با تدوین سند توسعه تعاون،  وضعیت تعاونی ها در سطح کشور بهبود می یابد
با تدوین سند توسعه تعاون،  وضعیت تعاونی ها در سطح کشور بهبود می یابد

از توجه به نقش اثرگذار تعاونی ها و اصلاح قوانین بخش تعاون، گرفته تا تدوین برنامه های هدفمند برای رسیدن این واحدها به جایگاه حقیقی خویش، برخی مولفه هایی بود که مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در اولین روز از هفته تعاون بر آن تاکید کرد.

به گزارش پگاه خبر،  وحید خداپرست در خطبه های پیش از نماز جمعه با اشاره به نقش اثرگذار و موفق استان در بخش تعاونی، اذعان داشت که چندین هزار تعاونی در فارس، فعال هستند که در طول سالهای گذشته، برخی از آنها مشکلاتی داشته اند که در حال حاضر با تلاش هایی که صورت گرفته از تعداد آنها کاسته شده است. خداپرست راه حل بسیاری از چالش های حوزه اقتصاد را در پناه بردن به بخش تعاون جستجو کرد و یادآور شد که حوزه های متاثر از این بخش می تواند راهگشای بسیاری از مسائل کشور باشد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، توجه به حوزه تعاون و سیاست های پیش بینی شده از سوی قانونگذار را گوشزد کرد و
توضیح داد که توزیع عادلانه ثروت، حذف واسطه های غیرضروری، کمک به توزیع دقیق کالاها و نهاده های مورد نیاز مردم، تامین نیازهای تولیدکنندگان و کاهش قیمت تمام شده، برخی مزایای این بخش است که با تدوین سند توسعه تعاون، انتظار بهبود وضعیت تعاونی ها در سطح کشور و به ویژه فارس وجود دارد.
او با اشاره به فعالیت ۵ هزار تعاونی در فارس از تدوین برنامه هایی در راستای احیای تعاونی های غیرفعال خبر داد و با تاکید بر
ضرورت کیفیت بخشی به حوزه تعاون، عنوان کرد که دو سال گذشته، فارس بیشترین تسهیلات را در حوزه تعاونی ها جذب کرد و در خط ۲ هزار میلیاردی، رتبه اول را به دست آورد. خداپرست با بیان اینکه فارس، توجه بیشتری به تعاونی های مردم محور داشته است ابراز امیدواری کرد که امسال نیز استان با تخصیص بیشترین سهم تسهیلات به تعاونی ها، گام موثری در بهبود وضعیت این نهادهای مردمی بردارد. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به جایگاه اول فارس در بخش تعاونی های توسعه عمران و رتبه سوم در حوزه تعاونی های دانش بنیان و مسکن، اذعان داشت که دولت، مشوق هایی برای فعالان تعاونی های توسعه عمران پیش بینی کرده و بر همین اساس، مسئولین استانی و شهرستانی باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند تا منافع آن نصیب مردم شود.
خداپرست با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از تعاونی ها در بخش خدمات، ۲۱ درصد در حوزه کشاورزی و ۱۹ درصد نیز در بخش صنعت فعال هستند، یادآور شد که فارس در حوزه تعاونی های روستایی نیز نسبت به سایر استان ها رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده که این مسئله، نویدبخش شرایط مطلوب برای فعالین این دسته از تعاونی ها در استان است.
او کارآمد بودن چنین رتبه هایی در بخش تعاون را در گرو بهره مندی مردم از منافع و مزایای این توفیق ها دانست و با اشاره به نگاه توسعه بخش مدیریت ارشد استان به این حوزه، به داستان موفقیت فارس در تخصیص منابع اعتباری تسهیلاتی به ویژه تسهیلات ذیل اعتبارات قانون بودجه که دو سال پیش به دستگاه های اجرایی استان، تکلیف شد گریز زد و اذعان داشت فارس، اولین استانی بود که به دستگاه های اجرایی، تکلیف کرد که ۲۵ درصد از این تسهیلات را به بخش تعاون اختصاص دهند.
هر چند به گفته خداپرست در عمل همچنان به این هدف نزدیک نشده ایم اما اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، تنها دستگاه اجرایی در استان بود که از تسهیلات اعتباری ذیل قانون بودجه، ۲۵ درصد تکلیفی خود را به بخش تعاون تخصیص داد.
او یکی از دغدغه های حوزه اشتغال در کشور را ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و دانش آموختگان دانست و توضیح داد که بر اساس ابلاغ شورای عالی اشتغال به دولت، ۲۵ درصد از سهم اشتغال ایجادی در کشور باید به فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص داده شود. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری و نقش تعاونی ها در گره گشایی از مشکلات اقتصادی کشور، از تعریف و تدوین برنامه هایی در حوزه تعاونی های دانش آموختگان خبر داد و عنوان کرد که خدمات در این بخش به اشتغال فارغ التحصیلان و تقویت تعاونی ها کمک می کند.
تدوین سند توسعه بخش تعاون و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی که بیش از ۱۰ سال از بلاتکلیفی آن می گذشت، موضوع دیگری بود که خداپرست با اشاره به آن، تاکید کرد که با اجرای مفاد این سند، بسیاری از مشکلات بخش تعاون حل خواهد شد.
او به اشاره به ضرورت توجه به بخش تعاون، عدم آگاهی مردم و مدیران تعاونی ها از قوانین و مقررات را در حل برخی چالش های این بخش موثر دانست و با اشاره به افزایش سهم ۱۰۰ درصدی فارس در حوزه آموزش به تعاونی ها و تعاونگران، اذعان داشت که باید در این حوزه با نگاه توسعه ای به سمت کیفیت بخشی گام برداشت.

