مدرک دانشگاهی پاسخگوی بازار کار نیست
مدرک دانشگاهی پاسخگوی بازار کار نیست

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت حرفه‌ای و مهارت‎های نهاد ریاست جمهوری و رییس موسسه کار و تامین اجتماعی،موتور محرک توسعه کشور را پیشرفت آموزش مهارتی دانست و گفت: مدرک دانشگاهی باتوجه به تغییرات و نیازهای جامعه دیگر جوابگوی بازار کار نیست. به گزارش پگاه خبر به نقل از ایرنا ، محمدرضا سپهری دوشنبه در […]

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت حرفه‌ای و مهارت‎های نهاد ریاست جمهوری و رییس موسسه کار و تامین اجتماعی،موتور محرک توسعه کشور را پیشرفت آموزش مهارتی دانست و گفت: مدرک دانشگاهی باتوجه به تغییرات و نیازهای جامعه دیگر جوابگوی بازار کار نیست.

به گزارش پگاه خبر به نقل از ایرنا ، محمدرضا سپهری دوشنبه در نشست هم اندیشی،مهارت آموزی ،کارآفرینی و اشتغال در شیراز افزود: در دوره کنونی جامعه هدف تنها ۲۰ درصد آموزش‌ها را از طریق دانشگاه و مراکز آموزش عالی و ۸۰ درصد آموزش ها را از فضای مجازی و اجتماع کسب می کند.

وی اظهار داشت: نیاز است که سیستم آموزشی کشور تغییر اساسی پیدا کند و به سمت آموزش های همراه با تجربه و مهارت آموزی سوق داده و شیوه های آموزش با کار ادغام شود.

سپهری با اشاره به اینکه در دوره کنونی آموزش های تئوریک به تنهایی دیگر به کار نخواهد آمد،افزود: یک سوم دانشگاه های کشورهای پیشرفته اکنون به شکل سنتی اداره می شود و دو سوم دیگر آن دانشگاه‌های کاربردی است.

 دبیر شورای عالی آموزش و تربیت حرفه ای و مهارت های نهاد ریاست جمهوری گفت: باید آموزش‌ها در مراکز آموزش عالی بر اساس نیاز و تقاضای بازار باشد و همچنین ضروری است که آموزش در شهرهای مختلف متناسب با نیازهای هر شهر ارایه شود.

سپهری عنوان کرد: براساس ابلاغ رییس جمهوری، از این پس آموزش‌های مهارتی بیشتر برای جذب و بکارگیری نیروها و کارکنان به نسبت مدارک دانشگاهی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی مدارک دانشگاهی را در دوره کنونی پاسخگوی بازار کار و اشتغال ندانست و گفت: در حال حاضر جامعه نیز این موضوع را درک کرده و هم اکنون حجم دانشجویان مراکز آموزش عالی کاهش محسوسی دارد.

قوانین کسب و کار دیگر جوابگوی نیازهای روز نیست

سپهری اضافه کرد: قوانین و مقررات در رابطه با کار باید در کشور بر مبنای تغییرات کسب و کارهای نوین اصلاح شود زیرا این قوانین دیگر جوابگوی نیاز جامعه نیست.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت حرفه ای و مهارت های نهاد ریاست جمهوری در ادامه عنوان کرد: معلمین باید در آموزش و پرورش نقش تسهیل گر را برای دانش آموزان بازی و روحیه پرسشگری را در این قشر تقویت کنند در صورتی که اکنون این گونه نیست و حتی روحیه خلاقیت دانش آموزان نیز سرکوب می شود.

وی با بیان اینکه زمینه توسعه استارتاپ ها در دستور کار دولت قرار دارد،گفت: شرکت های برتر کنونی در جهان که بیشترین رشد و درآمدزایی را دارند اکنون در فضای مجازی فعال اند.

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی گفت: تحولات سریعی در دنیای کنونی در حوزه بین المللی کار بوجود آمده که در دهه آینده تحولات سریعتر از دوره فعلی خواهد بود.

سپهری با بیان اینکه سال ۲۰۱۹ سالگرد یکصدمین سال تاسیس سازمان بین المللی کار است،ادامه داد: تشکل‌ها کارگری،کارآفرینی و مدیران ما باید خود را برای تحولات عجیب در حوزه کسب و کار آماده کنند.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود که ۳۸ درصد مشاغل در جامعه ما به فراموشی سپرده شود.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت حرفه ای و مهارت های نهاد ریاست جمهوری گفت: جوامع بشری به دلیل چهار موضوع فناوری و تکنولوژی،جهانی شدن،تغییرات آب و هوایی و تحولات دموکراتیک به سرعت در حال تغییر هستند و به همین تناسب شکل و ماهیت مشاغل نیز در حال تغییر است.

سپهری عنوان کرد: نسلی که در حال وارد شدن به بازار کار است نسبت به نسل های گذشته بسیار متفاوت تر است؛ نیاز به تغییر نحوه آموزش خصوصا در دانشگاه ها امری ضروری است.

سهراب مختاری مدیرکل کار ، تعاون و رفاه اجتماعی فارس خم در این نشست گفت :  براساس دستوری که از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مبنی بر متمرکز شدن آموزش‌ها به جامعه شش گانه هدف صادر شده در استان فارس دانشگاه مجازی تاسیس شد.

وی اظهار داشت: با هدف تجمیع آموزش‌های قابل ارایه به جامعه هدف شش گانه استان فارس شامل کارگران، کارفرمایان، کارآفرینان، تعاون‌گران ،بیکاران و پرسنل دانشگاه مجازی علمی، پژوهشی تعاون ،کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شد.

وی ادامه داد: با راه اندازی این دانشگاه مجازی تمام آموزش های لازم برای اقشار تحت پوشش یکپارچه شده و همچنین استانداردسازی محتوی آموزشی و فضای آموزشی این دانشگاه نیز انجام شده است.

 مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان فارس در ادامه این نشت گفت: ۵۰ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد و خصوصی در این استان وجود دارد.

حشمت‌الله کوشکی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای به دانشگاه ها، زندان ها، کمپ ها، سکونتگاه های عشایری استان فارس توسعه داده شده است.

وی ادامه داد: ۴۲ تفاهم نامه با اتحادیه های مختلف، نظام مهندسی، خانه کار و کارگر برای توسعه آموزش های مهارتی در این استان منعقد شده است.

وی بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی در جامعه تاکید کرد و گفت: ارایه آموزش های مهارت محور هزینه بر است و جدای از آن باید تجهیزات آموزشی مورد نیاز تامین و همچنین آموزش بطور کلی به روز رسانی شود.