مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: شاید اقدامات سلبی در بخشهای مختلف منجمله مدیریت مصرف آب و انرژی، تاثیرات و اتفاقات زودگذری را رقم بزند اما راه نجات آب و گذر از ناترازیها، اقدامات و برنامههای فرهنگی است.
مدیرکل آموزش وپرورش فارس بااشاره به تلاش مجموعه تعلیم وتربیت استان تلاش برای فرهنگسازی و ارتقاء دانش و آگاهی دانش آموزان گفت: راه نجات آب و سایر انرژی ها تنها از طریق فرهنگ سازی و بهره مندی از ظرفیت دانش آموزی امکان پذیر است.
قاسمی خاطرنشان کرد: شاید اقدامات سلبی در بخشهای مختلف منجمله مدیریت مصرف آب و انرژی، تاثیرات و اتفاقات زودگذری را رقم بزند اما راه نجات آب و گذر از ناترازیها، اقدامات و برنامههای فرهنگی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای فارس نیزدر این جلسه با اشاره به سیمای آب استان، به تشریح ابعاد و اهمیت طرح دانشآموزی نجات آب “داناب” و نقش آموزش و پرورش در آن، پرداخت.
سیاوش بدری، ضمن یادآوری اینکه ۹۰ درصد آب استحصال شده از منابع زیرزمینی و سطحی در فارس به بخش کشاورزی اختصاص مییابد، گفت: امروز نیازمند تغییر رویکرد حوزه اقتصادی از کشاورزی به سمت صنعت و گردشگری هستیم.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقهای فارس با اشاره به تهدیداتی که استفاده بیرویه از منابع آب زیرزمینی در پی دارد، گفت راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از بروز بحرانهای مرتبط با آب وجود دارد،بدری افزود نصب ابزارهای اندازهگیری روی چاههای آب، تدوین الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی و از همه مهمتر، اقدامات فرهنگی و ارتقاء آگاهیهای جمعی، راهکارهای مد نظر برای مدیریت منابع و مصارف آب است.
او، اجرای طرح دانشآموزی نجات آب “داناب” را یکی از راهکارهای اثرگذار در حوزه فرهنگسازی برشمرد و گفت: پانزده سال از اجرایی شدن این طرح میگذرد اما در سنوات اخیر نگاه جدیتری به داناب معطوف و اقدامات اثرگذارتری اجرایی شده است.
بدری با بیان اینکه فارس طی سال های اخیر امتیاز کامل اجرای طرح داناب و رتبه برتر را در کشور کسب کرده است، گفت: همکاری مطلوب اداره کل آموزش و پرورش فارس یکی از عوامل مهم در موفقیت آب منطقهای در اجرای طرح داناب بوده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقهای فارس نیز اظهار کرد: فارس با ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت دارای یکصد هزار منبع آب است وسالانه بیش از ۷ میلیارد متر مکعب آب از سفرهای زیر زمینی برداشت می شود.
بدری افزود: بیش از ۱۲ درصد از کشاورزی کشور در استان فارس وجود دارد، و بیش از ۸۴ درصد آب های مورد نیاز را از سفرهای آب زیر زمینی برداشت می کنیم و تنها ۱۶ درصد از آب های جاری و سطح زمین است.
وی تصریح کرد: به دلیل برداشته بی رویه بیش از ۹۰ درصد از آب های تجدید پذیر استفاده می کنیم این در حالی است که این میزان نباید بیش از ۴۰ درصد باشد.
بدری خاطرنشان کرد: اکنون دچار بحران آب هستیم بیش از ۳۰ درصد اراضی ما در حال فرو نشست است در برخی دشت ها فرو نشست سی سانتی متر ی را داشته ایم این در حالی است که استاندارد ۴ سانتیمتر است.
وی ادامهداد: کار نصب ابزار های انداز گیری مانند کنتورهای هوشمند در بیش از ۲۷ هزار حلقه چاه استان انجام شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس گفت: با تلاش های صورت گرفته فرهنگ بهینه سازی آب را در برخی شهرستان ها نهادینه کردیم.
وی افزود: در آینده به سمتی خواهیم رفت تا در خصوص آب مصرفی فضای سبز یه سمت استفاده از آب های غیر متعارف برویم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس با اشاره به اینکه الگوی کشت یکی از مسائل دیگری است که نیازمند فرهنگ سازی است عنوان کرد: فرهنگ سازی از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود لذا مشارکت مردمی در این راستا بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: پانزدهمین سال است که طرح داناب و سواد آبی در دستور کار است اما در دو سه سال اخیر این طرح با جدیت در حال اجراست.
بدری گفت: هزینه کردن در راستای فرهنگ سازی نوعی سرمایه گذاری است لذا به دید هزینه ای به آن نگاه نمی کنیم.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس هم گفت: در فارس بیش از ۹۴۰ هزار دانش آموز داریم که با احتساب خانواده ها، اغلب جمعیت استان را شامل می شود.
مجید بذرافکن افزود: وجود دانش آموزان فرصت طلایی که که باید نهایت استفاده از آن در فرهنگ سازی داشته باشیم.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: سی درصد از مخاطبان ما را کشاورزان تشکیل می دهند که نیاز به آموزش در مصرف بهینه آب دارند.
یزدان دشتیان، افزود: آموزش و پرورش بستر مناسبی برای فرهنگ سازی است لذا هر کاری قرار است انجام شود باید از دوره ابتدایی آغاز شود.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقهای فارس نیز با بیان اینکه خشکسالی از دیرباز گریبانگیر این استان بوده است، گفت: داناب، یکی از پروژههای پانزدهگانه طرح احیاء و تعادل بخشی و تنها پروژه فرهنگی این طرح است.
محمدمهدی شریفی با بیان اینکه طرح دانشآموزی نجات آب “داناب”، ایجابی است، خاطرنشان کرد: این اطمینان و اعتقاد وجود دارد که اقدامات فرهنگی در میانمدت و دراز مدت، اثرات مطلوبی به دنبال خواهد داشت.
انتهای پیام/