در یکصد و هشتاد و یکمین  جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز چه گذشت؟
در یکصد و هشتاد و یکمین  جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز چه گذشت؟

یکصد و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با نطق ۳نفر از اعضای شورا برگزار شد و شش دستور کار مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پگاه خبر، یکصد و هشتاد و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز  با حضور اعضای شورای اسلامی شهر،  شهردار شیراز  برگزار و پس از سخنرانی ریاست شورای اسلامی سه عضو شورا نطق پیش از دستور داشتند.

 

 

ابراهیم کمالی با بیان اینکه باغات و پهنه های سبز میراثی است که در طول زمان و به قیمت عمر، هزینه، آب و خاک این شهر و مردمانش شکل گرفته است، گفت: هویت شیراز به باغ گره خورده و شهرتش در ادبیات، تاریخ و مکتوبات جهانگردان از دیرباز به سرسبزی و آب و هوای خوش است. القابی چون جنت تراز یا شهر گل و بلبل مدیون پهنه های سبز این شهر است که بخش عمده آن در محدوده قصردشت قرار داشت و دارد.
وی تصریح کرد: باغات قصردشت که روزگاری بسیار متراکم بودند قدمتی چندصد ساله دارند و یک میراث تاریخی زنده و دارای حیات، نه فقط برای شهروندان شیراز بلکه برای کل کشور است. این پهنه های سبز محصول سالهای عمر مردم این شهر است که نسل در نسل به ما رسیده و تلاش برای حفظ آنها وظیفه سازمانی، شرعی و وجدانی تک تک ماست.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ابراز داشت: تکراری ترین جمله در مورد باغات قصردشت این هشدار است که مردم شریف شیراز و مسئولان محترم از ۳۵۰۰ هکتار وسعت باغات در هم تنیده قصردشت اکنون کمتر از ۹۸۰ هکتار آن هم بصورت اسمی باقی مانده است و اگر دیرتر از این برای حفاظت همه جانبه اقدام کنید باید در تاریخ از این باغات یاد کرد.

وی گفت: شورای اسلامی شهر شیراز بر مبنای همین دغدغه از بیش از یکسال گذشته ذیل دو کمیسیون خدمات شهری و شهرسازی اقدام به ایجاد کمیته صیانت از باغات نمود. در این کمیته تلاش‌ شد بر دو محور آسیب شناسی و اجرای سیاست‌های ترویجی تمرکز شود و در زمینه برنامه های کاربردی با قابلیت عملیاتی شدن، همفکری و تصمیم سازی انجام شود.

کمالی با بیان اینکه در کمیته به آسیب شناسی و دلایل شرایط بغرنج کنونی باغات پرداخته شده است، ادامه داد: نبود بانک اطلاعاتی از باغات شیراز و نظارت به روز و علمی دو مشکل جدی و چالش برانگیز است. اطلاعات پراکنده و محدودی در دوایر مختلف شهرداری به فراخور نیاز هر مجموعه وجود دارد، اما حیرت انگیز است که هیچکس در شهرداری نمی داند در کلانشهر شیراز که ماهیت تاریخی و فرهنگی آن با باغ گره خورده، چند هکتار باغ وجود دارد.

وی افزود: تنها نظارت کنونی بر باغات گشت های میدانی واحد تخلفات است.
ما در فقر زیرساخت اطلاعاتی و نظارتی به سر می بریم در حالی که برای بررسی دقیق وضع موجود نیاز به بانک اطلاعاتی است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: شهرداری شیراز مشابه آنچه در سامانه جامع املاک در حال انجام است یا سامانه بوستان سازمان سیما منظر، به سامانه جامع باغات نیازمند است که گام اول آن شناسایی باغات شیراز چه باغات حوزه استحفاظی قصردشت و چه باغات خارج از آن می باشد.

