عملیات اجرایی پروژه زیرگذر قصردشت در قالب بسته بیش از یکصد هزار میلیارد تومانی، باهدف تسهیل جریان ترافیک از مسیر شرق به غرب خیابان قصردشت به ارزش روز ۱۷۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این آیین با اشاره به اهمیت پروژه زیرگذر قصردشت، این طرح را عاملی برای ارتقای رضایتمندی عمومی و بهبود سیما و منظر شهری دانست.
سید ابراهیم حسینی تأکید کرد: این پروژه میتواند علاوه بر حل مشکلات ترافیکی، هویت واقعی شهر شیراز را به نمایش بگذارد.
وی در خصوص پروژه زیرگذر قصردشت گفت: این پروژه از آن دسته طرحهایی است که معتقدیم به شدت میزان رضایتمندی مردم را افزایش میدهد. حوزه ترافیک یکی از مسائل این پروژه است، اما با اجرای آن علاوه بر حل مسئله ترافیکی، میتوانیم شاهد اتفاقات مثبت دیگری نیز باشیم.
این سیاستگذار حوزه شهری افزود: این طرح ظرفیت بالایی دارد که فضای مناسبی از سیما و منظر شهری را به نمایش بگذارد و بخشی از چهره واقعی شیراز را نشان دهد.
حسینی گفت: چندین ورودی و خروجی مهم در این میدان وجود دارد که محل عبورومرور بسیاری از شهروندان است. برای همین باید پیوست فرهنگی این پروژه با دقت طراحی و اجرا شود.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تأکید کرد: این پروژه میتواند علاوه بر حل مشکلات ترافیکی، سیما و منظری مناسب برای شهر مقدس شیراز ایجاد کند و با تعریف یک پیوست فرهنگی و اجتماعی مناسب، زیبایی و هویت واقعی شهر را به نمایش بگذارد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه این پروژه طی هشت ماه آینده به بهرهبرداری برسد، افزود: امیدوارم زمانی که این پروژه به نتیجه برسد، بتوانیم نمونههای عینی از این اهدافی که امروز مطرح میکنیم را به شما نشان دهیم.
حسینی گفت: ما روی این پروژه بهعنوان فرصتی برای معرفی شخصیت واقعی شیراز حساب ویژهای باز کردهایم و امیدواریم این اتفاق به بهترین شکل رخ دهد.
شهردار کلانشهر شیراز نیز در این آیین خدمت به شهروندان شهر شیراز را افتخاری بس بزرگ برای خود و مجموعه مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: کلنگ زنی زیرگذر قصردشت اتفاقی خوب برای شهر شیراز است که با اجرا و اتمام عملیات عمرانی آن، میتواند جریان ترافیک مسیر شرق به غرب خیابان قصردشت را تسهیل کند.
محمدحسن اسدی بابیان اینکه تلاش شبانهروزی مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر توانستیم در یک ماه گذشته پروژههای مهم و بزرگی را در کلانشهر شیراز افتتاح و به بهرهبرداری برسانیم، گفت: محور شمالی بزرگراه شهید سلیمانی، آیتالله حائری شیرازی، پل شماره یک تقاطع غیر همسطح شهدای حرم احمدبن موسی(ع) و بازار هنر از جمله این پروژهها بودهاند.
وی با اعلام اینکه به مناسبت هفته حملونقل نیز چندین طرح بهرهبرداری و یا کلنگ زنی خواهد شد، افزود: در تلاش هستیم ابر پروژههایی چون زیرگذر گویم، پل دوم تقاطع غیر همسطح شهید نواب صفوی، احمد بن موسی (ع)، کمربندی، تقاطع غیر همسطح قائم احمدی و تعداد دیگری از پروژههای عمرانی را تا پایان سال افتتاح و تقدیم شهروندان فهیم و عزیز شهر شیراز کنیم.
این مقام ارشد شهری شیراز در ادامه به گره ترافیکی خیابان قصردشت اشاره کرد و گفت: طرح احداث زیرگذر در این محور سالها پیش مدنظر قرار گرفته بود و حتی تجهیز کارگاه و تعدادی از شمعها هم اجرا شده بود اما پروژه در ادامه اجرایی نشد که در این رابطه مدیریت شهری برای رفع معضل ترافیک این محور و در راستای فراهم کردن رفاه و آسایش شهروندان دهها جلسه برگزار کرد که در نهایت طرح زیرگذر غرب به شرق محور قصردشت در دستور کار قرار گرفت و عملیات عمرانی آن از طریق سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز انجام خواهد شد.
شهردار شیراز بابیان اینکه بخش زیادی از اجرای تقاطع قصردشت بهصورت اصلاح هندسی خواهد بود، ادامه داد: این پروژه در ۱ و ۶ شهرداری شیراز واقعشده که برای اجرای آن تملکات قابلتوجهی انجامشده است.
اسدی هزینه تملک و اجرای این پروژه را بالغبر ۱۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار کرد: امیدواریم طبق برنامه زمانبندی که تعیین کردهایم این پروژه به بهرهبرداری برسد.
