شورای بافت تاریخی بارونق اماکن مذهبی در اطراف حرم ایجاد شود
شورای بافت تاریخی بارونق اماکن مذهبی در اطراف حرم ایجاد شود

حرم های مطهر متعلق به مردم ایران و شیعیان جهان است و این وظیفه مدیران را در ارایه خدمات فرهنگی و رفاهی و عبادی دو صد چندان می کند / تشکیل شورای عالی زیارت استان فارس برای تسهیل گری و رفع موانع و کمک به توسعه فعالیت‌های کمی و کیفی اماکن مذهبی و‌ حرم های مطهر می باشد / انتظار می رود متولیان آستانهای مطهر نقش پررنگ تری در راهبری شورای زیارت ایفا نمایند.

به گزارش پگاه خبر؛مهندس فرخ زاده،معاون هماهنگی امور زائرین و رییس شورای توسعه گردشگری با تاکید بر رونق اماکن متعدد مذهبی اطراف حرم های مطهر افزود:
با رونق مساجد در بافت های تاریخی باید بر روی افزایش ظرفیت های اسکان مسافران در قالب استفاده از مساجد و حسینیه و الحاقات امامزادگان، کار متمرکزی انجام شود و برنامه منسجمی برای بافت صورت گیرد‌.

وی با بیان اینکه شورای بافت تاریخی با رویکرد بهبود خدمات و رونق اماکن مذهبی و توجه به وضعیت زندگی ساکنین در اطراف حرم شکل می‌گیرد، افزود: تمام بناهای غیر قابل استفاده بایستی به زائرسراها تبدیل و در خدمت زائرین و رونق گردشگری زیارت قرار گیرند.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه موج جدید معتادان متجاهر در منطقه شکل گرفته است که باید فکری عاجل در این راستا شود، افزود: جمع آوری ضربتی معتادان متجاهر و انتقال تدریجی مراکز ترک اعتیاد (DIC) و رسیدگی فوری به محرومیت‌های موجود در بافت اطراف حرم توسط قرارگاه محرومیت زدایی، اداره کار، فنی و حرفه ای، کمیته امداد، شورای شهر و شهرداری با همکاری تولیت ها بایستی در اسرع وقت انجام گردد.

فرخ‌زاده با بیان اینکه مساجد می‌تواند به یک مرکز کارآفرینی تبدیل شود، تاکید کرد: بافت باید زنده نگه داشته شود تا معضلات در آن برطرف گردد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری با اشاره به اینکه مجموعه زیارتی امامزاده اسماعیل (ع) شهرستان فسا با مساحت حدود ۱۲۰ هکتار و با بارگذاری ۴۵ هکتار زیتون
و ۱۲ هکتار انجیر و همچنین فضای زیارتی مطلوب و امکانات رفاهی و تفریحی منحصر به فرد، نمونه و الگوی موفق توسعه حرم محسوب می شود، افزود: با توجه به کثرت امام زادگان در استان باید نمونه طرحهای جامع زیارتی مشابه این بقعه متبرکه در سرتاسر استان تعریف و خدمات مکمل زیارت به عموم مردم ارائه گردد.

گفتنی است موضوع مدیریت و ساماندهی معضلات اجتماعی و برنامه ریزی برای اجرای طرح ارتقاء امنیتی و محرومیت زدایی به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و فرماندار شیراز محول و مقرر شد آمار دقیق و برنامه ها در جلسه آینده ارائه و تصمیم گیری شود.

اهم مصوبات شورای عالی زیارت به شرح ذیل است:

-تشکیل کمیسیون ویژه بررسی مشکلات بافت تاریخی با حضور دستگاه های اجرایی و فعالان فرهنگی و مذهبی مرتبط

– ارائه برنامه های فرهنگی و مذهبی و تمهیدات و تدابیر لازم برای بالا بردن ظرفیت های اقامتی برای زائرین در محدوده بافت اطراف حرم های مطهر با محوریت اوقاف و امور خیریه

-ارائه طرحهای روان سازی و مدیریت ترافیک با محوریت نیروی انتظامی

-تهیه و تدوین برنامه جامع درمانی و بهداشتی برای زائرین و ساکنین اطراف حرم با محوریت دانشگاه علوم‌پزشکی و تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع)

– انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین معاونت هماهنگی عمرانی استانداری، اداره کل اوقاف و میراث فرهنگی و گردشگری جهت هزینه‌های مرمت اماکن تحت پوشش اداره اوقاف از محل صندوق مسئولیت اجتماعی استان

-اتخاذ تدابیر لازم جهت استقرار موکب اداره کل اوقاف و امور خیریه در ایام اربعین حسینی و خدمات دهی مشترک در موکب حضرت علی بن موسی شاهچراغ (ع) شهرداری شیراز در محور شلمچه

– تهیه طرح جامع نیازمندی های محدوده ۳۶۰ هکتار توسط شهرداری شیراز با پیگیری شهرداری منطقه ۸

– ارایه فهرست زمین‌های مستعد برای ساخت زائرسرا توسط راه و شهرسازی و شهرداری شیراز

و…

انتهای پیام/ابراهیم‌عباسی

شورای بافت تاریخی