وی محوری ترین و بنیادی ترین مشکل ، « اصلِ طرحِ جامع و یکپارچه باغات قصردشت» مصوب سال ۱۳۷۹ در شورای عالی شهرسازی و معماری دانست.
کمالی اظهار داشت: جابجایی مرز باغات گروه یک در برخی کوچه ها و معابر و قرار نگرفتن بخش زیادی از توده های باغی شیراز در محدوده استحفاظی، همگی حاصل نقایص طرح جامع باغات قصردشت و توده بندی های غیر اصولی آن است.

وی با بیان اینکه شهرداری باغ‌دار خوبی نیست، گفت: باغداری کاری علمی، تخصصی و پرهزینه و البته پردرآمد است و در حیطه وظایف تخصصی شهرداری نمی گنجند. واگذاری باغات به شهرداری تاکنون نتیجه مطلوبی نداشته. اما در طرح جامع باغات قصردشت مجموعه‌های تخصصی مثل جهاد کشاورزی منابع طبیعی محیط زیست از این مسئولیت معاف شده اند.

کمالی گفت: معضل آب باغات کاملا جدی است. باغشهرها بلای جان باغات قصردشت شده اند. استحصال آب در بالا دست این منطقه توسط باغ شهرهایی که هیچ گونه هم‌خوانی با زیست بوم استان ندارند به خشک شدن قنوات و چشمه سارها انجامیده، وفاجعه‌ای را برای درختان کهن‌سال قصردشت رقم زده است.
عضو شورای شهر با بیان اینکه چاههای غیر مجاز در این منطقه از شیراز به شدت زیاد است، بیان داشت:  منابع آب باغ‌های قصردشت که عمدتا توسط چشمه‌ها و قنوات تامین می‌شد با خشک شدن و از دست رفتن آنها به شدت کاهش یافته است و ایجاد تصفیه خانه‌های محلی اقدام قابل تقدیری است که می‌تواند بخشی از نیاز آب باغات را در میان مدت تامین کند که البته مستلزم صرف هزینه های سنگین توسط شهرداری است.

کمالی  نبود ساختار اداری و قانونی مناسب جهت مدیریت باغات یکی از مشکلات اصلی این حوزه در طی ۲۰ سال گذشته عنوان کرد و افزود: متولی باغات حوزه استحفاظی قصردشت تا کنون ستاد آبادگری باغات بوده است، یک نهاد ضعیف و دور افتاده در پستوی سازمانی شهرداری که در نمودار اداری یک حوزه ستادی ذیل مدیرکل شهرسازی معاونت شهرسازی شهرداری شیراز تعریف شده بود و اختیار قانونی و اجرایی مناسبی نداشته، تا جایی که حتی از واحد تخلفات به عنوان ساده ترین و حیاتی ترین نیاز برای حفاظت از باغات محروم بوده است . حاصل چنین نهادی شرایط رو به اضمحلال باغات قصردشت در حال حاضر است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اصلی‌ترین راهکار برای حفظ باغات را همراهی و مشارکت مردم در این مسیر می بینیم و مردم در حفاظت از باغات خود را مسئول و شریک بدانند.

وی ادامه داد: تلاش‌های ما برای برخورد با دانه درشت‌ها اگرچه تاکنون به نتیجه نرسیده است اما امیدواریم به شکل ویژه در دستورکار دستگاه قضا و نهادهای نظارتی قرار گیرد.

