مدیرکل آموزشوپرورش فارس گفت: مهارتآموزی و اجرای مطلوب طرح ایران مهارت ازجمله اولویتهای مهم آموزشوپرورش استان است و در تدوین سند توسعه مهارت لازم است شاخصهایی همچون برخورداری مهارتها از بازار کار و مزیت نسبی هر مهارت در نظر گرفته شود . به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزشوپرورش فارس، دکتر علی عسکر نجفی […]
مدیرکل آموزشوپرورش فارس گفت: مهارتآموزی و اجرای مطلوب طرح ایران مهارت ازجمله اولویتهای مهم آموزشوپرورش استان است و در تدوین سند توسعه مهارت لازم است شاخصهایی همچون برخورداری مهارتها از بازار کار و مزیت نسبی هر مهارت در نظر گرفته شود .
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزشوپرورش فارس، دکتر علی عسکر نجفی در جلسه کمیته ساختار و فناوریهای مدیریتی استان، با محوریت طرح ایران مهارت با تأکید بر اهمیت بحث مهارتآموزی به دانش آموزان گفت: علاوه بر مسائل مالی و اعتباری بحث کیفیت این آموزشها نیز ازجمله مباحثی است که باید موردتوجه قرارگرفته و نظارت خوبی بر نحوه ارائه این آموزشها صورت پذیرد تا نتایج بهتری کسب گردد.
مدیرکل آموزشوپرورش فارس مهارتآموزی و اجرای مطلوب طرح ایران مهارت ازجمله اولویتهای مهم آموزشوپرورش استان دانست و گفت: در اجرای این طرح لازم است بر کیفیت و کمیت تجهیزات و امکانات، توانمندی مربیان و مدرسان، کیفیت و محتوای آموزشها و همچنین وضعیت فضاهای آموزشی نظارت لازم را داشته و نقاط ضعف و قوت را شناسایی نمود.
وی با اشاره طرح سند توسعه مهارت استان در جلسه شورای مهارت استان ، گفت: آموزشوپرورش وظیفه دارد نیروی کار و نیروی انسانی متخصص را برای آینده تربیت کند، لذا این نهاد نقش برجستهای در بحث آموزشهای مهارتی داشته و جایگاه آن از اهمیت خاصی برخوردار است .
نجفی تأکید کرد: در سند توسعه مهارت استان باید نقطه هدف برای آموزشوپرورش روشن شود و در تدوین آن لازم است شاخصهایی همچون برخورداری مهارتها از بازار کار و مزیت نسبی هر مهارت در نظر گرفته شود .
مدیرکل آموزشوپرورش فارس افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰ باید ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه به شاخه فنی و حرفهای و کاردانش بروند که تا امروز نزدیک به ۳۴ درصد این هدف محقق شده است.
وی بر ضرورت تعامل و همکاری آموزشوپرورش با سازمان آموزشهای فنی و حرفهای تأکید کرد و گفت: طبق سند تحول بنیادین هر دانشآموز در هر رشتهای باید بتواند یک مهارت را در طی دوران تحصیل خود فرابگیرد .
نجفی ضمن قدردانی از همکاریهای خوبی که اداره کل فنی و حرفهای و آموزشگاههای آزاد در سطح استان داشتهاند گفت: امیدواریم با همان رویکرد خدمترسانی به دانش آموزان مناطق محروم ، شبانهروزیها ، عشایری و روستایی بتوانیم گامهای مؤثری در توسعه این آموزشها برداریم .
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزشوپرورش فارس نیز گفت: در راستای تفاهمنامه منعقده بین وزارت آموزشوپرورش و سازمان فنی و حرفهای کشور مبنی بر ارائه آموزشهای مهارتی به دانش آموزان از سال گذشته طرح ملی ایران مهارت در مدارس به اجرا درآمده است.
بهنام حیدری گفت: طبق شیوهنامه وزارتی اداره کل آموزشوپرورش و اداره کل فنی و حرفهای استان موظف شدهاند با رعایت مقررات از ظرفیتهای آموزشی بخش خصوصی ( آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد) و بخش دولتی اداره کل آموزش فنی و حرفهای و ظرفیت فضاهای مدارس استان، بهرهگیری نمایند.
رئیس اداره آموزشهای دوره اول متوسطه آموزشوپرورش فارس نیز در این خصوص گفت: طبق برنامهریزی انجامشده امسال این طرح در تمامی مدارس متوسطه دوره اول استان در قالب فعالیتهای فوقبرنامه مدارس تا پایان شهریورماه اجرا و در پایان دوره نیز به دانش آموزان موفق، گواهی معتبر ارائه می گردد.
عبدالرضا سرانجام در تشریح نحوه اجرای این طرح در سال تحصیلی گذشته نیز گفت: در سال تحصیلی گذشته این طرح در ۳۵۵ دبیرستان منتخب و مجری دوره اول متوسطه استان و در قالب ۱۳۳ عنوان رشته مهارتی بهصورت فوقبرنامه به دانش آموزان ارائهشده است.
وی در تشریح نحوه همکاری مدارس با آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد استان گفت: در راستای اجرای این طرح مدارس میتوانند بهمنظور استفاده از امکانات بخش خصوصی و آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد ۴ نوع قرارداد بر اساس نیاز و شرایط خود با آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد منعقد نمایند.
سرانجام با تأکید بر اینکه تمامی آموزشهای مهارتی در این طرح باید در قالب برنامههای فوقبرنامه و در فضای مدرسه اتفاق بیافتد گفت: ۴ نوع قرارداد بهمنظور همکاری آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد در اجرای این طرح پیشبینیشده است که در تمامی این قراردادها آموزشها باید حتماً در مدرسه صورت پذیرد .
رئیس اداره آموزشهای دوره اول متوسطه آموزشوپرورش فارس افزود: در قرارداد نوع اول اجرای طرح توسط مدرسه با تأمین فضا ، تجهیزات آموزشی، مواد مصرفی و مربی هست و فقط امر نظارت بر عهده آموزشگاههای فنی و حرفهای هست و در قرارداد نوع دوم علاوه بر نظارت امر تأمین مربی نیز بر عهده آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد میباشد.
وی با اشاره به اینکه در قرارداد نوع ۳ علاوه بر تأمین مربی و نظارت بر آموزشها، تجهیزات آموزشی نیز توسط آموزشگاهها تأمین میگردد گفت: تهیه مواد مصرفی موردنیاز علاوه بر موارد قبلی ازجمله مواردی است که در قرارداد نوع چهارم میباید از سوی آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد متناسب با نوع مهارت و تعداد دانش آموزان و بر اساس درخواست مدیران مدارس مجری تأمین شود.
گفتنی است در این جلسه معاون آموزش، پژوهش و برنامهریزی و مدیر حراست اداره کل آموزشهای فنی و حرفهای فارس، مسئول کانونهای آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد و رئیس انجمن صنفی آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای استان نیز در خصوص نحوه همکاری بخش خصوصی و اداره کل آموزشهای فنی و حرفهای استان برای اجرای این طرح به بیان دیدگاههای خود پرداختند.