دیدگاه وزیر بهداشت در خصوص موضوع توصیه به مداخلات طب سنتی در درمان بیماری کوید ۱۹
دیدگاه وزیر بهداشت در خصوص موضوع توصیه به مداخلات طب سنتی در درمان بیماری کوید ۱۹

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به این که اخیراً در بعضی از سایت ها و شبکه های اجتماعی مواردی پیرامون توصیه به مداخلات طب سنتی در درمان بیماری COVID۱۹ مطرح و مورد بررسی و نقد قرار گرفته است، پیامی صادر کرد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز […]


دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به این که اخیراً در بعضی از سایت ها و شبکه های اجتماعی مواردی پیرامون توصیه به مداخلات طب سنتی در درمان بیماری COVID۱۹ مطرح و مورد بررسی و نقد قرار گرفته است، پیامی صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به نقل از وبدا، در متن این پیام آمده است:

به نام خدا

اخیراً در بعضی از سایت ها و شبکه های اجتماعی مواردی پیرامون توصیه به مداخلات طب سنتی در درمان بیماری COVID۱۹ مطرح و مورد بررسی و نقد قرار گرفته که لازم دیدم موارد ذیل را به استحضار صاحبنظران حوزه سلامت برسانم .
۱- طب سنتی و مکمل جزء تفکیک ناپذیر تاریخ علوم پزشکی جهان و دیرینه طب ممالک کهن همچون چین، هند و ایران زمین است و عدم توجه به این گذشته افتخارآمیز و غفلت از مبانی علمی، منطقی و کاربردی آن در شرایطی که طب مدرن در جنبه هائی از بیماری های نوپدید و صعب العلاج در جهان نیازمند ورود طب مکمل می باشد یقیناً از دست دادن فرصت های ارزشمند در تاریخ کشورهاست .
بی تردید در هجمه بی وقفه و درمان ناپذیر ویروس کرونا کشور چین از کلیه ظرفیت ها به خصوص گیاهان دارویی و شیوه های دیگر طب سنتی و جایگزین نیز در کنار روشهای مدرن بهره برد که مشاور طب سنتی اینجانب با مکاتبات و مذاکرات با دانشمندان چینی، گزارشی از اثربخشی این روشها ارائه کرد که توصیه شد پزشکان و دانشمندان طب سنتی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در کنار دیگر متخصصین بالینی و علوم پایه در امور تحقیقاتی بیماری که سرشار از موارد شگفت انگیز جدید بود فعالیت نمایند .
این بدان معنا نیست که :
اولاً : می توان تنها استفاده از طب سنتی چنین بیماری پیچیده و پرتلاطمی را بدون بهره گیری از شیوه ها و تجارب صاحبنظران پزشکی نوین جهان علاج نمود.
ثانیاً: اگر قرار باشد دانشمندان طب سنتی و مکمل در کنار متخصصین پزشکی مدرن با هم افزائی عالمانه به جبنه های تحقیقاتی و درمانی بیماری بپردازند، این عرصه جایگاه شیادان بی سواد و عوامفریبی نیست که با پوشش طب اسلامی و ایرانی سالها بر جان و مال مردم بیرحمانه تاخته اند و نابخردانه با پایمالی عرصه خرد و دانش پزشکی کشور و حتی به آتش کشیدن مستندات مرجع علمی و بین المللی علوم پزشکی و رفتارهای هنجارشکنانه موجبات وهن دین و علما را فراهم نموده اند.
این گروه کم خردتر و رسواتر از آنند که بتوانند حتی در ساده ترین شرایط به عرصه آیند چه رسد به اوضاع پیچیده کنونی که دانشمندان و صاحبنظران جهانی معتقدند با عزمی جهانی و تلاش عالمانه شبانه روزی باید به این پدیده از مرحله شناخت و پیشگیری تا مراحل دارو، ساخت واکسن و درمان بیماری در کنار هم بپردازند .
همانا با تاریکی جهل و خرافه نمی توان بر ظلمت بیماری نوپدید فائق آمد که بقول حافظ:
صحبت حکام ظلمت شب یلداست
نور ز خورشید جوی بو که برآید
ثالثاً : امروز خدمات دانشمندان و دانش پژوهان رشته های مختلف از قبیل طب گیاهی، طب سوزنی، رایحه-درمانی، طب فیزیکی و دیگر رشته های طب مکمل که از متخصصین برجسته علوم پزشکی جهانند در کنار صاحبنظران طب مدرن دست آوردهای اعجاب انگیز و روشهای موثری را در پیشگیری و درمان بیماریها خلق کرده است که در کشور ما نیز ضروریست با استفاده از این ظرفیت و همکاری عالمانه دانشمندان دو حوزه و تمرکز بر تحقیقات و آزمایشات بالینی، فرمولاسیون و ساخت داروهای طبیعی و تدوین پروتکل ها و روشهای درمانی مورد قبول کلیه دانشمندان صاحب نام کشور مدل موفق و حکیمانه ای از هم اقرائی دوعرصه مهم فراهم آید.
بی تردید نزدیکی و هم گرایی عالمانه بین صاحبنظران دو حوزه در دانشگاه های علوم پزشکی کشور می تواند حفره ها و گسست هایی که جایگاه رویش و رشد کلاهبرداری است را پر کند و مردم را نیز از شر خناسان عوام فریب برهاند. انشاء الله