در ادامه رضا محمدیان در نطق خود با اشاره به حوادث سوریه گفت: حادثه سوریه دستاویزی برای صهیونیست جهانی اسرائیل و آمریکا در جهت تضعیف روحیه مقاومت و مردم مسلمان منطقه گردیده است غافل از اینکه علی رغم همه فشارهای اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و نفوذ‌های اتفاق افتاده مردم مسلمان و مقاوم منطقه با درس و عبرت پذیری از این واقعه تنگه احدگونه معاصر قطعاً به عنوان منتظران فرج به مبارزه خود علیه این آل دجال ادامه داده و در نهایت با فرج مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم پیروزی از آن مسلمانان خواهد بود.
وی تصریح کرد: دولت می‌بایست همانگونه که در تصمیم چند روزه نسبت به رفع فیلترینگ واتساپ که یکی از وعده‌های انتخاباتی بود عمل نمود می‌تواند در زمان کوتاهی تصمیمات دیگری مثل ۱٫ آزادسازی بدون عوارض ماشین آلات اجرایی و زیربنایی همچنین اتوبوس و مینی بوس ۲. آزادسازی خودروهای سواری هیبریدی با حداقل تعرفه ۳٫آزادسازی ورود تکنولوژی‌های جدید در کمترین زمان و بدون عوارض ۴ .تسهیل واردات ارزاق عمومی ۵. ارائه تسهیلات کم بهره به صنایع برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی نسل جدید و دیگر موارد اجرایی همچنین تدبیر سریع در رفع مشکلات اقتصادی کنترل نرخ ارز و کمبود انرژی را بنماید قطعاً مردم در صورت خدمت سریع و بدون حاشیه قدردان خواهند بود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تشکر از شهردار شیراز و رییس کمیسیون خدمات شهری که فارغ از هرگونه ایجاد خلل همایش شیراز پایتخت زیست محیطی آسیا را برگزار کردند، افزود: جایگاه شیراز از قدیم و قرن‌هاست یک جایگاه فراملی بوده و هست که شهردار شیراز در حد توان تلاش خود را در احیا این جایگاه انجام می‌دهد و ای کاش برخی سیاسیون افراطی و مغرض پشت پرده نیز که صرفاً به دنبال غبار آلود کردن و ایجاد ناامیدی برای مردم و جوسازی با مهره‌های مختلف خود هستند نیز با همدلی و به کارگیری ظرفیت های مختلف کمی به فکر بالندگی بیشتر شهر و احیای جایگاه فراملی شیراز باشند.

محمدیان افزود: مدتی است برخی غوغاسالاران و سیاسیون طراح پروژه عبور از اسدی عنوان می‌کنند به دلیل حقوقی ایشان تا بهمن یا اسفند می‌بایست بازنشست شود و نمی‌تواند شهردار بماند که باعث ایجاد شبهه در بین مردم و کارکنان شهرداری گردیده است.

وی با اشاره به ماده ۲ قانون اصلاح مقررات بازنشستگی گفت:  طبق این ماده  و قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری “بازنشستگی مستخدمین رسمی، ثابت و دارای عناوین مشابه وزارتخانه‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی، شهرداری ها و موسسات دولتی که مشمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است با حداقل ۳۰ سال سابقه خدمت قابل قبول از لحاظ بازنشستگی طبق مقررات خواهد بود.
محمدیان ابراز داشت: طبق تبصره (۱ ) ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی “کسانی که ۳۰ سال تمام کار کرده و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به حساب سازمان پرداخته باشند و… (سایر شرایط سنی) می‌توانند تقاضای مستمری بازنشستگی نمایند” (صرفاً به داشتن حداقل سابقه اشاره شده است.)
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت:  طبق تبصره ( ۳) ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی “بیمه شدگانی که دارای ۳۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه باشند می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرط سنی مقرر در قانون تقاضای بازنشستگی نمایند.

محمدیان افزود: شهرداری‌ها تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت می‌باشند و تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند اما با این وجود نیز طبق ماده (۱۰۳) قانون مدیریت خدمات کشوری “دستگاه اجرایی با داشتن حداقل ۳۰ سال سابقه برای مشاغل غیر تخصصی و ۳۵ سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر با درخواست کارمند برای سنوات بالاتر از ۳۰ سال می‌تواند کارمند خود را بازنشسته نماید و همچنین  طبق ماده (۷۷) قانون استخدام کشوری وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی مشمول این قانون مکلفند کلیه مستخدمین رسمی را که ۶۵ سال سن دارند بازنشسته کنند. (کلمه مکلف تنها در سقف سنی افراد به کار برده شده است.)
محمدیان با بیان اینکه موارد اشاره شده فوق در خصوص کلیه کارکنان شهرداری‌ها می‌باشد در خصوص شهردار عنوان کرد: طبق آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی شهردار که طبق ماده ۳ اشاره به شرایط عمومی در بندهای (الف) تا (ج) و دربند (چ) حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط و سابقه اجرایی به شرح بندهای ششگانه می‌باشد که در بند (۶) اشاره به ۹ سال سابقه مدیریت ارشد برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر شده است. (نه شرایط سنی و نه محدودیت در سقف سابقه)

