به گزارش پگاه خبر از شیراز، محمد علی چوبینی در رویداد ملی سقاخانه با اشاره به معرفی ظرفیتهای گردشگری مذهبی شیراز و امضای تفاهمنامه همکاری بین شهرداریهای شیراز، مشهد و قم بیان داشت: تفاهمنامه سقاخانه، گامی مهم در راستای همکاری بین شهرهای مذهبی ایران و تبادل تجربیات در حوزه گردشگری زیارتی است.
وی تصریح کرد: رویداد ملی سقاخانه میتواند فرصتی برای معرفی و رونق ظرفیتهای زیارتی و جذب گردشگر مذهبی به شهر شیراز در سراسر کشور باشد.
معاون شهردار شیراز ادامه داد: نشستهای تخصصی، نمایشگاه آثار هنری مرتبط با سقاخانه، کارگاههای آموزشی و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری از جمله اقدامات در این رویداد بوده است.
چوبینی در پایان از هنرمندان و فعالان حوزه سقاخانه که در حفظ و احیاء این هنر ارزشمند تلاش کردهاند، تقدیر کرد.
مدیریت شهری شیراز در سه عرصه حماسه، هنر و دین آماده همکاری با همه نهادهاست
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه رویداد سقاخانه گفت: ما نباید بصورت مجمع الجزایری کار کنیم و در همینجا اعلاممیکنیم که مدیریت شهری شیراز در سه عرصه حماسه، هنر و دین آماده همکاری با همه نهادهاست.
محمدرضا هاجری تصریح کرد: اگر بین تمام ارگانها همپوشانی و تقسیم کار صورت بگیرد کار به نحو احسنت انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه برای حفظ هویت شهرهای مذهبی باید تلاش کنیم ابراز داشت: برای این اقدام نیاز به همبستگی فرهنگی و همکاری بین شهرهای مذهبی است.
هاجری بیان کرد: برای اینکه گردشگری مذهبی به سمت بی هویتی نرود نیاز به همبستگی، برنامه ریزی دقیق و همدلی بین تمامی ارگانهای مربوطه است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به مشکلات جدی در حوزه گردشگری و حفظ هویت مذهبی شهرها ادامه داد: گردشگری مذهبی و دینی در شهرهای مذهبی نیاز به تقویت و جذب گردشگر دارد.
هاجری افزود: متاسفانه بسیاری از مساجد و بناهای تاریخی در حال نابودی هستند و حدود ۱۶۰محله شیراز نیازمند توجه مسئولین و هویت محلات در حال از بین رفتن است که توجه جدی مسئولان امر به این مهم را می طلبد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه مسئولین امر در زمان حال بیشتر بر جنبههای تجاری و تفریحی تمرکز دارند تا بر جنبههای مذهبی و فرهنگی، یادآور شد: باید فضارا برای گردشگران فراهمکنیم تا آنها بطور ویژه برای زیارت به شهرهای مذهبی برنامه ریزی سفر کنند.
هاجری افزود: ما باید دور هم جمع شویم و برای حفظ قداست و هویت شهرهای مذهبی برنامهریزی کنیم.
جذب گردشگران داخلی و خارجی و ماندگاری آنها از اهداف اصلی شهرداری شیراز است
مدیر گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری شیراز جذب گردشگران داخلی و خارجی و افزایش ماندگاری آنها را از اهداف اصلی شهرداری کلانشهر شیراز خواند.
علی نیری، در حاشیه اختتامیه رویداد ملی سقاخانه که به میزبانی شیراز برگزار شد، افزود: شیراز یکی از شهر مهم گردشگری در کشور است و تمام جاذبه های گردشگری از قبیل تاریخی، طبیعی، فرهنگی و زیارتی را داراست.
