آغاز به کار نخستین سمپوزیوم «پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم» در شیراز
آغاز به کار نخستین سمپوزیوم «پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم» در شیراز

به همت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، نخستین سمپوزیوم «پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم» آغاز به کار کرد.

به گزارش پگاه خبر، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین آغاز به کار نخستین سمپوزیوم «پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم» در شیراز گفت: تغییرات اقلیمی از مهمترین چالش های صد سال گذشته است و می توانیم بگویم یکی از بزرگترین چالش های بشر، تغییرات آب و هوایی است.

دکتر «جعفر جندقی» افزود: گرم شدن هوای کره زمین به دلایل مختلفی مانند افزایش میزان گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت های فسیلی، به صورت میانگین تبعات بسیار زیادی دارد که یکی از بخش هایی که از مباحث مربوط به تغییرات اقلیمی تاثیر می پذیرد، بخش سلامت است.

او اضافه کرد: ایجاد هالوژن ها، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی، بیماری های نوظهور و نوپدید، ایجاد بیماری ها در مناطقی که قبلا در آن وجود نداشته مانند تب دنگی، بیماری های قابل انتقال از انسان به حیوان، مهاجرت ها به دلیل ایجاد طوفان ها و گرد و غبار در یک منطقه به دلیل خشکسالی که سبب ایجاد حاشیه نشینی در شهرها می شود و مواردی از این قبیل، می تواند بر امر سلامت نیز تاثیرگذار باشد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: افزایش بیماری های سالمندان، افزایش مرگ و میر سالمندان، افزایش بیماری های گوارشی در فصول گرم سال از دیگر مواردی است که به واسطه تغییرات اقلیمی انجام می شود و افزایش هزینه و مراجعه به بخش سلامت را در پی دارد؛ بنابراین لازم است این آسیب پذیری ها و مشکلات ایجاد شده در اثر تغییرات اقلیمی را بشناسیم و خود را در برابر آنها مقاوم کنیم.

دکتر جندقی در زمینه برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مقابله با بیماری های ایجاد شده از تغییرات اقلیمی گفت: ابتدا باید نقاط آسیب را بشناسیم و تغییرات آسیب پذیر در اقلیم های مختلف کشور را شناسایی کنیم که در این زمینه مطالعات زیادی انجام و نقاط آسیب پذیر شناسایی شده است؛ موضوع دوم، «تاب آوری» است که باید بدانیم در برابر آسیب ها چگونه تاب آوری خود را افزایش دهیم.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت با بیان اینکه در این زمینه روش های مختلف در اقلیم های مختلف کشور شناسایی شده است، اضافه کرد: در حال حاضر برنامه ملی «تاب آوری و سازگاری با تغییرات اقلیمی» تدوین شده است؛ چندین نقطه اقلیمی در کشور با توجه به تفاوت های آب و هوایی، در یک برنامه تحقیقاتی بررسی و شناسایی شده و با آگاهی از آسیب پذیری این مناطق، در حال بهسازی آن ها هستیم.

در طول ۱۰۰ سال گذشته دمای کره زمین بیش از یک درجه افزایش داشته است

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس نخستین «سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم» نیز در این آیین گفت: تغییرات اقلیمی به تغییرات گسترده در پارامترهای آب و هوایی گفته می شود که در نقاط مختلف دنیا و در سطح کلان اتفاق می افتد که یکی از مصادیق آن گرمایش جهانی است؛ در طول ۱۰۰ سال گذشته دمای کره زمین بیش از یک درجه افزایش داشته که این افزایش دما در کشور ما ۹/۱ درجه سانتیگراد و حدود دو برابر میانگین جهانی است و اگر این روند ادامه پیدا کند، تا پایان قرن بیست و یکم، شاهد افزایش دمای کرده زمین به ۷/۲ درجه سانتیگراد هستیم.

دکتر «ابوالفضل اژدرپور» اضافه کرد: هر یک درجه افزایش دما سبب افزایش هشت درصدی بیماری های روده ای مانند اسهال می شود؛ بر اساس اعلام سازمان های جهانی، اگر میانگین سالانه بیماری های اسهالی در دنیا را چهار میلیارد در سال در نظر بگیریم، این افزایش هشت درصدی باعث افزایش حدود ۴۰۰ میلیون بیماری های اسهالی شود؛ همچنین می تواند ۱۷۶ هزار مورد مرگ و میر به دلیل بیماری های اسهالی را در پی داشته باشد که در این زمینه لازم است به دو مورد شامل «کاهش سوخت های فسیلی» و «فرهنگ سازی و افزایش آموزش ها» بین مردم عادی و سیاستگذاران برای بهره مندی بیشتر از انرژی های پاک به جای سوخت های فسیلی، توجه شود.

