به گزارش پگاه خبر از شیراز، علیرضا امیری، در جمع اصحاب رسانه به تشریح عملکرد چهارماهه نخست امسال و برنامههای آینده پرداخت.
پروژههای هفته دولت و موقعیت راهها
وی با اعلام بهرهبرداری ۹۰ پروژه عمرانی راهداری و حملونقل در هفته دولت، گفت: این پروژهها با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان، شامل روکش آسفالت، لکهگیری، نگهداری و احداث راههاست و هدیه دولت به مردم فارس محسوب میشود.
امیری بر موقعیت ویژه فارس در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب کشور تأکید کرد و افزود: بیش از ۲۱ هزار کیلومتر راه در قالب آزادراه، بزرگراه، راههای اصلی و فرعی در این استان زیر پوشش خدماترسانی قرار دارد.
آمار حملونقل و نقش در بحرانها
مدیرکل راهداری فارس ظرفیت ناوگان حملونقل عمومی استان را ۵۵ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: از این تعداد، حدود ۴۸ هزار ناوگان باری است که فارس را در رتبه نخست کشور قرار داده و بیش از ۵ هزار دستگاه نیز مربوط به اتوبوس، مینیبوس و سواری بینشهری است. حدود ۷۵ هزار راننده حرفهای بار و مسافر در استان فعالیت میکنند.
وی با اشاره به عملکرد چهارماهه نخست سال ۱۴۰۴، از جابجایی بیش از ۱۵ میلیون تن کالا (رشد ۱۰ درصدی) و بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر (رشد ۱۱ درصدی) خبر داد.
امیری تجربه جنگ ۱۲ روزه را یادآور شد و گفت: به برکت همراهی رانندگان و بخش خصوصی، هیچ اختلالی در تأمین کالای اساسی مردم ایجاد نشد و این نشان داد ظرفیت حملونقل فارس در مواقع بحرانی پشتوانه بزرگی برای کشور است.
زائران اربعین و مشکلات ناوگان
امیری با اشاره به نقش فارس به عنوان استان معین مرزهای شلمچه و چذابه در اربعین ۱۴۰۴، گفت: امسال برای جابجایی زائران بیش از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس فعال شد و تردد زائران بدون مشکل انجام شد.
وی مشکل اصلی را فرسودگی ناوگان اتوبوسی دانست و افزود: «حدود ۱۰ سال است واردات ناوگان اتوبوسی متوقف شده، اما با تصمیم اخیر دولت برای واردات بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس، امیدواریم سال آینده دغدغه کمتری داشته باشیم.
مطالبات رانندگان و حادثه کوار – فیروزآباد
وی به مطالبات بهحق رانندگان از جمله بحث بیمه تأمین اجتماعی اشاره کرد که در مراحل نهایی تصمیمگیری ملی است و گفت: در حوزه سوخت نیز سهمیه واقعی بر اساس پیمایش تخصیص یافته و از ابتدای سال افزایش متوسط ۲۰ درصدی کرایه بار و مسافر اجرایی شده که بهزودی نتایج آن ملموس خواهد بود.
امیری در پاسخ به پرسشی درباره حادثه واژگونی اتوبوس در محور کوار – فیروزآباد، گفت: این اتوبوس با ظرفیت مجاز ۴۸+۱ نفر متخلفانه مسافران بیشتری سوار کرده بود و سهم تقصیر شرکت ۵۰ درصد اعلام و به حکم کمیسیون ماده ۱۲ به مدت یکسال تعطیل شد.
وی تأکید کرد: زیرساخت جاده در محل حادثه چهارخطه و ایمن بود و فرسودگی ناوگان و تخلفات شرکت موجب سانحه شد.
نقاط حادثهخیز و برنامههای ایمنی
مدیرکل راهداری فارس در پاسخ به سوال خبرنگار پگاه خبر با اشاره به شناسایی و اصلاح نقاط حادثهخیز گفت: سال گذشته ۱۲۰ نقطه حادثهخیز داشتیم که ۹۰ مورد آن اصلاح شد و برای پایان سال نیز پروژهای با اعتبار ۴ همت (هزار میلیارد تومان) تعریف شده که قسمت اعظم آن به رفع نقاط حادثهخیز و ارتقای ایمنی از طریق تعریض، بهسازی، روشنایی و سیستمهای هوشمند اختصاص دارد و طبق تحقیق تنها ۶ درصد سهم تصادفات به علت نقاط حادثهخیز است.
امیری با اشاره به رتبه اول فارس در حوزه معادن، از تصمیمات خوب در جلسات با برنامه و بودجه و صنعت و معدن خبر داد و گفت: معادن در استفاده از راهها و بحث ارتقا و لکهگیری آسفالت به ما کمک میکنند و با تقویت نظارتها مشکلات کمتر خواهد شد.
وی در پایان به خدماتدهی به عشایر اشاره و از انعقاد تفاهمنامهای برای اجرای پروژههای راههای روستایی زیر سه کیلومتر به صورت امانی خبر داد و عنوان کرد: پیشبینی میکنیم نخستین پروژههای این حوزه در پایان شهریور یا اوایل مهرماه به بهرهبرداری برسند.
انتهای پیام/