وی با اشاره هدف شهرداری شیراز مبنی بر جذب گردشگر داخلی و خارجی در شیراز، تصریح کرد: در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۳، رویدادها و برنامههای مهمی در حوزه گردشگری شیراز برگزار شده است و شهرداری شیراز در نظر دارد در سال ۱۴۰۴، با ورود به بازارهای جدید، تحولی در حوزه گردشگری ایجاد کند.
مدیر گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری شیراز ابراز داشت: شیراز به عنوان تنها شهری که در میان مهمترین شهرهای زیارتی و گردشگری کشور نقش محوری دارد، شناخته میشود و مدل حکمرانی و بازاریابی گردشگری در شیراز، نوآورانه و متفاوت است.
نیری عنوان داشت: پس از امضای تفاهمنامه گردشگری مذهبی بین شیراز، قم و مشهد، تلاش برای ارتقای این همکاریها در سطح شهرداران در حال انجام است.
وی افزود: دبیرخانه رویداد سقاخانه امسال در شیراز بود و برگزیدگان این رویداد معرفی و تقدیر شدند.
این مقام مسئول با اشاره به هدف حمایت از طرحهای نوآورانه در حوزه جذب زائر گفت: شهرداری سه شهر در تلاش هستند با همکاری تولیتها، نقش موثری در حوزه زیارت ایفا کنند.
مدیر گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: شیراز سومین حرم اهل بیت است و دارای مساجد تاریخی و بقاع متبرکه ارزشمندی است و شهرداری شیراز در حوزه اختیارات قانونی خود تلاش می کند این ظرفیتها را به جامعه گردشگری بشناساند.
نیری افزود: برنامه ریزی برای رویداد سوم با هدف افزایش مشارکت بین دستگاهی و مردمی و همچنین جذب زائران بین المللی در حال انجام است.
حفظ ارزشهای زیارتی همسو با نیازهای روز جامعه
معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: هدف سازمان فرهنگی شهرداری سه شهر اجرای برنامههایی است که ضمن حفظ ارزشهای زیارتی، با نیازهای روز جامعه نیز همسو باشند.
سید جلیل بامشکی در ادامه رویداد سقاخانه با اشاره به برنامههای توسعه زیارت و گردشگری در مشهد بیان داشت: توجه به اهمیت ایجاد ساختارهای پایدار برای توسعه زیارت در همکاری های مشترک بین شهرهای مذهبی است.
وی تصریح کرد: طرحهای جدید در حوزه زیارت و گردشگری با مشارکت نهادهای فرهنگی و اقتصادی به زودی اجرایی میشود.
معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد ادامه داد: سازمانهای فرهنگی شهرداری های زیارتی در دوسال گذشته بسیار هدفمند تر از قبل و با برنامه های مدون تجدید ساختار شده اند و بزودی برنامه های مشخصی در جذب گردشگران مذهبی اجرائی میکنند.
بامشکی گفت: در سال گذشته اولین رویداد سقاخانه با استقبال گستردهای روبهرو شد و برنامههای امسال نیز با توسعه محورها و رویکردهای جدید اجرا خواهند شد.
وی تصریح کرد: تمرکز اصلی این رویداد در سال نخست بر ارائه خدمات بود و امسال بر تعمیق مفهوم زیارت و پژوهش تمرکز کرده ایم.
معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد با اشاره به همکاری نهادهای دیگر در این حوزه، خاطرنشان کرد: با همکاری تمامی نهادها و دستگاههای مرتبط، می توانیم برنامههای زیارتی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم و خدماتی در شان زائران ارائه دهیم.
وی شهر مشهد را دارای ظرفیتهای بسیار در حوزه خدمات زیارتی دانست و گفت: با استفاده از تجربه و ظرفیتهای شهر مشهد برای بهبود حال زائران باید تمامی ظرفیتها را فعال کنیم.
بامشکی افزود: یکی از برنامههای مهم ما، برگزاری رویدادهای فرهنگی و قرآنی در اماکن زیارتی است که این برنامهها بهصورت مستمر برگزار خواهند شد تا زائران بتوانند از خدمات متنوع فرهنگی بهرهمند شوند.