وی در پایان گفت:  اینکه قانونگذار هیچگونه محدودیتی در انتصاب شهردار از لحاظ سقف سابقه یا سن و حتی رابطه استخدامی (از بین کارگزاران) مد نظر قرار نداده و عمدتاً به داشتن حداقل‌ها از لحاظ مدرک تحصیلی، تجربه و … اشاره نموده است.

 

در نطق سوم محمد تقی تذروی  با اشاره به  نهم دی ماه روز بصیرت و ولایتمداری مردم کفت: آنچه از حوادث آن سال عبرت آموز است توجه و تابعیت از قانون از سوی آحاد جامعه به ویژه نخبگان سیاسی در هرشرایطی است. همه شاهد سیر حوادث این روزهای منطقه غرب آسیا هستیم و می بینیم با عبور از قانون و دلبستگی به وعده های خارج از کشور انسجام و استقلال کشورها مورد آسیب قرار می گیرد و لذا حفظ وحدت و یکپارچگی و دوری از هیجانات زودگذر سیاسی را میتوان از مولفه های ثبات اداره کشور برشمرد که بر هر ایرانی متعهد به کشور و نظام ، رعایت آن ضروری است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت:  پیاده روی روز جمعه هفته گذشته مورد استقبال بی نظیر شهروندان قرار گرفت و انتظار می رود تکرار چنین برنامه هایی که سبب ایجاد روحیه نشاط و شادابی در میان شهروندان میشود در دستور کار قرار گرفته و در صورت نیاز مصوب گردد.

وی خطاب به شهردار شیراز عنوان داشت: یکی از موضوعاتی که مستقیما با شهرداری و شهروندان در ارتباط است پرداخت عوارض خودرو می باشد که متاسفانه با عدم بستر سازی لازم در این زمینه از سوی شهرداری ، شهروندان می بایست برای پرداخت این عوارض به دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه نمایند که این امر موجب پرداخت هزینه های اضافی می گردد. لذا انتظار این است تا با فراهم نمودن ساز و کار لازم شرایط پرداخت این عوارض در شهرداری های مناطق بدون دریافت هزینه مازاد فراهم گردد.
تذروی افزود:  محدوده بافت تاریخی حرم مطهر دارای منازل متعدد اعم از مخروبه و یا فرسوده می باشد که برخی از آنان دارای ارزش و برخی نیز فاقد ارزش می باشند و از آنجا که این محدوده ۵۷ هکتاری ثبت ملی شده است ، خدمات رسانی دستگاه ها در آن با مشکل مواجه گردیده است. لذا تقاضا میشود تا ضمن پیگیری و درخواست تعیین تکلیف طرح ۵۷ هکتاری از سوی شورای عالی معماری شهرسازی کشور ، دستورات لازم را جهت جمع آوری نخاله ها و ضایعات ساختمانی فاقد ارزش که معضلاتی را به دنبال داشته صادر فرمایید.

وی ادامه داد: در آستانه بستن بودجه سال ۱۴۰۴ می باشید خواهشمند است با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم ترتیبی اتخاذ دهید که افزایش با شیبی ملایم صورت گرفته ، در غیر این صورت اعلام می نمایم رای اینجانب نسبت به بودجه افزایشی سال ۱۴۰۴ منفی خواهد بود.

انتهای پیام/