خداپرست به این نکته نیز اشاره کرد که با ارائه بیشترین تسهیلات، کمک های مهمی به تعاونی ها به عنوان محوری ترین بخش اقتصاد شده و بر همین اصل، تلاش خواهد شد که سهم خواهی و مطالبه فارس از این بخش از اعتبارات بخش دولتی، بیش از پیش محقق شود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس عنوان کرد که در بخش نظارت های مستقیم نیز امکانات و توان پرسنلی اداره کل، جوابگوی چندین هزار تعاونی در سطح استان نیست چنانچه تاکنون نیز بهره گیری از دستگاه های نظارتی و ذیضلاح، یاری رسان بخش تعاون بوده و اعتبارات خاصی برای این بخش مورد نیاز است. خداپرست با اشاره به ضرورت پیشگیری از چالش های تعاونی ها، تصریح کرد که ۸۰ تعاونی استان دارای مشکلاتی بودند که حتی برخی مسائل و پیچیدگی های آنان به ۳۰ سال گذشته گره خورده بود. او با بیان اینکه با کمک و مساعدت برخی دستگاه ها، تعاونی ها و تعاونگران، مشکلات بیشتر تعاونی ها حل شده است بر ضرورت اصلاح، بازنگری و به روز رسانی قوانین بخش تعاونی توسط کرسی نشین های بهارستان تاکید کرد و از نمایندگان مجلس خواست تا با بهره گیری از کمک ها و دیدگاه های فعالین و پیشکسوتان حوزه تعاون، این بخش به جایگاه حقیقی خود برسد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از رسانه ها هم خواست تا با اشاعه قوانین و مقررات بخش تعاون در راستای آگاهی بخشی به فعالین این حوزه گام بردارند. او توضیح داد که مردم نیز باید به این نکته توجه کنند که تجمیع سرمایه های خرد در حوزه تعاون می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی باشد. خداپرست به این نکته اشاره کرد که نیاز است مدیران دستگاه های اجرایی، بخش تعاون را مهم و اثرگذار تلقی کنند چرا که با حمایت مدیران از این بخش می توان مشکلات اساسی کشور را حل کرد.

انتهای پیام/