وی گفت: با راهاندازی یک صندوق ویژه برای حمایت از طرحهای فرهنگی و زیارتی میتوانیم منابع مالی لازم برای اجرای پروژههای تخصصی را تامین کنیم و در طول سال از این اعتبارات برای توسعه و بهبود خدمات استفاده کنیم.
دبیر دومین رویداد ملی ایده پردازی سقاخانه گفت: بیش از ۴۰۰ طرح و ایده به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۱۱۰ طرح وارد مرحله پرورش شد و تعداد ۴۵ طرح شایسته پیگیری جهت اجرا ارزیابی شدند و تنها ۹ طرح به مرحله پایانی راه یافت.
مرتضی عطایی نژاد، بیش از ۹۵ درصد از طرح های ارسالی به دبیرخانه رویداد سقاخانه را قابل اجرا در تمام شهرهای مذهبی کشور خواند.
وی تصریح کرد: رویداد ملی سقاخانه یک پل ارتباطی است که بتواند طرح ها و ایده هایی که در حوزه زیارت می تواند وجود داشته باشد و یا قابل شکل گیری هست با استفاده از استراتژی نوآوری از سطح جامعه شیعیان و دلدادگان ائمه اطهار (ع) در کشور جمع آوری کند و ایده ها را به سمع و نظر صاحبین اختیار و مسئولینی که می توانند تصمیم گیری کنند، برساند و تصمیم سازی کنند.
عطایی نژاد ادامه داد: شکل گیری کسب و کارهایی در حوزه زیارتی مطرح است تا ارائه طرح و ایده ها از ظرفیت های حمایتی بهره مند شوند و به مرحله اجرا برسد.
دبیر دومین رویداد ملی ایده پردازی سقاخانه با اشاره به طرح های ارائه شده در این رویداد گفت: طرح ها در سه بخش ایده ها، طرح های کسب و کار و طرح های اجرایی بود.
وی ادامه داد: هدف از ارائه ایده ها مشارکت عموم مردم بود که بتوانند طرح های خود را که مدنظر دارند به گوش مسئولان برسانند که در این راستان برنامه های متعددی با حضور مدیران برگزار شد و طرح ها از سوی مردم ارائه شد.
عطایی نژاد با بیان هدف رویداد سقاخانه در ایجاد کسب و کار ابراز داشت: تلاش بر این است تا افراد را معرفی کنیم و فرصت هایی ایجاد شود که منجر به عقدقرار داد و جذب سرمایه شود.
وی بیان داشت: طرح های کسب و کار مجموعه هایی هستند که به شکل ماندگار و پایدار می توانند فعالیت داشته باشند و دارای پیوست اقتصادی بوده و بتوانند درآمد مالی و جذب سرمایه داشته باشند.
در ادامه معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)نیز گفت: مردم شیراز و شهر شیراز این افتخار را دارد که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی نامگذاری فرمودند.
حجت الاسلام قاسم میرشکاری ادامه داد: انتخاب نام سقاخانه بسیار هوشمندانه بوده است که مفهوم آن در ایثار، خدمت و فداکاری است.
وی با اشاره به موضوع زیارت بیان داشت: زیارت و زایر نوازی در فرهنگ شیعه نقش بسزایی در محبوبیت ایمان و ایجاد ارتباط معنوی زائران با اهل بیت (ع) دارد و در سه شهر معنوی مشهد، قم و شیرلز این موضوع بخوبی دیده می شود.
حجت الاسلام میرشکاری افزود: حمله دشمنان به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) نشان می دهد یکی از کانون های تمدنی و آخرالزمانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) است.
بنابر این گزارش در اختتامیه دومین رویداد ملی سقاخانه از اثرات برتر در حوزه گردشگری زیارتی تقدیر شد.
انتهای پیام/