قنات چاه درویشی قیر جان دوباره گرفت
قنات چاه درویشی قیر جان دوباره گرفت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از پایان مرمت و لایروبی قنات چاه درویشی در جنوب شهر قیر خبر داد و گفت: با این اقدام قناتی که از اواخر دهه ۷۰ خشک شده بود جان دوباره گرفت. به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، مهدی همتی افزود: به منظور […]

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از پایان مرمت و لایروبی قنات چاه درویشی در جنوب شهر قیر خبر داد و گفت: با این اقدام قناتی که از اواخر دهه ۷۰ خشک شده بود جان دوباره گرفت.


به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، مهدی همتی افزود: به منظور احیاء این رشته قنات با هفت دهانه چاه بیش از ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و با مشارکت ۱۵ درصدی ذی نفعان هزینه شده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر این رشته قنات با میزان آب دهی نزدیک به هفت لیتر بر ثانیه، امید را به بهره برداران هدیه کرده است.
به گفته همتی؛ لایروبی، کول گذاری، ترمیم میله چاه و ریزش برداری از مهمترین اقدامات انجام شده در مرمت و بهسازی قنات چاه درویشی است.
وی با اشاره به اینکه در بررسی های اولیه توسط مشاور از مثمر بودن عملیات اطمینان حاصل شده بود، بیان کرد: با روان شدن آب از مظهر قنات خانوار های عشایری در منطقه مستقر و تعداد زیادی از زنبورداران در این محل اسکان یافته اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اظهار کرد: بروز خشکسالی در منطقه کشاورزان را با مشکل مواجه ساخته است که با همت و تلاش اداره امور فنی و زیر بنایی این مدیریت و همیاری مردم مرمت و احیای قنوات به جریان افتاده تا تولید رونق دوباره ای داشته باشد.

همتی ابراز کرد: قنوات از قدیم‌ منبع تأمین آب برای کشاورزی به شمار آمده و به‌ عنوان یک میراث فرهنگی اجتماعی دارای اهمیت خاصی نزد مردم هستند.

منابع آبی شهرستان قیروکارزین شامل یک رودخانه (قره آغاج) که از دشت کارزین و افزر می گذرد ، ۳۸ رشته قنات، ۱۲ دهنه چشمه، و بیش از ۴۵۰۰ حلقه چاه که بصورت عمیق و نیمه عمیق است.
قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع می باشد.