انعقاد تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری ایران 
انعقاد تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری ایران 

تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری شهرداری شهرهای شیراز، یزد و اصفهان با عنوان «مثلث طلایی گردشگری ایران» منعقد و با حضور شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی این کلانشهرها امضا شد. 

وی از حضور شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای یزد و اصفهان قدردانی و تصریح کرد: موعد مقرر رسید و شاهد انعقاد تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری ایران میان ۳ شهر تاریخی شیراز، یزد و اصفهان هستیم و در این تفاهم‌نامه بازه زمانی ۴ ساله پیش‌بینی شده است و اهداف، موضوعات و برنامه های مشترک با شیوه های اجرا تهیه و تدارک دیده شده است.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز خاطرنشان کرد: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که گردشگری پس از صنعت نفت و خودرو ارزآورترین صنعت درآمدی است و با ظرفیت بسیار خوبی که در حوزه گردشگری در کشور وجود دارد، اما اهمیت این موضوع در ۳ شهر شیراز، یزد و اصفهان بیشتر است و توفیقات در هر شهر می‌تواند منجر به یک جریان‌سازی شود و تأثیرات آن برای کل کشور باشد.

اسدی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ، زیارت و سلامت هر ۳ شهر با یکدیگر اشتراکاتی دارند، ادامه داد: شهر شیراز قطب گردشگری، پزشکی و دانشگاهی است و در کنار یزد و اصفهان می‌تواند اقدامات فزآینده‌ای در حوزه گردشگری با ایجاد مثلث گردشگری ایجاد کند.

شهردار شیراز تأکید کرد: گردشگرانی که به این ۳ شهر وارد می‌شوند پیام‌آور و سفیرانی هستند که تأثیرات ملی و بین‌المللی را داشته باشند اما مصادیقی که در اجرای این طرح می‌توان در حوزه سرمایه‌گذاری تعریف کرد، زیرساختی است که این اقدامات در هر ۳ شهر انجام شده است و باید اجرای این زیر ساخت‌ها دنبال شود.

وی اظهار کرد: در کلان‌شهر شیراز پروژه‌های زیرساختی مختلف آغاز شده است که بزرگترین پارک آبی شیراز و آکواریوم در کشور و تله کابین در دست اجراست. همچنین احیای پروژه زندیه به‌عنوان یکی از مهمترین طرح‌های جامع بازآفرینی در حال اجراست.

اسدی افزود: ما باید به دنبال تدوین طرح کلی مثلث گردشگری ایران باشیم و برگزاری هفته گردشگری به صورت دوره‌ای به میزبانی هر ۳ شهر مدنظر باشد و اجرای سفرهای انبوه در ۳ شهر، تبلیغات گسترده، تقویت خدمات بین راهی، راه‌های ریلی و جاده‌ای از اهداف این تفاهم‌نامه است که باید در این طرح اجرا و عملیاتی شود.

شهردار کلان‌شهر شیراز اضافه کرد: هر ۳ شهر شیراز، اصفهان و یزد عضو شهرهای تاریخی جهان هستند و شهرداری شیراز عضو هیئت‌مدیره متروپلیس نیز است.

وی بیان کرد: کلان‌شهر شیراز عنوان پایتخت محیط زیست را دارد و در طول یک سال حتی یک روز آلوده هم نداشت و این شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی و شهرداری شیراز به عنوان دبیر شهر جهانی صنایع است.

اسدی تأکید کرد: با توجه به شکل‌گیری مثلث گردشگری در برخی از کشورهای جهان که نتایج بسیار خوبی داشته است هم‌افزایی بسیار خوبی میان کشورها مشاهده شده است و در ارائه خدمات مطلوب به گردشگران زیرساخت‌های حمل‌ونقلی بسیار مشهود است.

شیراز، یزد و اصفهان ویترین گردشگری ایران هستند

شهردار یزد نیز در آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه مثلث طلایی گردشگری ایران بین سه شهر تاریخی شیراز، یزد و اصفهان در سخنانی به معرفی شهر یزد پرداخت و اظهار کرد: شهر یزد شهر دارالعباده، قنات و قنوت و شهر میراث جهانی ایران است.

ابوالقاسم محی‌الدینی افزود: کمتر حوزه‌ای را می‌توان یافت که هم ساحت علمی داشته باشد و تا این میزان میان رشته‌ای باشد که فرهنگ و صنعت را در برداشته باشد و تا این میزان با زندگی عموم انسان‌ها عجین باشد.

وی تصریح کرد: در عصر حاضر تمام انسان‌های روی کره خاکی را می‌توان گردشگر بالقوه و بالفعل طبقه‌بندی کرد و با چنین گستره وسیعی از مضمون، از شاخه‌ها و گونه‌ها و دسته‌بندی فراوانی که در حول گردشگری شکل می‌گیرند، اما اگر بخواهیم به عنوان متولیان مدیریت شهری از زاویه شهری به موضوع نگاه شود می‌دانیم که شهرها در کنار کارکردها و ابعاد مختلفی که دارند محور گردشگری هستند و از این منظر هر اتفاق که در هر حوزه گردشگری رخ می‌دهد و هر برنامه‌ریزی برای گردشگران از طریق کارگزاران در شهرها و یا با محوریت شهرداری ها صورت می‌گیرد.

