به گزارش پگاه خبر؛در بازار خدمات حقوقی ایران، استفاده از تعیین ظرفیت به جای تعیین صلاحیت علمی در آزمون ورودی حرفه وکالت و همچنین سخت گیری ها در صدور پروانه وکالت منجر به کاهش چشمگیر تعداد ارائه دهندگان خدمات حقوقی شده است. این موضوع منجر به بالا رفتن هزینه و کاهش کیفیت خدمات حقوقی و […]
به گزارش پگاه خبر؛در بازار خدمات حقوقی ایران، استفاده از تعیین ظرفیت به جای تعیین صلاحیت علمی در آزمون ورودی حرفه وکالت و همچنین سخت گیری ها در صدور پروانه وکالت منجر به کاهش چشمگیر تعداد ارائه دهندگان خدمات حقوقی شده است. این موضوع منجر به بالا رفتن هزینه و کاهش کیفیت خدمات حقوقی و عدم دسترسی عموم مردم به این خدمات در کشور شده است. اصلاح معیار پذیرش در آزمون وکالت، تغییر نظام ارزیابی وکیل از نظام ارزیابی مقطعی به نظام ارزیابی مستمر و احیای فعالیت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در این زمینه از جمله سیاست هایی است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
ضرورت و اهداف پژوهش
یکی از ارکان مهم محیط حقوقی قضایی کشور، سیستم رسیدگی قضایی و رکن دیگر آن بازار خدمات حقوقی است. برخلاف نقش فعالانه بازار خدمات حقوقی در بسط و ارتقاء عدالت و توسعه اقتصادی در کشورهای توسعه یافته، در ایران فروکاست بازار خدمات حقوقی کشور به خدمات قضایی و شبه قضایی اتفاق افتاده است و بازار خدمات حقوقی در خارج از دادگاه به صورت کاملاً ناقص و ناکارآمد شکل گرفته است. نتیجه این پدیده، افزایش شکل گیری پرونده های قضایی و افول شاخص های مرتبط با توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی است. در این گزارش مسائل بازار خدمات حقوقی تبیین شده است و راه کارهای برون رفت از مشکلات حاصل از آن ارائه شده است.
بازار خدمات حقوقی و آسیب شناسی
یکی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی خدمات حقوقی، میزان دسترسی مردم به خدمات حقوقی است. در حال حاضر ارائه دهندگان اصلی خدمات حقوقی در سطح جامعه، وکلا هستند لذا دسترسی ارزان و آسان مردم به وکیل مهم ترین مشخصه برای ارزیابی این بازار است که مستقیماً مرتبط با تعداد وکلا است. در ایران سرانه پایین تعداد وکیل با افزایش هزینه های خرید خدمت در بازار خدمات حقوقی باعث شده تا بخش اعظم جامعه از دسترسی به خدمات حقوقی محروم بمانند. طبق اظهارات برخی از متصدیان حوزه وکالت در کشور، خدمات گرانقیمت وکالت باعث شده تا تنها ۱۰ درصد پرونده های قضایی کشور از همراهی وکیل در دادگاه بهره مند باشند.
عدم توسعه بازار خدمات حقوقی کشور، ریشه در انحصاری بودن این بازار دارد که محصول سازوکارهای نادرست اعطای پروانه وکالت در کشور است. با وجود توسعه کمی و کیفی رشته حقوق در دانشگاه های کشور و همچنین افزایش تعداد فارغ التحصیلان این رشته نسبت به سال های گذشته، همچنان وضعیت انحصاری در فرایند اعطای پروانه حفظ شده و در تعداد مجوزها تحولی تغییر نکرده است. سازوکار اعطای پروانه در ایران با رویه های معمول ارزیابی علمی متقاضیان ورود به حرفه وکالت، در دنیا تفاوت فاحشی دارد. در اکثر کشورها تعداد پذیرفته شدگان در آزمون وکالت بدون محدودیت بوده و معیار ورود متقاضیان به بازار کار، صلاحیت علمی آن ها است. ایجاد محدودیت غیرمنطقی در فرایند صدور پروانه وکالت و واگذاری این موضوع به افراد ذی نفع در بازار خدمات حقوقی موجب شده سالانه تنها کمتر از ۵ درصد از متقاضیان، موفق به پذیرش در آزمون وکالت شوند. در حالی که در کشورهایی مانند آلمان، آمریکا و فنلاند هر ساله به ترتیب ۷۰،۶۵ و ۸۵ درصد متقاضیان موفق به قبولی در آزمون وکالت می شوند.
اعمال محدودیت بر مسیر صدور پروانه وکالت با کاهش تعداد عرضه کنندگان و ایجاد ساخت انحصاری در بازار خدمات حقوقی، تبعاتی را برای نظام اجتماعی و اقتصادی کشور داشته که در ادامه به صورت خلاصه بیان شده است.
-
بالا بودن هزینه خرید خدمت در بازار خدمات حقوقی.
-
پایین بودن کیفیت خدمات ارائه شده.
-
تضییع حقوق مردم در سایه عدم دسترسی به وکیل.
-
اطاله دادرسی و کاهش اتقان آراء دادگاه.
-
افزایش هزینه های بنگاه داری.
-
عدم توسعه خدمات حقوقی غیرقضایی.
-
تضییع حقوق عامه.
-
پائین بودن ضمانت اجرای قوانین.