ساز و کارهای اخذ زکات را تقویت کنیم
ساز و کارهای اخذ زکات را تقویت کنیم

امام جمعه شیراز در جلسه شورای حل زکات استان با بیان اینکه در بخش ترویج زکات کارهای مناسبی انجام شده است، گفت: باید ساز و کارهای اخذ زکات را مقداری قوی‌تر کنیم. به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی […]

امام جمعه شیراز در جلسه شورای حل زکات استان با بیان اینکه در بخش ترویج زکات کارهای مناسبی انجام شده است، گفت: باید ساز و کارهای اخذ زکات را مقداری قوی‌تر کنیم.

به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس ظهر امروز، ۷ دی‌ماه در جلسه شورای زکات این استان بر لزوم توجه به اثرگذاری همایش‌های زکات تأکید کرد و گفت: سئوالی که مطرح است این است که برگزاری همایش بین‌المللی زکات چه ربطی دارد به اینکه در مرودشت و جهرم و غیره زکات را پرداخت نمی‌کنند، پس این مسئله را باید به شکل دیگری حل کنیم.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: برپایی نشست‌های علمی با حساب و کتاب دقیق هیچ مشکلی ندارد که برگزار شود و بازخورد آن را هم در حوزه عمل خواهیم دید اما اگر صرفاً طوری باشد که بگوییم این جلسه را گرفتیم و دیگر در ناحیه زکات نیاز نیست این کارها را انجام دهیم، درست نیست.
وی با تأکید بر اینکه در موقع خرج زکات باید دقت داشته باشیم، گفت:‌ برپایی چنین جلساتی برای زکات خوب است اما باید این سئوال مطرح شود که ضرورت بین‌المللی بودن همایش‌های زکات چیست. ما نشست‌های درون استانی قوی می‌خواهیم که منتج به افزایش پرداخت زکات شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: به نظر می‌رسد در بخش ترویج زکات کارهای مناسبی انجام شده است و باید ساز و کارهای اخذ زکات را مقداری قوی‌تر کنیم یعنی از این ساز و کار بی حساب و کتاب بیرون بیاید و تبدیل به وضع مطلوبی شود که از نظر علمی و اداری جواب دهد، این هم ممکن است در آن همایش‌های علمی کسی بر روی آن بحث کند تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی در زمینه جمع‌آوری زکات برسیم.
وی با تصریح اینکه در این‌گونه جلسات به دنبال ارتقای کار خود هستیم، خطاب به دست‌اندرکاران جلسه شورای زکات استان گفت: هر کار خیری که در زمینه زکات انجام دهید، مطمئن باشید که مجموعه سیاسی و فرهنگی استان حامی شماست تا بتوانیم این مسیر را به خوبی پیش ببریم.
آیت‌الله دژکام همچنین با اشاره به افزایش میزان زکات پرداختی در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: افزایش پرداخت زکات امسال را نمی‌توانیم به حساب کار این شورا بگذاریم زیرا سال گذشته نزولات جوی خوب بود و تولید کشاورزان افزایش داشته و مسلماً پرداخت زکات هم بیشتر شده بود، پس باید به دقت به مسائل توجه کنیم.
وی افزود: افزایش پرداخت زکات در سال جاری به دلیل افزایش پرداخت‌کنندگانی که قبلاً زکات پرداخت نمی‌کردند، نبود و درصد قابل توجهی از آن مربوط به کسانی است که همیشه به پرداخت زکات مقید بوده و امسال درآمدشان بیشتر شده پس زکات هم بیشتر پرداخت کرده‌اند پس این را نمی‌توانیم به برنامه‌ریزی‌هایی که کرده‌ایم ربط دهیم.
آیت‌الله دژکام با ابراز امیدواری از اینکه امسال نیز مانند سال گذشته باشد تا مردم باز هم بتوانند زکات پرداخت کنند، گفت: در ارائه آمارها باید دقت زیادی داشته باشیم آنچه گاهی گفته می‌شود‌ با آن دقت‌های علمی که ناظر بر قضیه است، باید همخوانی داشته باشد و باید سهمی که ممکن است میزان زکات تغییر دهد را با محاسبه علمی پیش‌بینی کنیم و بعد اقدامی که انجام داده‌ایم را بررسی کنیم که آیا در این روند تأثیر داشته است یا خیر.
امام جمعه شیراز به اهمیت کار مبلغان زکات نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه مدیر حوزه‌های علمیه فارس اعلام آمادگی کرده‌اند تا اجلاسی را برای روحانیان مستقر تبلیغی در سطح استان طی یکی دو ماه آینده برگزار کنند تا این افراد خدمات خود را برای تبلیغ زکات افزایش دهند و در نهایت نتیجه مناسبی از این قضیه بگیریم.