او با اشاره به مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی برای چرخه هیدرولوژی و افزایش تبخیر افزود: این افزایش تبخیر در نقاطی از دنیا سبب افزایش سیلاب و طوفان های شدید و در نقاطی از دنیا سبب خشکسالی شود که پدیده ریزگردها و تبعاتی که در زمینه افزایش بیماری های تنفسی و قلبی به همراه دارد را می توان از این جمله برشمرد.

دکتر اژدرپور با اشاره به برگزاری نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم، از تلاش برگزارکنندگان برای برگزاری سالانه این رویداد به صورت بین المللی خبر داد.

تاکید بر توجه به ۲ رویکرد «پیشگیری از تغییرات اقلیمی» و «سازگاری با تغییرات اقلیمی»

دبیر علمی نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم نیز گفت: تغییر اقلیم پدیده ای است که تبعات بسیار زیادی دارد و در سال های گذشته به عنوان یکی از معضلات بشر در قرن کنونی از آن یاد شده است و به واسطه تاثیرگذاری بسیار زیاد بر بسیاری از حوزه ها و به طور خاص حوزه سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، متولی برگزاری این سمپوزیوم شد.

دکتر «محمد حسینی» اضافه کرد: این سمپوزیوم در پنج محور شامل «تغییر اقلیم، مخاطرات محیطی و توسعه پایدار»؛ «تغییر اقلیم، فرهنگ سازی و تاب آوری»؛ «تغییر اقلیم، مخاطرات شغلی و ایمنی»؛ «تغییر اقلیم و بیماری های ناقل زاد» و «تغییر اقلیم و کلان روند بیماری ها» در روزهای یکم و دوم آبان ۱۴۰۳ برگزار می شود.

او افزود: تغییر اقلیم به واسطه تاثیرگذاری بر مولفه هایی مانند آب سالم، کیفیت هوا و امنیت غذایی، سلامت انسان را دچار پیامدهای فراوانی می سازد؛ بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت ۲۵۰ هزار مرگ بین سال های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ میلادی بر اثر تغییر اقلیم خواهد بود که آمار بسیار مهمی است.

دبیر علمی نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم ادامه داد: کشور ما در زمینه تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از کشورهای بزرگ تولید گازهای گلخانه ای در ایجاد این تغییرات نقش داشته و از این تغییرات اقلیمی تاثیر زیادی گرفته است.

دکتر حسینی گفت: برای ورود به موضوع تغییر اقلیم می توانیم به دو رویکرد «پیشگیری از تغییرات اقلیمی» و «سازگاری با تغییرات اقلیمی» توجه کنیم؛ به نظر می رسد موضوع سازگاری با تغییرات اقلیمی زودتر به نتیجه برسد، هرچند باید تمامی کشورهای دنیا در موضوع پیشگیری از تغییرات اقلیمی دست به دست هم بدهند تا بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم.

برگزاری ۵ میزگرد علمی در نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم

دبیر اجرایی نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم گفت: برای برگزاری این سمپوزیوم دو روزه از مدتی قبل برنامه ریزی و تلاش شد تا در مدت دو روز مباحث علمی و مختلف در زمینه تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن بررسی و ارایه شود که روز نخست و آیین آغاز به کار سمپوزیوم با حضور دکتر «جعفر جندقی» رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

 

دکتر «علی خانی جیحونی» افزود: در این سمپوزیوم پنج میزگرد علمی در زمینه محورهای مختلف نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم اجرا می شود و مهمترین چالش های نظام سلامت در تغییرات اقلیمی بررسی می شود.

او همچنین از برگزاری جشنواره دانشجویی «آوای زمین» در حاشیه این سمپوزیوم خبر داد و اضافه کرد: بر اساس فراخوان انجام شده، دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بیش از ۵۰ اثر در قالب های مختلف از جمله نقاشی، عکس، شعر، داستان و پوستر به دبیرخانه سمپوزیوم ارسال شده که آثار ارسالی داوری شده و ۱۲ اثر برتر انتخاب شده و در آیین پایانی نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم این آثار معرفی و به برندگان جوایزی اهدا می شود.

آیین آغاز به کار نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم، صبح امروز یکم آبان ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی، ورزشی و رفاهی ولایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، برگزار شد.

انتهای پیام/