شهردار کلان‌شهر یزد با اشاره به اینکه شهرها گلوگاه و لنگرگاه فعالیت‌های گردشگری هستند، خاطرنشان کرد: در زمانی که در یک شهر تاریخی و گردشگرپذیر فردی شهردار است به صورت پیش فرض یک مدیر گردشگری محسوب می‌شود و اقدامات و تصمیمات خواه و ناخواه با مقتضیات گردشگری تلاقی می‌کند و گردشگری در حکم یک پیوست فرهنگی ثابت در رزومه کاری افراد است.

محی‌الدینی اضافه کرد: این موضوع برای شهرهای تاریخی و گردشگری کشور که نگین گردشگری کشور هستند، اهمیت مضاعف و رنگ و بوی بسیار جدی تر دارد و می‌توان بدون اغراق گفت ۳ شهر شیراز، یزد و اصفهان ویترین گردشگری ایران هستند.

وی ادامه داد: هیچ کتاب راهنمای گردشگری پیدا نخواهید کرد که نام و نشانی از این ۳ شهر در آن نباشد.

محی‌الدینی اظهار کرد: میراث باشکوه صفوی در اصفهان، جمع شعرای بزرگ ایرانی اسلامی شیراز و معماری دست نخورده ثبت جهانی در یزد ترکیبی طلایی است که آن را می‌توان تنها در داستان‌های هزار و یک شب جست.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه در شهر دارالعباده و میراث جهانی یزد یک ضلع از این میراث شکوهمند و ماندگار تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای منعقد می‌شود که مهر تأییدی بر قرن‌ها همزیستی، همسایگی، تعامل فرهنگی و بده و بستان تاریخی و هم‌افزایی در جهت تلألو آن چه فرهنگ و تمدن ایرانی می‌شناسیم، تأکید کرد: این تفاهم تعهدی مکرر در ۳ شهر و استان برای ارتقای درخشش و تصویری واحد برای این سه شهر زیبا و تاریخی ایران اسلامی است.

شهردار یزد اظهار کرد: این تفاهم‌نامه نقطه رسمی شدن و تحکیم ابتکاری است که از سال‌های گذشته آغاز شد و در نهایت امروز کامل تر و علنی شد.

محی‌الدینی افزود: معتقدم این تفاهم‌نامه همچون یک چرخه همیاری و هم‌افزایی است که همه اعضای آن پیشرفت و شکوفایی را در گرو رشد و پیشبرد سه‌جانبه می‌دانند.

وی تصریح کرد: امکانات بهتر، زیرساخت‌های مناسب، کارکنان ماهرتر و به طور کلی رونق بیشتر نتایج بهتر و روز افزون را برای همه ذینفعان این حوزه دارد.

شهردار یزد همچنین از میزبانی شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در برگزاری این مراسم قدردانی و عنوان کرد: باید دست به دست هم بدهیم و در این مثلث طلایی بهترین تصویر کشور که وفاق است را به نمایش بگذاریم.

امضای تفاهم‌نامه طلایه‌داران آغاز یک راه در توسعه گردشگری است

شهردار کلان‌شهر اصفهان نیز در آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه مثلث طلایی گردشگری ایران بین سه شهر تاریخی شیراز، یزد و اصفهان اظهار کرد: خوشحالم از اینکه پس از مدت‌ها این فرصت فراهم شد تا به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز که سال ها پیگیر انعقاد این تفاهم‌نامه بودند و تشکیل مثلث گردشگری طلایی بودند این اتفاق رقم خورد.

علی قاسم‌زاده افزود: امضای تفاهم‌نامه طلایه‌داران آغاز یک راه بزرگ و‌ مؤثر در توسعه گردشگری به ویژه در مثلث گردشگری است.

وی در سخنانی به معرفی این کلان‌شهر پرداخت و خاطرنشان کرد: هر شهری دارای شخصیت و هویت است و آنچه به‌عنوان اشتراک میان ۳ شهر شیراز، یزد و اصفهان را مشخص کرده است شخصیت‌های بارزی است که این ۳ شهر در میان شهرهای بزرگ کشور دارند.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه اصفهان یک شخصیت چند وجهی دارد و این کلان‌شهر یک هویت تاریخی دارد، اضافه کرد: اصفهان ۲۴ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان ۱۹۰۰ هکتار بافت تاریخی بوده و در این فضا ۱۲۰۰ خانه تاریخی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: اصفهان بیش از ۵۰ هزار سال سابقه تاریخی دارد و اصفهان‌ تجربه ۳ دوره پایتختی دارد که دوره آل بویه، سلجوقیه و صفویه از جمله دوره‌های درخشان است و از این دوره‌ها مظاهر تمدنی به یادگار مانده است که عمارت هشت بهشت، عالی قاپو، بازارهای تاریخی، فضاهای اقتصادی و شهری متفاوت هویت تاریخی این شهر است.