وی گفت: اگرچه اجرای این پروژه زحماتی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد، اما شهد و شیرینی آن پس از اجرا نصیب شهروندان عزیز خواهد شد، کما اینکه این موضوع در دیگر پروژههای عمرانی نیز وجود داشت و بهطور مثال تقاطع غیر همسطح شهید مدافع امنیت محمد مؤیدی در بولوار شهید چمران که با صبر و تحمل و همراهی و مشارکت مردم به بهرهبرداری رسید و امروز اثرات این پروژه در رفاه و آسایش شهروندان مشهود است.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز ضمن انتقاد از تأخیر چندین ساله در اجرای پروژه زیرگذر قصردشت، از تلاشهای شهرداری برای تکمیل این طرح تقدیر کرد و خواستار اقدام فوری برای رفع مشکلات ترافیکی منطقه شد.
رضا محمدیان افزود: من واقعاً غبطه میخورم که چرا این پروژه چندین سال است بلاتکلیف برزمین مانده است. شما مدیران شهرداری ثابت کردهاید که توان انجام کارهای بزرگ را دارید؛ نمونه آخرش زیرگذر گویم است که با وجود توقف چندینساله، سرانجام با همت شما به بهترین شکل به پایان رسید.
وی گفت: پروژه زیرگذر قصردشت میبایست حداکثر تا سال ۱۳۹۸ با طرحی کاملتر به اتمام میرسید. اما امروز، پس از چندین سال، شهرداری ناچار است این طرح را با تغییراتی و به شکلی ناقص اجرا کند که شاید زیبنده شهر شیراز نباشد.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز ضمن قدردانی از تلاشهای شهرداری و کارکنان سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری تأکید کرد: در کشور ما با این همه ظرفیت، برخی افراد تنها اهل حرف زدن هستند، اما مردم به عمل و اقدام نیاز دارند.
محمدیان ادامه داد: آغاز این پروژه، نشاندهنده تعهد شماست و خداوند نیز در حل مشکلات کمک خواهد کرد. این پروژه چالشهای زیادی دارد، از جمله تملک اراضی و جلب رضایت مردم منطقه، اما با اقدام جدی این مسائل قابل حل هستند.
وی با اشاره به وضعیت ترافیکی خیابان وکلا گفت: ترافیک این خیابان اکنون مردم را به شدت آزار میدهد و عبور از آن گاهی بیش از ۴۰ دقیقه زمان میبرد. از شهرداری و شهرداران مناطق مرتبط درخواست دارم که برای تعیین تکلیف تملکهای این محور زمانی ویژه اختصاص دهند.
محمدیان از شهردار کلانشهر شیراز، معاون حملونقل و ترافیک و مجموعه سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری برای تلاشهایشان در پیشبرد این پروژه تشکر و ابراز امیدواری کرد که با تسریع در تکمیل طرح، مشکلات ترافیکی منطقه هرچه زودتر برطرف شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در این آیین بابیان اینکه میدان قصردشت بهعنوان یکی از معضلات ترافیکی این کلانشهر شناخته میشود، به عملیات متعدد صورت گرفته در سالهای گذشته اشاره و اظهار کرد: این عملیات به دلیل نظیر حجم تملک و سختی کار یا متوقف و یا ناقص رهاشده است؛ اما مدیریت شهری فعلی با راهبری شهردار شیراز هر هفته جلسات متعددی برای بررسی طرحهای ترافیکی بدین منظور برگزار کرده است تا معضل این نقطه ترافیکی حل شود.
محمد امین بابیان اینکه نتیجه این جلسات با بررسی زوایای دستیابی به یک طرح تلفیقی بوده است که تنها به یک طرح عمرانی زیرگذر محدود نمیشود، گفت: با اصلاح هندسی معابر و خود میدان یکی از طرحهای اصلی و محدودسازی در میدان و برخی از معابر اقدامی است که باید صورت بگیرد که مشکل را به حداقل برسانیم یا حذف کنیم.
وی در ادامه بابیان اینکه هزینه تملک و اجرای پروژه زیرگذر قصردشت باهدف تسهیل جریان ترافیک از مسیر شرق به غرب خیابان قصردشت، به ارزش روز ۱۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و اجرای آنکه از آذرماه ۱۴۰۳ آغازشده به مدت ۸ ماه برآورده شده است.
به گفته معاون شهردار شیراز؛ کارفرما و پیمانکار این پروژه که در محل تقاطع خیابان قصردشت و خیابان وکلا واقعشده، معاونت فنی و عمرانی و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز و مشاوران مهندسین مشاور هگزا است.
امین طول کل زیرگذر را با احتساب رمپها ۵۰۰ متر و عرض داخلی آن ۹ متر ذکر و عنوان کرد: طول کل عرشه باقیمانده زیرگذر ۱۶۰ متر، رمپ شرقی (خیابان قصردشت) ۱۲۰ متر و رمپ غربی (خیابان میرزای شیرازی) ۱۵۵ متر است.
وی اضافه کرد: تعداد کل شمعهای این پروژه ۴۵۶ عدد است که از این مقدار ۱۵۰ عدد معادل ۳۲٫۸ درصد اجراشده است. همچنین طول عرشه نیز ۲۱۰ متر است که ۷۰ متر آن به میزان ۳۳٫۳ درصد انجامشده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به مقادیری از احجام پروژه که در ادامه انجام میشود، اشاره و بیان کرد: این مقادیر شامل خاکبرداری به میزان ۴۰ هزار مترمکعب تأسیسات به هزینه ۵۰ میلیارد تومان، آسفالت ۶ هزار تُن و دیوار حائل ۱۱ هزار مترمربع است.
انتهای پیام/