مجموعه‌ای از خاطرات برخی از رزمندگان کلیمی استان فارس  در قالب یک کتاب روانه بازار کتاب خواهد شد
مجموعه‌ای از خاطرات برخی از رزمندگان کلیمی استان فارس  در قالب یک کتاب روانه بازار کتاب خواهد شد

به گزارش خبرگزاری دفتر فرهنگ و مطالعات ادبیات پایداری وابسته به حوزه هنری فارس ، مجموعه‌ای از خاطرات برخی از رزمندگان کلیمی استان فارس را در قالب یک کتاب روانه بازار کتاب خواهد کرد. گرداورنده این خاطرات در این باره  گفت: دفتر فرهنگ و مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری فارس در اواسط سال جاری به […]

به گزارش خبرگزاری دفتر فرهنگ و مطالعات ادبیات پایداری وابسته به حوزه هنری فارس ، مجموعه‌ای از خاطرات برخی از رزمندگان کلیمی استان فارس را در قالب یک کتاب روانه بازار کتاب خواهد کرد.

گرداورنده این خاطرات در این باره  گفت: دفتر فرهنگ و مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری فارس در اواسط سال جاری به بنده سفارش یک طرح مبنی بر جمع‌آوری خاطرات رزمندگان کلیمی فارس را دادند. یکی از دلایلی که این پروژه به من واگذار شد، تسلط بنده بر روی مسائل مربوط به تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری و از آن مهمتر تحقیقات گسترده اینجانب در مورد ادیان و مذاهب توحیدی است.

سعید دهقانی در ادامه به روند تولید محتوا اشاره‌ای کرد و گفت: ایده اولیه این کتاب از یک سال پیش در ذهنم شکل گرفته بود و آن را با حوزه هنری فارس در میان گذاشتم. آنچه که قرار است به همت حوزه هنری فارس به بازار کتاب بیاید حاصل پیشنهاد دکتر عبدالرضا قیصری رئیس دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری و معاون حوزه هنری فارس بود که با آگاهی ایشان نسبت به توانایی‌های بنده، به اینجانب واگذار شد. پس از آن شروع به مصاحبه با رزمندگان کلیمی استان فارس کردم که حاصل ساعت‌ها مصاحبه، مجموعه‌ای از خاطرات این عزیزان از ایثارگری‌هایشان در راه پاسداری از میهن است.

وی همچنین در مورد انگیزه خود افزود: نسل جوان تا کنون همواره در فیلم‌ها و کتاب‌ها با یک تصویر از جنگ مواجه شده است که گاهی برای آن‌ها خسته کننده است. من اما در این کتاب به خوبی نشان خواهم داد که ایثارگری‌ها و جانفشانی‌ها در راه حراست از وطن در میان همه ایرانیان به ویژه جامعه کلیمیان ایران بسیار پررنگ بوده است. مثلا در همین شهر شیراز ما دو شهید کلیمی به نام‌های «فریبرز موریم» و «اسحاق تیزآبی» را داریم. مهمتر از آن این است که رزمندگانی در سال‌های دفاع مقدس به صورت داوطللبانه به جبهه‌ها می‌رفتند و هر کس با تخصصی که داشت نقش مهمی در آن‌ سال‌ها ایفا می‌کرد. مثلا داود کهن مصلح یکی از پزشکان کلیمی شیراز بوده است در سال‌های جنگ را برای مداوای جانبازان در آبادان حضور داشته است. یا مثلا خسرو افراهیم که به عنوان تعمیرکار در زیر بمباران‌های ارتش بعث عراق نقش مهمی را در بازسازی پالایشگاه‌های نفتی ایران داشته است. این کتاب شرح خاطرات این عزیزان از آن سال‌ها خواهد بود.

دهقانی ادامه داد: جامعه کلیمیان ایران همواره در پاسداشت ارزش‌های ملی کوشیده‌اند و همپای دیگر هموطنانشان بوده‌اند. اگر در زمان جنگ یک شهر بمباران می‌شد از کسی پرسیده نمی‌شد که دین و آیین تو چه است؛ هر کس با هر دینی که داشت مورد حمله دشمن واقع می‌شد. مسلمان و کلیمی و زردشتی و مسیحی در ایران سرنوشت مشابهی داشته و دارند به همین خاطر این ضرورت احساس می‌شود تا نسل جوان با فرهنگ ایثار در راه میهن از منظر هموطنان کلیمی خود نیز آشنا بشوند. امید است که انتشار این کتاب گامی هر چند کوچک اما موثر در این راه باشد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر که سابقه خبرنگاری در برخی از رسانه‌ها را نیز در کارنامه خود دارد در ادامه بیان کرد: من با برخی از مشورت‌ها با برخی از صاحب‌نظران فرهنگی جامعه کلیمیان ایران مانند استاد «هارون یشایایی» و همچنین «آرش آبایی» موفق شدم با قوت و دلگرمی بیشتری کارم را به پایان برسانم.

وی اضافه کرد: ریاست هیئت مدیره انجمن کلیمیان شیراز؛ جناب آقای امیر سالاری برای هماهنگی با این رزمندگان یاری رسان بنده بوده‌اند که صمیمانه از ایشان تشکر می‌کنم. خوشبختانه به همت برخی دیگر از فرهیختگان جامعه کلیمیان شیراز مانند خانواده محترم زنده‌یاد دکتر قیام، یوناتان افراهیم و دیگر عزیزان موفق شدم مراحل کار را به فرجام مطلوبی برسانم. انتظار می‌رود که وزارت ارشاد برای رویدادهای فرهنگی از اندیشمندانی مانند پیمان قیام استفاده‌ای صدچندان کنند.

دهقانی در پایان گفت: از آقای «مجتبی میردهقان» و همچنین آقای مهرابی رئسای پیشین و کنونی دفتر امور ادیان توحیدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز برای همکاری‌های لازم تشکر می‌کنم. امید است که ارزش‌های دفاع مقدس همواره پررنگ‌تر از همیشه به واسطه محصولات فرهنگی به نسل‌های آینده انتقال یابند