مشارکت جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد در مهار آتش سوزی ها قابل تحسین است
مشارکت جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد در مهار آتش سوزی ها قابل تحسین است

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در آیین تقدیر از جوامع محلی و تشکل های، مردم نهاد منطقه کوهمره سرخی و مله گاله که در مهار آتش‌سوزی های مناطق تحت مدیریت محیط زیست فارس و منابع طبیعی فعال بوده اند اظهار داشت: مشارکت جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد در مهار آتش سوزی ها قابل تحسین است

به گزارش پگاه خبر، عطا پورشیرزاد  در این آیین که با حضور اعضای تشکل های مردم نهاد ترتیب یافت با اشاره به کسب رتبه اول یگان حفاظت محیط زیست فارس بر اساس شاخص های کشوری اظهار داشت: کسب این جایگاه مرهون همراهی و هم افزایی همه دوستداران محیط زیست و تشکل های مردم نهاد است.
وی در ادامه با بیان اینکه هنر ما این است که از تعارضات در راستای حفظ بیشتر محیط زیست بهره گیری کنیم،افزود: ما معتقدیم در حفاظت از محیط زیست همه محیط بانان، تشکل های محیط زیست و جوامع محلی نقش داشته اند، اولویت ما پیگیری معیشت محیط بانان است، فارس کمتر از ۱۰۰ هکتار در سال جاری آتش سوزی داشت و این یک شاخص قابل اعتنا و قابل توجه است که با همین زحمات و دغدغه مندی ها به دست آمده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه ما استانی بزرگ و پهناور داریم افزود: هماهنگی بین ۳۷ شهرستان این استان کار آسانی نیست، محیط زیست با عملکرد خوب جوامع محلی و اعضای تشکل ها پای کار ایستاده است، در مقابل زیاده خواهی ها مقاومت کرده ایم و دست سود جویان را از انفال الهی کوتاه کردیم، ما از تشکل ها کمک خواسته ایم و با درک متقابل تا کنون حافظ محیط زیست بوده ایم.
پورشیرزاد اضافه کرد: حفظ محیط زیست یک نقطه مشترک است که بخشداری ها، فرمانداری ها، جوامع محلی، محیط بانان و همه دغدغه مندان محیط زیست به سمت این نقطه مشترک قدم بر می دارند، ما به همه دغدغه های جوامع محلی که مهمترین آن تامین معیشت است توجه داریم و برای عملی شدن آن از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.
وی ادامه داد: اگر شیراز به خود می بالد که پایتخت شهرهای محیط زیست آسیا است نتیجه همین دغدغه ها است، جوامع محلی و اعضای تشکل ها برای حفظ محیط زیست فارس بسیار تلاش کردند و ما قدردان تلاشهای همه عزیزان هستیم. تشکل های مردم نهاد به دلیل تاثیرگذاری عمیق بر جوامع محلی، نقش مهم و محوری در حفاظت از محیط زیست دارند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس مطالبه گری آگاهانه سمن ها را به نفع محیط زیست دانست و افزود: یکی از اهداف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست ارتقای دانش و جایگاه فعالان و دوستداران محیط زیست است ما هر گونه انتقادات را نقطه قوت خود در نظر گرفته و هیچ گاه در برابر این مواضع درست و اصولی موضع گیری نمی کنیم.

بهمن ایزدی عضو تشکل های محیط زیست استان فارس نیز در این آیین با تقدیر از اقدامات انجام شده برخی از چالش های حوزه محیط زیست را بیان کرد و اظهار داشت: محیط زیست ما بسیار شکننده و آسیب پذیر است و وارد کردن چالش های جدید به این حوزه بسیار آسیب آفرین است، سمن های محیط زیستی با مطالبه گری و آگاهی بخشی در بین مردم و دستگاه های مختلف در اشاعه فرهنگ زیست محیطی نقش بسزایی دارند. تلاش ما و مجموعه تشکل های مردمی حفاظت محیط زیست این بوده است که حس مسئولیت اجتماعی نسبت به محیط زیست را در بین دستگاه های مختلف و صنایع تبیین و ترویج کنیم.
ایزدی در ادامه با برشمردن آسیب های ناشی از آتش سوزی، زیاده خواهی ها در حوزه توسعه راه و عمران شهری و آسیب های صنعتی که محیط زیست استان را تهدید می کند ادامه داد: ایجاد نگرش محیط زیستی در جامعه ظرفیت بزرگی است که می تواند به عنوان یک راهکار در حفظ و حراست از محیط زیست تاثیرگذار باشد، ظرفیت سمن های زیست محیطی در این بازه مهم و با اهمیت است که باید مسوولان به این ظرفیت ها توجه کنند.
کامران اسلاملو رییس اداره حفاظت محیط زیست شیراز نیز گزارشی از اطفای آتش سوزی ها در تابستان امسال در مناطق ماله گاله و کوهمره سرخی ارائه داد و بیان داشت: سمن های محیط زیستی همیشه همراه محیط زیست استان بوده اند و در کنار جوامع محلی به حفظ محیط زیست کمک کرده اند، این تشکل ها در این راستا می توانند با مطالبه گری و آگاهی بخشی در بین مردم و دستگاه های مختلف در اشاعه فرهنگ زیست محیطی نقش بسزایی داشته باشند.

انتهای پیام/