شهردار اصفهان اظهار کرد: در حوزه فرهنگی نیز این کلان‌شهر یکی از شهرهایی است که در حوزه هنری دارای سبک‌های متفاوت در حوزه شعر و ادبیات است و مردم آن از یک گویش و لهجه شیرین و‌ منحصربه‌فرد برخودار هستند. همچنین از حیث فرهنگی و زیست محیطی محل تجربه زیست مشترک میان ادیان مختلف و قرون متمادی است که در کنار مسیحیان زندگی مسالمت آمیز دارد.

قاسم زاده همچنین به حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: اصفهان در این زمینه نیز جزو شهرهای پیشتاز است و به‌گونه‌ای که از ۴۵۰ اثر ثبت شده کشوری تعداد ۲۷۰ اثر در اصفهان تولید می‌شود و بالغ بر ۸۰ هزار نفر در این حوزه شاغل هستند.

وی ادامه داد: از حیث زیست گ‌محیطی این کلان‌شهر، یک شهر منحصربه‌فرد است و یک باغ شهر است که ۵ هزار هکتار فضای سبز اکولوژیک دارد و زیباترین رودخانه آرام منطقه زاینده‌رود را دارد که امید است مجدد آب در آن جاری شود.

شهردار اصفهان در ادامه به حوزه‌های علمی این شهر اشاره و تصریح کرد: این شهر دارای حوزه‌های علمیه متعدد و کهن است و قابل رقابت با حوزه‌های علمیه مشهد و قم است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: اصفهان تعداد ۱۹۹ مرکز آموزش عالی و دانشگاهی دارد و ۲۰۸ هزار نفر دانشجو در این شهر مشغول به تحصیل هستند و از ۱۲ ملیت دانشجو در این شهر مشغول به تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: در اصفهان یک هویت مدرنیته صنعتی همچون فولاد ذوب آهن و پالایشگاه وجود دارد که در کنار رنج و مشقت که از حیث آلایندگی دارد در حوزه ایجاد اشتغال و فناوری اصفهان را در زمره صنعتی‌ترین شهرهای کشور قرار داده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: این موضوعات بخشی از جذابیت‌های گردشگری اصفهان است و ما می‌توانیم به عنوان یکی از ضلع‌های مثلث طلایی کمک کنیم و بتوانیم در کنار یکدیگر با هم‌افزایی با ارزش افزوده ناشی از همدلی بتوانیم تجربه موفقی در سطح ملی و بین‌المللی برای هر ۳ شهر رقم بزنیم.

موضوعات مهم تفاهم نامه “مثلث طلایی گردشگری ایران” شامل: حمایت و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک با موضوع توسعه گردشگری در راستای اهداف تفاهم‌نامه، استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی شهرهای عضو تفاهم‌نامه، همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، دعوت از پژوهشگران و دانش‌پژوهان به منظور شرکت در کنفرانس‌ها، گفتگوها و کنگره‌ها و هماهنگی برای بازدیدهای ویژه بین سه شهر، شناسایی منابع انسانی و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری هر سه شهر به منظور بهره‌گیری در راستای اهداف تفاهم‌نامه، گسترش برنامه‌های فرهنگی و هنری مشترک با موضوع شناساندن هرچه بیشتر مفاخر تاریخی، علمی و فرهنگی هر سه شهر در سطح استانی، ملی و بین‌المللی با رویکرد گردشگری و تلاش برای نمایش ظرفیت های مختلف گردشگری هر سه شهر در سطح استانی، ملی و بین‌المللی با همکاری است.

از جمله اهداف این تفاهم‌نامه تقویت وحدت و هویت ملی، شناسایی، مواجهه و معاضدت برای تبدیل چالش‌ها به فرصت‌هایی برای رفع موانع و مشکلات فراروی موضوع گردشگری، دستیابی به دستاوردهای نو در حوزه گردشگری تاریخی، فرهنگی، تمدنی و هنری ایران اسلامی، رشد، توسعه و ارتقاء فراگیر گردشگری و ایجاد پل گردشگری و علمی، گسترش همکاری در زمینه‌های علمی، پژوهشی با استفاده از امکانات مشترک اعم از فن‌آوری‌های موجود، منابع مالی، داده‌ها، اطلاعات و نیروی انسانی، تضمین ثبات و بقای مقاصد گردشگری با در نظر داشتن امنیت و سلامت مسافران و اهمیت و جایگاه میراث فرهنگی و حفاظت محیط زیست و همچنین کسب درآمد پایدار با بهره گیری از روش های جدید تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خصوصاً کشورهای اسلامی و منطقه ای می توان برشمرد.

مدت این تفاهم‌نامه از تاریخ ۱۴۰۳/۰۷/۱۲ به مدت نامحدود قابل اجراست.

گفتنی است؛ با توجه به این که شهرهای یزد، اصفهان و شیراز جزو پنج شهر هوشمند ایران به شمار می‌روند، در قالب این تفاهم‌نامه تبادل نظر برای توسعه روند شهرهوشمند بر پایه بحث‌های علمی، پژوهشی و هوشمندسازی نیز انجام می‌شود.

انتهای پیام/