اعضای شورای قضایی استان فارس با ایت الله دژکام دیدار کرد
اعضای شورای قضایی استان فارس با ایت الله دژکام دیدار کرد

به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، به مناسبت هفته قوه قضاییه اعضای شورای قضایی استان با آیت الله دژکام دیدار و گفت و گو کردند. متن کامل سخنان آیت الله دژکام در این دیدار به شرح زیر است : بسم الله […]

به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، به مناسبت هفته قوه قضاییه اعضای شورای قضایی استان با آیت الله دژکام دیدار و گفت و گو کردند.
متن کامل سخنان آیت الله دژکام در این دیدار به شرح زیر است :
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در آیه ۲۶ سوره مبارکه ص می فرماید “یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَهً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّه”، ای داود، ما تو را در روی زمین مقام خلافت دادیم، پس میان خلق خدا به حق حکم کن و هرگز هوای نفس را پیروی نکن که تو را از راه خدا گمراه سازد.
در ابتدا خدمت همه شما خوش آمد عرض می کنم و هفته قوه قضاییه را گرامی میداریم و به روح مطهر آیت الله شهید بهشتی و همه قضات ارزشمند و بزرگوار و شهدای قضات درود می فرستیم و برای همه شما که در خدمت اسلام و نظام اسلامی هستید از خدای متعال سلامت، سعادت و توفیق روزافزون استدعا می کنم.
واقعیت این است که در هفته قوه قضاییه بایستی از زحمات و خدمات دستگاه قضایی تقدیر کنیم.متاسفانه یک فضایی در کشور ما هست که معمولا از کار خوب تقدیر و تشکر نمی شود و به نحوی این فضا باید اصلاح شود.یعنی جامعه مطلوب دینی یک جامعه ای نیست که هر فردی بیشتر انتقاد کند انگار آن موفق تر است؛ خیر، نسبت به خدمت باید تشکر شود و از این حیث بنده تشکر می کنم از خدمات شایانی که دستگاه قضایی انجام میدهد، کارهای بزرگی شکل گرفته است و در حال انجام است.در بحث خدمات الکترونیک در دادگستری سامانه ای که افتتاح شد وقت یک اقدام را از دویست روز به چهار دقیقه تقلیل داده است و ببینید کارهای از این سنخ چقدر اثرگذار است و مستمرا انجام می شود، طبیعتا بعضی از کارها دیر و زود دارد و طبیعت اقدام و اجرا هست اما الحمدالله حرکت به این سمت شکل گرفته است.همه اقدامات جای تشکر دارد و همه جامعه باید حمایت کنند از اینکه این مسیر به خوبی طی شود.
ابعاد مختلف کار را ما باید به سمت بهتر شدن ببریم یعنی ضمن اینکه تشکر می کنیم از کارهای خوبی که انجام شده طبیعتا دلمان می خواهد شرایط بهتر شود.
حالا اگر قضیه الکترونیک شدن خدمات انجام شود مقداری از وقت آزاد می شود و فراغ بالی از یک حیثیت ایجاد می شود اما بالاخره به نظر بنده می رسد باید برای عزیزانی که می خواهند پیگیری کار پرونده ها را انجام دهند فکری شود تا پرونده های در دست اقدام کمتر شود.مقداری با الکترونیک کردن‌، مقداری با قضا زدایی کردن و سایر طرح ها و برنامه ها تا این اتفاق رخ دهد ولی یک جاهایی مجبوریم پرونده به محکمه بیاید اما تعداد پرونده باید به گونه ای باشد که قاضی با یک فراغ بال و آسایشی کار را انجام دهد و پرونده را به نتیجه برساند و تعداد زیاد مناسب نیست.
بالاخره از نظر فضای محکمه یا محیط دادگستری کمبودهایی داریم یعنی از مکان و فضای اداری کمبود داریم تا تعداد قضاتی که باید متناسب با تعداد پرونده قاضی داشته باشیم و متوسط رسیدگی یک قاضی به صورت مطلوب که مدنظرمان هست باید به حدی برسانیم که واقعا جهات اخلاقی مورد نظرمان مراعات شود.
اگر می خواهیم آداب به خرج دهیم و به اقتضای آدابی که از نگاه جهانی از ما مطالبه می شود باید حجم کار را در حد استاندارد بیاوریم.امروزه دوره اطلاع رسانی است و این قضیه انعکاس پیدا می کند و هنوز در محکمه ذره ای تندی نشده در فضای مجازی پخش می شود و باید برای این موضوع فکری کنیم.
از سال ۷۰ این بحث بوده است و ببینید برنامه نویس ها روی حساب ۳۵ میلیون نفر ‌جمعیت برنامه را بسته اند در حالیکه اضافه شدن جمعیت یعنی ورودی پرونده ها بیشتر می شود و در برنامه توسعه گاهی محاسبه این موضوع را نکردیم و آینده پژوهی نمی کنیم و فقط برنامه ای ارائه می شود، این موارد را باید با محاسبه عالمانه تری حل کنیم و مسلما درست خواهد شد.
بالاخره هوش ایرانی به همه چیز رسیده است و مقام معظم رهبری فرمود هوشی که می تواند موشک نقطه زن تولید کند نمی تواند یک خودرو تولید کند؟ولی ‌متاسفانه ‌گوشه هایی راه نیوفتاده است، برای تدبیر مجموعه قضایی مسلم می دانیم هوش و فراست ایرانی ها به حل مسئله خواهد انجامید.
نکته ای دیگر خدمت شما عرض کنم که گاهی سوال پیش می آید که چه زمانی ‌می خواهد درست شود؟تحولات اساسی اجتماعی چقدر طول ‌می کشد؟این تمدن سازی است و اگر بنا هست تمدن ساخته شود و یک دولت براساس ارزش های اسلامی شکل بگیرد چقدر طول میکشد؟این را از نگاه جامعه شناسی باید بررسی کنیم و به نظر می رسد از نگاه جامعه شناسان و عالمانه ما عقب نیستیم.

انتهای پیام/