فارس از وزیر میراث فرهنگی خواست تا در رفع این مشکلات به استان فارس کمک کند و سپس افزود: در قسمت شمالی آرامگاه حافظ موزه مشاهیر در دست احداث داریم که از وزیر میراث فرهنگی می‌خوانیم تا با کمک ارشاد و راه و شهرسازی طی چند ماه آینده این موزه را تکمیل کنند.

وی با تأکید بر اینکه شیراز یک شهر باستانی و فرهنگی است و باید از یک موزه کامل در خصوص مشاهیر خود باید برخوردار باشد، گفت: همچنین کار احداث تالار مرکزی شیراز قریب ۱۳ سال است که شروع شده است و طی سه سال اخیر سرعت یافته است اما سرعت تخصیص اعتبارات کافی نبود و باید کار احداث این تالار تسریع یابد و هرچه زودتر این تالار مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در این زمینه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست مساعدت داریم.

ایمانیه در ادامه سخنان خود خواستار ترویج اندیشه‌های حافظ و بزرگان ایران شد و گفت: تنها راه نجات کشور این است که جوانان ما وابسته به دین، کشور، اعتقادات و خانواده باشند و این صمیمت‌هایی که هنوز در شرق باقی مانده و در غرب کمرنگ شده است را تقویت کنیم و یکی از بهترین راهکار این مسئله هم آشنایی نسل جدید با شعرا، ادبا و دانشمندان است و کاش به آن دورانی بازمی‌گشتیم که سوادآموزی دانش‌آموزان از گلستان خوانی و حافظ خوانی شروع می‌شد.

 

 

از برپایی ارکستر شیراز تا تجلیل از حافظ پژوهان طی هفته بزرگداشت حافظ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به برنامه‌های هفته بزرگداشت یادروز حافظ، از تلاش برای برپایی ارکستر بزرگ شیراز در حافظیه خبر داد و گفت: همچنین فردا در نشست علمی یادروز حافظ، از حافظ پژوهان نقاط مختلف کشورمان تجلیل خواهد شد.

حمیدرضا قانعی نیز در مراسم یادروز حافظ که در جوار آرامگاه حافظ در حال برگزاری بود، گفت: امسال بیست و هشتمین یادروز حافظ را در شیراز برگزار می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه شورای سیاستگذاری هفته فرهنگی و هنری حافظ از ۴ ماه پیش در شیراز تشکیل شد و بین دستگاه‌ها تقسیم‌بندی وظایف داشتیم، افزود: امسال یکی ازدرخشان‌ترین سال‌ها در اجرای برنامه‌های متنوع طی این هفته داشتیم.

قانعی یکی از این اتفاقات را اجرای نمایش موسیقایی لسان‌الغیب در جوار آرامگاه حافظ عنوان کرد و افزود: این تئاتر به مدت ۴ شب در دو سانس مختلف برای مردم اجرا کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: فردا با حضور جمع کثیری از اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور نشست علمی یادروز حافظ با موضوع حافظ در سیطره جغرافیایی ایران در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار خواهیم کرد و در همان جلسه از حافظ پژوهانی که سال‌ها به ترویج اندیشه‌های حافظ کمک کردند، قدردانی می‌شود.

وی با بیان اینکه با همکاری مؤسسات فعال و خلاق فارس، از آلبوم خلوت‌نشین در حافظیه رونمایی کردیم، گفت: همچنین از بازی رومیزی با موضوع غزلیات حافظ به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با اندیشه‌های حافظ رونمایی شد.

قانعی همچنین از تلاش برای اجرای ارکستر بزرگ شیراز در جوار آرامگاه حافظ طی این هفته خبر داد و گفت: انجمن خوشنویسان استان فارس نیز نمایشگاه ویژه اشعار حافظ به مدت یک هفته در نگارخانه سرو تالار حافظ از فردا افتتاح خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه از جنبه‌های مختلف برنامه‌های هفته یادروز حافظ را طراحی کردیم، یکی دیگر از برنامه‌های این هفته را اجرای برنامه قرآنی محفل در جوار آرامگاه حافظیه اعلام کرد و افزود: این برنامه فردا از ساعت ۱۵:۳۰ در حافظیه اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های متعددی در ابعاد مختلف با استفاده از ظرفیت هنرمندان بومی و کشور و همچنین رونمایی از کتب مختلف را طی این هفته در نقاط مختلف استان اجرا کردیم، گفت: تلاش داشتیم تا در این هفته اقشار مختلف مردم با اندیشه‌های حافظ آشنا کنیم.

قانعی همچنین از زحمات محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس به دلیل همکاری با مدیران فرهنگی این استان قدردانی کرد.

 

 

رونمایی از لوگو و هویت برند حافطیه

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از رونمایی لوگو و هویت برند حافظیه در مراسم یادروز حافظ خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی، گفت: امشب با حضور وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و هیات همراه، لوگو و هویت برند حافظیه به عنوان هویت بصری و برندبوک حافظیه برگرفته از آرایه‌ها و المان‌های معماری به عنوان نخستین مرکز تاریخی کشور رونمایی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات مرمتی و زیرساختی در مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه افزود: طی ۵ ماه اخیر علاوه بر اقدامات گسترده مرمتی در حافظیه مطالعات در بحث فضاسازی و زیرساخت‌ها همچنین فضای سبز و نورپردازی استاندارد به پایان رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: مجموعه فرهنگی تاریخی حافظ مانند یک نگین در گردشگری کشور می‌درخشد و طبق آمارها بیشترین میزبان گردشگر پذیری کشور را دارد.

 

همچنین منصور پایمرد حافظ پژوه نیز در این مراسم اظهار کرد: چهل سال است با حافظ مانوس هستم اگر بپرسند غزلی از حافظ معرفی کن که مرامنامه حافظ باشد و توصیه‌های و شاخص های گفته باشد بی شک غزل زیر است:
ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم
جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است
کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم
رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم
سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم
شاه اگر جرعه رندان نه به حرمت نوشد
التفاتش به می صاف مروق نکنیم
خوش برانیم جهان در نظر راهروان
فکر اسب سیه و زین مغرق نکنیم
آسمان کشتی ارباب هنر می‌شکند
تکیه آن به که بر این بحر معلق نکنیم
گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید
گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
حافظ ار خصم خطا گفت نگیریم بر او
ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم

در پایان مراسم یاد شده، گروه موسیقی سنتی به خوانندگی علی زند وکیلی، اجرای زنده ساز و آواز خود را تقدیم مدعوین داشتند.

خاطر نشان می گردد؛ در ادامه برنامه‌های هفته فرهنگی بزرگداشت حافظ، جمعه صبح نشست های علمی یادروز حافظ در سالن فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با حضور ۷ سخنرانی برگزار می شود.

انتهای پیام/