جهاددانشگاهی فارس در یک نگاه / تمام فعالیت‌ها ماهیت فرهنگی دارند
جهاددانشگاهی فارس در یک نگاه / تمام فعالیت‌ها ماهیت فرهنگی دارند

رئیس جهاددانشگاهی فارس ضمن معرفی کامل اقدامات و ظرفیت‌های این نهاد در بخش‌های مختلف تأکید کرد که در جهاددانشگاهی تمام فعالیت‌ها ماهیت فرهنگی دارند.

به گزارش پگاه خبر، امیرحسین استقلال، رئیس جهاددانشگاهی فارس امروز، ۱۶ مردادماه در برنامه تلویزیونی «نگاه روز» شبکه فارس که به بزرگداشت سالروز تأسیس جهاددانشگاهی اختصاص داشت، ابتدا به تاریخچه تشکیل این نهاد انقلابی در کشور و استان اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به ابتکار امام راحل در سال ۵۹ تشکیل شد.
وی با یادآوری اینکه از سال ۵۹ و همزمان با تهران نیز جهاددانشگاهی در فارس تشکیل شد، افزود: امروز اگر بخواهیم جهاددانشگاهی را بشناسیم می‌توانیم از دستاوردها و ظرفیت‌های آن مانند رویان، سلول‌های بنیادین، درمان سرطان و… آن را بشناسیم.
استقلال با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه‌های فنی و مهندسی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، گفت: در حوزه گیاهان دارویی، بزرگترین مجموعه پژوهش و تولید در خاورمیانه هستیم.
رئیس جهاددانشگاهی فارس با یادآوری اینکه اولین خبرگزاری غیردولتی یعنی ایسنا و تنها خبرگزاری قرآن جهان تشیع یعنی ایکنا ذیل این نهاد تأسیس شد، گفت: در دانشگاه‌ها فعالیت‌های گسترده فرهنگی داریم.
وی در خصوص فعالیت‌های جهاددانشگاهی واحد فارس نیز گفت: فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای در سه حوزه جامعه‌شناسی سلامت، ژنتیک و نانوتکنولوژی در جهاددانشگاهی واحد فارس داریم که اعضای هیئت علمی و پژوهشی در این سه بخش مشغول به فعالیت هستند.
استقلال افزود: در حوزه جامعه‌شناسی سلامت، مباحث علوم رفتاری و در بحث ژنتیک بر روی دستگاه گوارش و درمان سرطان روده بزرگ توسط پژوهشگران دنبال می‌شود.
رئیس جهاددانشگاهی فارس با یادآوری اینکه این واحد مراکز درمانی تخصصی مانند آزمایشگاه،‌ درمانگاه و… دارد، گفت:‌ مرکز مرآت جهاددانشگاهی به مباحث بررسی تأثیر اجتماعی فرهنگی پروژه‌ها اختصاص دارد و در مرکز فناوری سلامت، محصولات و خدماتی در بخش تجهیزات پزشکی ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۷ هزار نمونه بانک خون بند ناف از مردم فارس جمع‌آوری کرده‌ایم، تأکید کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی بانک خون در جهاددانشگاهی نامحدود است و در آن کاملا استانداردهای بین‌المللی هم رعایت می‌شود.
استقلال تصریح کرد: جهاددانشگاهی به حوزه سلول درمانی وارد شده است و می‌توانیم برخی از بیماری‌ها مانند پیسی را با استفاده از این علم درمان کنیم که به این نوع درمان‌ها پزشکی بازساختی می‌گویند.
وی همچنین گفت: در حوزه آموزش‌های بلندمدت مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشغول فعالیت است ضمن اینکه در ۱۷ نقطه استان نیز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت اشتغال محور مانند گوهرتراشی، دستیار دندانپزشکی و… ارائه می‌دهیم.
رئیس جهاددانشگاهی فارس در پاسخ به چگونگی وضعیت جذب پژوهشگر به این نهاد گفت: دو نوع جذب پژوهشگر در جهاد دانشگاهی رخ می‌دهد. در اوایل انقلاب به واسطه حضور جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها، دانشجویان نخبه شناسایی و جذب می‌شدند که نسل اول پژوهشگران این نهاد از همین دسته هستند اما در سال‌های اخیر از طریق اعلام فراخوان این کار انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در همین راستا فراخوان‌ اعلام شده و جهاددانشگاهی هم اعلام نیاز می‌کند و همگان می‌ توانند در این فراخوان شرکت کنند. بعد از گذراندن چندین مرحله آزمون و مصاحبه، با انتخاب کمیته جذب وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، پژوهشگر به جهاددانشگاهی معرفی می‌شود.
استقلال به فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی فارس اشاره کرد و افزود: جهاددانشگاهی مولود شورای عالی انقلاب فرهنگی است و حتی پژوهش‌های آن ماهیت فرهنگی دارد. در دانشگاه‌ها از بدو تشکیل حضور فعالی داشتیم و هنوز هم شیراز عضو شورای فرهنگی دانشگاه‌های بزرگ استان است.
رئیس جهاددانشگاهی فارس برگزاری جشنواره ملی «شعر باران» و هنر و قرآن با عنوان «شهود قدسی» ویژه دانشجویان هنرمند سراسر کشور به صورت سالانه را از جمله فعالیت‌های فرهنگی این نهاد برشمرد و گفت: شیراز قطب فرهنگی و ادبی کشورمان است و جا دارد اگر بناست جشنواره ادبی و هنری برگزار شود، در اینجا برگزار شود.
وی، همچنین برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی به صورت سالانه، فعالیت مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) که فعالیت‌های دقیق افکارسنجی را انجام می‌دهد، فعالیت خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا، سینا و بازار کار را از دیگر فعالیت‌های شاخص فرهنگی جهاددانشگاهی فارس اعلام کرد.
استقلال بیان کرد: سازمان دانشجویی جهاددانشگاهی فارس در ۱۱ دانشگاه کانون دارد که در این مراکز تلاش می‌شود تا دانشجویان فعالیت‌های مختلفی داشته باشند تا در آینده افراد مؤثرتری باشند.

انتهای پیام/