خط ۳ مترو شیراز، تلفیق همت، اعتماد و هنر مهندسی ایرانی است / دوبرابر شدن ظرفیت حمل و نقل عمومی تا پایان ۱۴۰۶
خط ۳ مترو شیراز، تلفیق همت، اعتماد و هنر مهندسی ایرانی است / دوبرابر شدن ظرفیت حمل و نقل عمومی تا پایان ۱۴۰۶
رئیس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و عمران شورا در بازدید شبانه از ایستگاه‌های مترو میلاد گفت: پروژه خط ۳ مترو شیراز که نماد همت مهندسی ایرانی و اعتماد عمومی است، با پیشرفت فیزیکی قابل توجه در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. این طرح تحول‌آفرین که تا پایان ۱۴۰۶ به بهره‌برداری می‌رسد، نه تنها ظرفیت حمل‌ونقل عمومی شهر را دوچندان خواهد کرد، بلکه با کاهش چشمگیر ترافیک و بهبود کیفیت سفرهای درون‌شهری، تحولی اساسی در نظام حمل‌ونقل شیراز ایجاد می‌نماید.

به گزارش پگاه خبر، رضا محمدیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خط ۳ مترو، از اجرای متفاوت این پروژه خبر داد و گفت: هر ایستگاه این خط، داستان خود را دارد؛ از حفاری در عمق خیابان‌های شلوغ تا نفوذ به بستر رودخانه. ایستگاه میلاد در زیر خیابان، ایستگاه پل بصیرت در آغوش رودخانه و ایستگاه چمران در عمق جریان آب، هرکدام چالش‌های فنی منحصربه‌فردی دارند که با دقت مهندسی ایرانی در حال حل شدن است.

وی با اشاره به دستاورد بزرگ این پروژه افزود: دستگاه حفار TBM که نخستین‌بار در کشور بدون توقف در ایستگاه‌های از آن عبور می کند و ایستگاه را حفاری نمی کند؛ این فناوری نه‌تنها زمان اجرا را کاهش داده، بلکه میلیاردها تومان از هزینه‌های پروژه کاسته است.

محمدیان با اعلام پیشرفت چشمگیر پروژه، اظهار داشت: اگر روند کنونی با همین دقت و سرعت ادامه یابد، شیرازی‌ها تا پایان سال ۱۴۰۶ صاحب مترویی خواهند شد که نه‌تنها ترافیک را به تاریخ می‌سپارد، بلکه ظرفیت جابه‌جایی مسافر را در شهر دو برابر می‌کند.

وی در ادامه به آمارهای قابل‌توجهی اشاره کرد:پوشش جمعیتی ۸۰۰ هزار نفری از معالی‌آباد تا گویم، افزایش ظرفیت جابه‌جایی از ۱۰۰ هزار به ۲۰۰ هزار مسافر در روز و اتصال به شبکه ریلی موجود برای ایجاد کریدورهای چندمنظوره  است.

یکی از زیباترین ویژگی‌های این پروژه، اجرای کم‌صدای آن است؛ محمدیان با اشاره به این موضوع گفت: مردم شیراز اگر به دیواره‌های ایستگاه‌ها دقت نکنند، شاید هرگز نفهمند که زیر پایشان بزرگ‌ترین پروژه مهندسی شهر در حال اجراست. این هنر مهندسان ایرانی است که ترافیک و زندگی روزمره را مختل نمی‌کنند، درحالی‌که شهری جدید در دل زمین می‌سازند.

رئیس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و عمران شورا در پایان گفت: خط ۳ مترو شیراز نه‌تنها یک پروژه عمرانی، بلکه نماد همت والای مدیریت شهری، مهندسان ایرانی و اعتماد مردم است. پروژه‌ای که می‌تواند الگویی برای کل کشور باشد و ثابت کند که با فناوری و برنامه‌ریزی دقیق، می‌توان چالش‌های بزرگ شهری را به فرصت‌هایی بی‌نظیر تبدیل کرد